سفری به غار کرفتو کردستان؛ کمتر کسی از این غار شگفت انگیز باستانی خبر دارد!

سفری به غار کرفتو کردستان؛ کمتر کسی از این غار شگفت انگیز باستانی خبر دارد!

غار کرفتو یکی از قدیمی‌ترین و شگفت‌انگیزترین غارهای آهکی جهان است که در استان کردستان قرار دارد.

کد خبر : ۱۳۵۱۰۴
بازدید : ۱۴۸

فرادید| ایران کشوری با وسعت جغرافیایی زیاد است که پوشیده از مناظر طبیعی و شگفت و آثار تارخی بی‌شمار است و هر ساله تعداد زیادی از توریست‌ها را از نقاط مختلف دنیا مجذوب خود می‌کند. یکی از جاذبه‌های ایران وجود غارهای آبی، خاکی، آهکی و... است که در استان‌های مختلف قرار گرفته‌اند و بسیاری از آن‌ها قابل بازدید است. در این میان غار کرفتو در استان کردستان یکی از زیباترین غارهای موجود در ایران است که در این مطلب قصد داریم شما را با جاذبه‌های گردشگری این غار زیبا و طبیعی آشنا کنیم.

به گزارش فرادید، استان کردستان یکی از زیباترین استان‌های کشورمان است که جاذبه‌های طبیعی و گردشگری بسیار زیبا و چشم نوازی دارد. غار کرفتو در استان کردستان و در 67 کیلومتری شهر دیوان‌دره قرار دارد. طبق شواهد تاریخی این غار متعلق به دورۀ مزوزوئیک، از دوره‌های سوم زمین شناسی و حدود دو هزار سال قبل از میلاد است که در طی گذشت سال‌ها تغییرات زیادی کرده است. بخش‌های کشف شده و قابل بازدید غار کرفتو در حدود 750 متر است. این غار در 20 بهمن ماه سال 1318 در فهرست میراث ملی ثبت شد.

کاور-غار

اگر بخواهیم از جاذبه‌های این غار زیبا بگوییم، باید با محل قرار گرفتن آن شروع کنیم که در میان یک رشته کوه آهکی و وسط یک دره عمیق قرار گرفته است. جالب است بدانید که این غار در زمستان گرم و در وسط تابستان هوایی بسیار خنک و دلچسب دارد. در اطراف این غار پناهگاه‌ها و دخمه‌های متعددی وجود دارد که یکی از جاذبه‌های گردشگری آن محسوب می‌شود. غار کرفتو یک غار آهکی است که در ابتدای شکل‌گیری‌اش از میان آب بیرون آمده است. هنوز هم در بخش‌هایی از این غار می‌توانید حجمی از آب را مشاهده کنید و برای گذشتن از این مسیرهای آبی باید با قایق عبور کنید. یکی دیگر از جاذبه‌های غار کرفتو وجود پرندگانی مانند خفاش، کبوتر و پرستو است.   

شاید برای شما جالب باشد که بدانید چرا نام این غار کرفتو است؟ در زبان پهلوی «کرف» یا «کرفت» به معنای ستایش و واژه «تو» به معنای خورشید است که می‌توان گفت ترکیب این واژه به معنای ستایشگاه خورشید است و این ادعا را تقویت می‌کند که شاید این غار در دوره باستانی معبد بوده است. غار کرفتو همچنین در زمان‌های باستان پناهگاه مردم در زمان حمله و جنگ بود.

یکی از برجسته‌ترین بخش‌های غار کرفتو وجود یک کتیبه باستانی به زبان یونانی است که در طبقه سوم غار قرار گرفته است. با توجه به این کتیبه و زبان یونانی آن می‌توان حدس زد که شاید این غار زمانی محل سکونت سلوکیان بوده است. ترجمه کتبیه که در زیر آن نوشته شده است: «این خانه هراکلس است؛ هر کس در آن وارد شود، در امان است. آنجا که هراکلس سکونت دارد، باشد که پلیدی در آن راه نیابد.»

DpAg1uKW4AE4Yec-1-1024x683

غار کرفتو دارای دو بخش طبیعی و دستکن است. باید گفت که معماری غار کرفتو یکی از بی‌نظیرترین معماری‌ها در طول تاریخ است، به گونه‌ای که در قسمت ورودی غار چهار طبقه معماری صخره‌ای و دستکن قرار دارد. دهانه ورودی غار کرفتو 25 متر از سطح زمین فاصله دارد که برای بازدید از آن باید حدود 180 پله را بالا بروید و در مسیرتان از دیدن زیبایی‌های طبیعت لذت ببرید. وقتی وارد غار می‌شوید، متوجه تعداد زیادی راهرو، دالان و اتاق‌های پیچ در پیچ می‌شوید.

از آنجا که این غار در ادوار مختلف تاریخ محل سکونت انسان‌ها بود و با توجه به شواهد تاریخی این غار از هزاره‌های پنجم و چهارم قبل از میلاد پناهگاه انسان‌ها بوده است، تعداد زیادی اتاق با پنجره و نورگیر در طبقات مختلف آن تعبیه شده است. تعداد زیادی از دالان‌های غار کرفتو هنوز کشف نشده است و نقشه دقیقی ندارد، به همین دلیل بازدید از آن میسر نیست. شما می‌توانید روی دیوارهای طبقات مختلف غار کرفتو تعداد زیادی حجاری‌های زیبا و سنگی را ببینید که نقش حیواناتی مثل گوزن و مارال و نقش سوارانی با اسب را نشان می‌دهد.

IMG_1621o-e1615036880477

اگر قصد سفر به این غار را دارید، بهتر است خبر داشته باشید که غار کرفتو همه روزه از ساعت 7 صبح تا 7 شب برای پذیرش گردشگران باز است. همچنین دو اثر تارخی تخت سلیمان و زندان سلیمان نیز تنها 80 کیلومتر با غار کرفتو فاصله دارند که می‌توانید در مسیر سفر از آن‌ها بازدید کنید.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید