(تصاویر) قیمت میلیون دلاری نقاشیهایی که با «گچ» در «ایستگاه مترو» کشیده شدند
این هنرمند از گچ سفید برای نقاشی روی تابلوهای تبلیغاتی خالی داخل ایستگاههای مترو استفاده کرده است. اکنون ۳۱ نمونه باقیمانده از این آثار در حراجی ساتبیز به قیمت بیش از ۹ میلیون دلار فروخته شدند.
فرادید| سیستم متروی نیویورک یکی از محبوبترین و فرسودهترین بومهای کِیث هِرینگ (Keith Haring) بود. بین سالهای ۱۹۸۰ و ۱۹۸۵، این هنرمند خیابانی معروف هزاران اثر خلق کرد: او گچ سفید را برمیداشت و روی تابلوهای خالی تبلیغات روی دیوار ایستگاههای مترو نقاشی میکشید.
به گزارش فرادید، هرینگ درباره این تجربه گفته: «یادم میآید متوجه تابلویی در ایستگاه میدان تایمز شدم و بلافاصله رفتم و گچ خریدم. بعد از اولین نقاشی، همه چیز سر جای خود قرار گرفت. من به عنوان سرگرمی در راه رسیدن به محل کارم شروع به طراحی در مترو کردم. مجبور بودم بیشتر سوار مترو شوم و در حالی که منتظر قطار بودم، نقاشی بکشم.»
حالا ۳۱ نقاشی متروی هرینگ در حراجی ساتبیز به قیمت ۹.۲ میلیون دلار فروخته شدهاند. این هنرمند بهخاطر آثار جسورانه و رنگارنگ خود با موضوعات سیاسی و اجتماعی شهرت دارد و نقاشیهای گچی تخیلی او موضوعاتی از واقواق کردن سگها گرفته تا بشقابهای پرنده و اهرام باستانی را نشان میدهند.
تیم برینخوف از آرتنت درباره آثار او نوشته: «آثار هرینگ اگرچه به ظاهر کارتونی هستند، اما درباره رویدادهای مهم اجتماعی که نیویورکیهای معاصر احساس میکردند سیاستمداران و رسانهها آنها را نادیده میگیرند یا درست معرفی نمیکنند، اظهار نظر میکنند.»
به گفته ساتبیز: «هرینگ مترو را محل مورد علاقهاش برای نقاشی نامیده، حتی پس از آغاز حرفهاش و حتی با وجود دستگیر شدن گاهبهگاه به خاطر خلاقیتهایش.»
از آنجا که این آثار گرافیتی در فضاهای عمومی خلق شدند، بسیاری از آنها از بین رفته یا به مرور زمان گم شدند. این مجموعه خاص که شامل ۳۱ طراحی میشود به لطف یک کلکسیونر مشتاق جمع آوری و به حراج گذاشته شد: لَری وارش نخستین بار آثار هرینگ را در متروی نیویورک در دهه ۱۹۸۰ دید و نخستین طرفدار او شد و متعاقباً آثار این هنرمند خیابانی را از افرادی خرید که آنها را از دیوارها برداشته بودند.
لری وارش ۳۱ تصویر را پس از دیدن آنها در مترو در دهه ۱۹۸۰ جمعآوری کرد
وارش در این باره گفته: «در واقع من آنها را شکار کردم و سعی کردم آنها را به عنوان مجموعهای از آثار جمعآوری کنم. مسئله تجاری نبود. مسئله اهمیت تاریخی آنها بود.»
هنر متروی هرینگ از آغاز ساده خود فاصله زیادی را طی کرده است. آثار او زمانی متعلق به مردم بودند، اما حالا برچسبهای قیمت بالایی دارند و به بالاترین پیشنهادها به فروش میرسند. ساتبی تصدیق میکند که هدف اصلی هرینگ از مجموعه نقاشیهای مترو این بود که ایدههایش را به شیوهای باز و قابلدسترس گسترش دهد.
گیل وازکز، مدیر اجرایی بنیاد کیث هرینگ گفته: «هنر برای همه است. این ایده اصلی این پروژه پنجساله بود. به جای اینکه مردم به موزهها یا گالریها بروند، او برعکس عمل کرد و قصد داشت هنرش را به مردم نزدیک کند تا در دسترس آنها باشند.»
کیث هرینگ هنر مترو خود را با گچ روی تابلوهای خالی تبلیغات کشید
وارش گفته: «این پروژه، هنر برای همه است. برچسبهای قیمت بالا ممکن است خلاف این ایده به نظر برسند، اما مجموعهدار امیدوارست این حراج، آثاری را که در غیر این صورت به مرور زمان از دست میرفتند، راهی موزهها کند.»
«خیلی خوشحالم که این آثار در سراسر جهان مورد توجه قرار گرفتند و امیدوارم بار دیگر برای همه به نمایش گذاشته شوند. برای من این یک افتخار بزرگ است که در این لحظه تاریخی نقش داشته باشم.»
مترجم: زهرا ذوالقدر