۱۰ «کلبۀ» برتر سال ۲۰۲۳؛ از صخرۀ پنجره‌دار تا کلبۀ کِشویی

۱۰ «کلبۀ» برتر سال ۲۰۲۳؛ از صخرۀ پنجره‌دار تا کلبۀ کِشویی

در این مطلب، ۱۰ مورد از بهترین کلبه‌هایی را که سال ۲۰۲۳ در وبسایت معتبر «دزین» معرفی شدند ملاحظه می‌کنید، از یک کلبه شبیه به تخته‌سنگ تا یک کلبۀ جنگلی که دیوارهایش به صورت کشویی باز و بسته می‌شوند.

کد خبر : ۱۶۵۷۰۱
بازدید : ۱۱۲۶۵

فرادید| در تازه‌ترین بررسی سال ۲۰۲۳ توسط وبسایت معماری دِزین (Dezeen)، ۱۰ کلبه برتر معرفی‌شده در سال جاری انتخاب شدند؛ از جمله کلبه‌ای که به شکل تخته سنگ ساخته شده و خانه‌ای که در آن، دیوارهای کشویی به روی عناصر طبیعت باز می‌شوند. 

به گزارش فرادید، کلبه‌ها معمولا محیط کوچکی دارند، اما امسال طراحان بار دیگر ثابت کردند وقتی نوبت به مخفیگاه‌های دورافتاده می‌رسد، اندازه عامل محدودکننده‌ی خلاقیت یا نوآوری نیست.

کابین ترز فرانسه، بیوروُ

10

استودیوی معماری بیوروُ از بتن برای تغییر این کلبه چوبی و شبیه کردن آن به تخته‌سنگ استفاده کرده است. این اثر ادای احترام به رمان دِربورِنس (Derborence) نوشته چارلز-فردیناند راموز است؛ روایتگر داستان چوپانی که پس از رانش زمین، مدت کوتاهی پس از ازدواج با زنی به نام ترز، زیر صخره‌ها گیر می‌افتد. 

یک سازه چوبی هرمی‌شکل زیر نمای بیرونی بتنی کلبه قرار دارد، نمایی که یک پنجره تک دارد.

کیجرینگهولمن، نروژ، معماران لاین سولگارد

9

کلبه کیجرینگهولمن ساخته لاین سولگارد طوری طراحی شده که با سنگ‌های بستری که روی آن قرار دارد یکی بنظر برسد. ساختار پیش‌ساخته آن شامل سه حجم بهم‌پیوسته می‌شود که با خاکستر پوشانده شده و به مرور زمان هوازده می‌شود. 

لاین سولگارد، بنیانگذار استودیو گفته است: «هدف ما ادغام کابین با محیط اطرافش، از طریق فرم و جنس بود، همینطور از طریق رابطه بین فضاهای داخلی و خارجی با در نظر گرفتن منظره به عنوان ویژگی خود خانه.» 

مکعب کورتن برای کلبه‌ای در نوا اسکوشیا، عمر گاندی

8

کلبه فولادی که در یک شهر تفریحی مشهور چهار فصل قرار دارد، به عنوان جایی برای مراقبه ساخته شده است. این کلبه متشکل از یک جعبه فولادی هوازده است که بالای ستون‌های باریک و مشرف به یک دره قرار گرفته است. 

عمر گاندی می‌گوید: «با فاصله گرفتن از املاک همسایه، ما رویکرد منحصربه‌فردی شامل ترکیب صنایع دستی، طراحی، بافت و تنوع نور را انتخاب کردیم تا هاله‌ای از رمز و راز و تاریکی را کنار شگفتی‌های لذت‌بخش و مناظر خیره‌کننده از جنگل و دره ایجاد کنیم.» 

سه قله، ایالات متحده، نوس

7

کلبه سه قله در وِرمونت متشکل از سه ساختار با بام شیبدار (شیروانی) است که با گذرگاه‌های یک‌طبقه به هم متصل شدند تا میزبان یک خانواده چندنسلی باشند. نوس فضاهای جمعی خانه را طوری طراحی کرده که مناظری از رشته کوه‌های اطراف را در یک قاب ارائه کند. 

«این پروژه با تکرار فرم‌های ساده که آزادانه کنار هم قرار گرفتند، تنوعی از فضاهای زندگی را ایجاد کرده که از نیازهای زندگی جمعی پشتیبانی می‌کند و در عین حال، روابط متفاوتی با منظره ارائه می‌دهد.» 

خانه کیلانتو، شیلی، معماران هِبرا 

6

خانه کیلانتو (Quiltanto) در شیلی برای یک مادر و فرزند بزرگسالش طراحی شده که تحرکش کاهش یافته است.

معماران هبرا خانه‌ی یک‌طبقه‌ای ساخته‌اند که با پایه‌های فولادی از سطح زمین بلند شده و بالای آن را یک سقف شیروانی سه‌گوشی پوشانده است. برای دسترسی به فضا با ویلچر، یک سطح شیبدار به درب جلو منتهی می‌شود، در حالی که چیدمان داخلی ساده، جادار و روان است. 

کابین بالای شهر، جمهوری چک، معماران بیرو

5

استودیوی معماران بیرو، کلبه بالای شهر را با سقفی منحنی و گسترده ساخته‌اند که از مناظر اطراف الهام گرفته است. 

یان هولوب، از بنیانگذاران این استودیوی معماری به دزین گفته است: «به لطف سقف منحنی، وقتی از باغ یا از فاصله دور به آن نگاه کنید، منحنی خانه، افق چشم‌انداز را دنبال می‌کند و به طور نمادین، ردیف کلبه‌های اطراف را ادامه می‌دهد.» 

خانه استرا فلی، اتریش، معماران جوری تروی و آتلیه کاراوان

4

خانه استرا فلی یک خانه آخر هفته تک‌خوابه است که کنار انباری تاریخی خارج از دهکده کوچکی در اتریش قرار دارد. این خانه با استفاده از چوب و کاه محلی از جنگل‌های خود مشتری ساخته شده است. 

فضای چوبی داخلی تقریباً به طور کامل با قفسه‌بندی، درست تا سقف شیب‌دار سازه پوشیده شده است. 

کلبه آنا، هلند، کاسپار شولز

3

این کلبه واحدی در پارک ملی دِ بیسبوس دارای دیوارهای کشویی است. این دیوارهای کشویی که در یک پلتفرم چوبی ساخته شدند، به صورت دستی کار می‌کنند و به گفته کاسپار شولز طراح، هدف از طراحی آن‌ها، القای احساس نزدیک بودن به محیط اطراف به ساکنان بوده است. 

بیو پوناکایکی، نیوزلند، فابریک

2

استودیوی معماری فابریک، کلبه چوبی چندلایه بیو پوناکایکی را میان درختان جنگل‌های بارانی در ساحل غربی نیوزیلند ساخته است. 

شکل آن الهام‌گرفته از کلبه‌های معدن‌چیان طلای تاریخی در این منطقه است، با حجم برجسته‌ای که از خط پشت بام بیرون زده تا از پشته‌های دودکش تقلید کند. 

اِستِیبِل اِستَک، هلند، اُوِرترِدِرز دابلیو

1

اُوِرترِدِرز دابلیو، استیبل استک را از مواد یافت‌شده از دهکده اطراف ساخته و آن‌ها را با تسمه‌های سبز روشن محکم کرده است. از تسمه‌ها به عنوان یک عنصر تزئینی و افزودن لایه‌ای دیگر از بافت به سازه نیز استفاده شده است. 

«اِستِیبِل اِستَک امکانات زیبایی را به نمایش می‌گذارد که ترکیبی از مهارت و حمل و نقل پایدار مواد هستند.»

مترجم: زهرا ذوالقدر

۱۵
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید