(تصاویر) «مستراح» به معنی واقعی کلمه! شگفتی‌های 10 توالت عمومی در نروژ

(تصاویر) «مستراح» به معنی واقعی کلمه! شگفتی‌های 10 توالت عمومی در نروژ

در اینجا با معماری کم‌نظیر و خلاقانۀ ده مورد از توالت‌های عمومی کشور نروژ آشنا می‌شوید؛ توالت‌هایی که برخی از آن‌ها به خاطر مناظر شگفت‌انگیز اطراف و البته نوع معماری خاصشان به جاذبه‌هایی گردشگر تبدیل شده‌اند.

کد خبر : ۲۰۱۲۵۹
بازدید : ۵۶۱

فرادید| نروژ به خاطر چیزهای زیادی مشهور است؛ از کوه‌های پوشیده از برف و دریاچه‌های خیره کننده گرفته تا یخچال‌های طبیعی و شفق‌های قطبی. این‌ها اولین چیزهایی هستند که وقتی نام نروژ را می‌شنویم به ذهنمان می‌آیند، اما هرگز نباید «توالت‌های» نروژ را فراموش کنیم.

به گزارش فرادید؛ اگر معنای ریشه‌ای کلمۀ «مستراح» به معنی محل آسایش و استراحت را در نظر داشته باشیم، می‌توانیم بگوییم برخی از توالت‌های نروژ به معنی واقعی کلمه «مستراح» هستند! در اینجا با ده توالت کم‌نظیر نروژ که در میانۀ مهم‌ترین مسیرهای گردشگری این کشور قرار دارند آشنا می‌شویم.

1. مسیر گردشگری Lofoten

برونستادا

با رانندگی در مسیر گردشگری لوفوتن به سواحل ماسه‌ای سفید رنگ آن خواهید رسید که ثابت می‌کند منظره‌های بهشتی لزوماً در مناطق گرمسیری قرار ندارند. سرویس بهداشتی ساحل برونستراندا که در سال ۲۰۲۳ ساخته شده، با رشته‌کوه‌های دیدنی جزیره فلاتستادیا احاطه شده و چشم‌اندازی به سمت دریا دارد. هدف معماران ساخت یک ساختمان محکم، ساده و بادوام در یک چشم‌انداز خشن با آب و هوایی سخت بوده است. سقف بنا به سمت جاده بیرون زده تا پناهی در برابر باران ایجاد کند. در امتداد کل ساحل ساختمان نیز نیمکت‌هایی وجود دارد که می‌توانید در روزهای تابستانی برای لذت بردن از گرمای ملایم خورشید روی آن‌ها بنشینید.

2. مسیر گردشگری Hardanger

2

این توالت منحصربه‌فرد که توسط معماران شرکت Code در سال ۲۰۲۲ طراحی شده، بخشی از یک سازه فولادی به طول ۶۴ متر و عرض ۴ متر است که بر فراز سواحل Sognefjorden در مسیر گردشگری Hardanger قرار دارد. در زیر قوس‌های سقف، می‌توانید بخش‌های مختلف چشم‌انداز را به همراه انعکاس‌های متغیر نور در فولاد تجربه کنید. این مکان، توقفگاهی عالی برای کسانی است که در حال گشت‌وگذار در مزارع سیب منطقه Hardanger هستند.

3. مسیر گردشگری Hardanger

3

پس از ساخت یک تونل جدید در سال ۲۰۱۱ برای منحرف کردن ترافیک سنگین منطقه، زمان آن فرارسید که امکان تبدیل این مکان به جاذبه‌ای برای بازدیدکنندگان بررسی شود. با ایجاد یک منطقه امن برای تماشای آبشار خروشان و ۱۳۵ متری Skjervsfossen، به یک ساختمان سرویس بهداشتی نیاز بود که با این اعجوبه طبیعی همخوانی داشته باشد. شاید به نظر برسد که یک آبشار بهترین مکان برای ساخت توقفگاه نیست، اما این موضوع مانع شرکت معماری Fortunen نشد که مسئولیت طراحی این ساختمان را برعهده داشت. آن‌ها یک ساختمان زاویه‌دار و مرتفع با پنجره‌های سراسری از کف تا سقف طراحی کردند که با سنگ‌های محلی پوشانده شده تا حس و حال بومی منطقه حفظ شود. این ساختمان در مسیر گردشگری Hardanger بعدها موفق به کسب جایزه World Architecture News Small Spaces Award  در سال ۲۰۱۶ شد.

4. مسیر گردشگری Senja

4

اینکه کسی بتواند ادعا کند در یک توالت طلایی‌رنگ کارش را انجام داده، ادعای عجیبی به نظر می‌رسد. با این حال، این فرصت در یک سرویس بهداشتی عمومی در مسیر گردشگری سنجا برایتان فراهم است. طبیعت دست‌نخورده این منطقه به تنهایی می‌تواند باعث شود احساس یک پادشاه یا ملکه وایکینگ را داشته باشید و این توالت‌های پوشیده شده با ورقه‌های برنجی، این حس و حال را تقویت می‌کنند. با وجود اینکه مردم برای تماشای چشم‌اندازهای دراماتیک و تماشایی به Ersfjord می‌آیند، این توالت با نمای بیرونی برنجی به خودی خود به دلیلی برای بازدید از این مکان تبدیل شده است.

5. مسیر گردشگری Aurlandsfjellet

5

این مکان سالانه هزاران بازدیدکننده را به خود جذب می‌کند. تاد ساندرز، طراح توالت‌ها، این ساختمان را طوری طراحی کرده که منظره شگفت‌انگیز کوهستان را به نمایش بگذارد. این توالت در مسیر گردشگری اورلاندسفجلت بر روی کوهپایه‌ای بلند (۶۵۰ متر بالاتر از سطح دریا) قرار دارد و چشم‌اندازی پانوراما از  منطقۀ ساحلی را به بازدیدکنندگان ارائه می‌دهد، بدون اینکه کسی بتواند داخل را ببیند. مطمئناً بهترین منظره‌ای است که تاکنون از یک پنجره‌ی توالت دیده شده است!

6. مسیر گردشگری Havøysund

61

استودیوی معماری Reiulf Ramstad Architects با هدف بسیار روشنی طراحی این شاهکار معماری در نزدیکی ساحل Selvika در مسیر گردشگری Havøysund را آغاز کرد. شکل غیرمعمول مسیر منتهی به توالت، با پیچ‌های تند و تیز (مانند یک پیست مسابقه)، به گونه‌ای طراحی شده است که کسانی که در این مسیر قدم می‌زنند، به همه جهات اطراف نگاه کنند و از همه چیز لذت ببرند.

6

این مسیر مارپیچ به عقب و جلو می‌رود و خط دید افراد را بر روی خشکی، ساحل و دریا متمرکز می‌کند. این ایده کاملاً منطقی است؛ زیرا در این منطقه دیدنی‌های زیادی از جمله سکونت‌گاه‌های دوران نوسنگی و اماکن تاریخی محلی وجود دارد.

7. مسیر گردشگری Andøya

7

از برخی زوایا، اگر تابلوهای راهنما وجود نداشته باشد، ممکن است حتی متوجه وجود سرویس بهداشتی Bukkekjerka  در مسیر گردشگری Andøya نشوید. دیوارهای آینه‌ای این توالت، با انعکاس صخره‌های شیب‌دار و ناهموار اطراف، استتار خوبی برای آن به وجود آورده‌اند. نکته جالب این است که آینه‌ها یک طرفه هستند؛ یعنی در حالی که نمای بیرونی به استتار ساختمان کمک می‌کند، فضای داخلی منظره‌ای پانوراما از خط ساحلی اطراف را به نمایش می‌گذارد. معمار این بنا، یعنی شرکت MORFEUS، در حین طراحی پروژه با چالش‌های زیادی روبرو بوده است؛ زیرا شرایط آب و هوایی این منطقه اغلب سخت و بادخیز است و از طرفی دیگر، محل ساخت نیز بسیار دورافتاده بوده است.

8. مسیر گردشگری Ryfylke

8

سرویس بهداشتی Allmannajuvet در مسیر گردشگری Ryfylke بخشی از مجموعه گسترده‌تری از شگفتی‌های معماری در موزه معدن روی است که توسط پیتر زومتور، معمار مشهور سوئیسی طراحی شده است. در اینجا، کسانی که می‌خواهند از این سرویس بهداشتی استفاده کنند، باید از یک پنجره‌ی کوچک در ساختمانی که به شکل خطرناکی بر چشم‌انداز پایین مشرف است، به بیرون نگاه کنند. این توالت حتی دارای سقفی از جنس روی موج‌دار است که به عنوان یادبودی از گذشته‌ی معدنی این منطقه محسوب می‌شود. بسیاری از علاقه‌مندان به معماری، به طور خاص برای دیدن آثار زومتور به نروژ سفر می‌کنند و در این فرآیند، تاریخچه‌ی جذاب و سختی‌های کارگران معدن در اوج فعالیت این معدن در اواخر قرن نوزدهم را نیز فرا می‌گیرند.

9. مسیر گردشگری Hardanger

9

استودیوی معماری Helen & Hard این پروژه را «پنجره زمین‌شناسی» نامگذاری کرده است. الهام‌بخش ساخت این توالت افسانه‌ای، محیط طبیعی محلی و زمین‌شناسی منطقه با رسوبات، شکاف‌ها و چین‌خوردگی‌های آن بوده است. با استفاده از تنه و ریشه درختان برای دیوارها و بتن برای سقف، ساختاری شبیه به یک قارچ غول‌پیکر ساخته شده است که شامل یک توالت معمولی و یک توالت فرنگی می‌شود. اینجا مکانی عالی برای توقف و گشت‌وگذار در مزارع سیب Hardanger است.

10. مسیر گردشگری Helgelandskysten

10

این توالتی است که عنوان «زیباترین توالت جهان» را به آن داده‌اند؛ البته این عنوان ممکن است کاملاً غیررسمی باشد، اما روزنامه‌نگارانی از لندن تا لس‌آنجلس و از استکهلم تا سیدنی، به توالت Ureddplassen در مسیر گردشگری Helgelandskysten این لقب را داده‌اند. احتمالاً بسیاری با این نظر موافق هستند. Ureddplassen همچنین یک یادبود جنگ جهانی دوم است و نام آن از یک زیردریایی گرفته شده است که در سواحل نزدیک این مکان با برخورد به مین غرق شد. معماران این بنا نیمکت‌هایی ساده و مینیمالیستی را در کنار این ساختمان نمادین قرار داده‌اند که رو به کوه‌های ناهموار Gildeskål هستند و هدف آن‌ها ایجاد مکانی زیبا برای گشت و گذار و استراحت بوده است.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید