(تصاویر) آثار غافلگیرکننده‌ای که «استاد توهمات معماری» خلق کرده است

(تصاویر) آثار غافلگیرکننده‌ای که «استاد توهمات معماری» خلق کرده است

الکس چینک (Alex Chinneck) هنرمند و مجسمه‌ساز 40 سالۀ بریتانیایی است که به خلق چیدمان‌های معماری موقتی در مکان‌های عمومی شهرت دارد. روزنامۀ گاردین به او لقب «استاد توهمات معماری» داده است.

کد خبر : ۱۹۲۱۲۲
بازدید : ۳۶۵

فرادید| الکس ابتدا قصد داشت یک کریکت‌باز شود، اما در سن 16 سالگی به هنر علاقه‌مند شد و با ورود به کالج هنرهای چلسی به تحصیل در رشته نقاشی پرداخت. او با دریافت مدرک کارشناسی هنر، عضو انجمن سلطنتی مجسمه‌سازان شد. بیشتر آثار اولیه چینک در لندن به نمایش درآمدند. از جمله آثار اولیه او می‌توان به «گفتن حقیقت از طریق دندان‌های دروغین» (2012) اشاره کرد که در آن هنرمند از 1248 تکه شیشه برای ایجاد 312 پنجره شکسته در نمای مخروبه یک کارخانه استفاده کرد.

به گزارش فرادید؛ در اثر موسوم به «از زانوهای بینی من تا شکم انگشتانم» (2013)، او توهمی ایجاد کرد که نمای یک خانه به طور کامل به داخل باغ سر خورده است. یا در یک اثر دیگر با عنوان «زیر هوا اما بالای ماه» (2013)، او یک ملک تجاری در جاده بلکفرایرز را به گونه‌ای طراحی کرد که انگار کاملاً وارونه شده است.

3.+Alex+Chinneck+-+From+the+knees+of+my+nose+to+the+belly+of+my+toes+-+Image+by+Stephen+O_Flaherty

از زانوهای بینی من تا شکم انگشتانم

از جمله آثار بعدی او که شهرت زیادی هم به دست آورد می‌توان به «برق مرا بگیر اما رعد مرا ندزد» (2014) اشاره کرد؛ این اثر یک ساختمان در منطقۀ کاونت‌گاردن بود که به گونه‌ای طراحی شده بود که به نظر می‌رسید در هوا معلق است.

2.+Alex+Chinneck+-+Somewhere+under+the+rainbow+-+Image+by+Marc+Wilmott

برق مرا بگیر اما رعد مرا ندزد

همچنین اثر موسوم به «یک پوند گوشت به قیمت 50 پنی» (2014) خانه‌ای در خیابان ساوث‌وارک که از 7500 آجر پارافینی ساخته شده بود که به تدریج ذوب می‌شدند.

یکی از چیدمان‌های معروف چینک «خودت را جمع کن و سفت نگه دار» (2015) است؛ یک خودرو که به صورت وارونه در پارکینگ مرکز ساوث‌بانک به نمایش گذاشته شده بود.

5.+Alex+Chinneck+-+Pick+yourself+up+and+pull+yourself+together.+Image+by+Marc+Wilmott

خودت را جمع کن و سفت نگه دار

در سال 2015، چینک مأمور شد یکی از پروژه‌های شاخص جشنواره طراحی لندن در شبه‌جزیره گرینویچ را ایجاد کند. اثری که چینک خلق کرد یک دکل برق وارونه به ارتفاع 37 متر بود که به عنوان یکی از بهترین آثار هنری عمومی در لندن انتخاب شده است.

image-asset

اولین اثر دائمی چینک در لندن در سال 2017 به پایان رسید. «شش سنجاق و نیم دوجین سوزن» توهمی معمارانه است که نمای جلوی یک ساختمان در جاده پالاس فولهام را به طرز چشمگیری به دو نیم تقسیم کرده است.

3.+Alex+Chinneck+-+Six+pins+and+half+a+dozen+needles+-+Image+by+Charles+Emerson

شش سنجاق و نیم دوجین سوزن

چیدمان موسوم «پاشیدن نور و یک قاشق شب» که در سال 2019 انجام شد، توسط مجله دزین به عنوان یکی از ده چیدمان هنری برتر سال نام‌گذاری شد.

14

پاشیدن نور و یک قاشق شب

در نمونه‌های تازه‌تر آثارش با عنوان «آلفابتی اسپاگتی»، این هنرمند یک سری صندوق‌های پست قرمز را گره زده است! این آثار هنری به صورت ناگهانی در سه شهر انگلستان ظاهر شدند.

425A9077

روزنامه گاردین از چینک به عنوان «استاد توهمات معماری» یاد کرده است. الکس چینک برندۀ سی و سومین دورۀ «جایزۀ طراحی آلمان» GNMH نیز شده است.

4.+Alex+Chinneck+-+Open+to+the+public+-+Image+by+Marc+Wilmot

1.-Alex-Chinneck---Under-the-weather-but-over-the-moon---Image-by-Stephen-O_Flaherty

45

2.+Alex+Chinneck+-+Take+my+lightning+but+don_t+steal+my+thunder+-+Image+by+Chris+Tubbs

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید