(تصاویر) معماری خلاقانۀ یک «درّه-مدرسه» در چین برای کاهش استرس دانشآموزان
تیم طراحی، ویژگیهای طبیعی را در طراحی محوطهی «مدرسه راهنمایی چینگچوان» در اولویت قرار داده و فضاهای پویایی ایجاد کرده که استرس یادگیری دانشآموزان را کاهش داده و رفاه آنها را در محیطی سرشار از نور خورشید و زیبایی طبیعی ارتقا میدهد.
فرادید| با ادامه رشد سریع جمعیت و توسعه شهری شنژن در چین، دسترسی به زمین برای ساخت و ساز و گسترش به طور فزاینده در حال محدود شدن است و این امر چالشهای قابلتوجهی در تأمین جای مناسب برای مدارس و مهدکودکها ایجاد کرده است. برای مقابله با این چالشها، طراحی محوطههای مدرسه با تراکم بالا که به طور مؤثر از زمین استفاده کرده و نیازهای آموزشی آینده را نیز برآورده کنند، به یک موضوع حیاتی تبدیل شده است.
به گزارش فرادید، محوطه مدارس باید جذاب و تماشایی باشد تا انگیزه و میل به یادگیری ایجاد کند. طراحان شرکت معماری ایجینگ مفهومی با عنوان «دره دانشگاه» یا «دره مدرسه» را پیشنهاد کردهاند که در آن کودکان میتوانند روی پشتبام دراز بکشند و ستارهها را بشمارند.
این طراحی نوآورانه شامل چیدمانهای طبقات میشود، طوری که مناطق فعالیت وسیع در محیطهای متراکم و «باغدره» را بهینه میکند، به طور یکپارچه با طبیعت همخوانی دارد و به طور ضمنی تخیل و خلاقیت کودکان را تحریک میکند.
مدرسه راهنمایی چینگچوان در شنژن، ۲۴ کلاسه و مساحت کل ساختمان آن تقریباً ۲۹.۲۶۶ متر مربع است. تیم طراحی ایجینگ، ویژگیهای طبیعی را در طراحی محوطهی مدرسه در اولویت قرار داده و فضاهای پویایی ایجاد کرده که استرس یادگیری دانشآموزان را کاهش داده و رفاه آنها را در محیطی سرشار از نور خورشید و زیبایی طبیعی ارتقا میدهد.
قطعه اصلی زمین مدرسه، یک قطعه نامنظم به شکل ذوزنقه است که اختلاف ارتفاع آن حداکثر ۷.۱ متر میباشد. برای بهینهسازی استفاده از فضا، دو ساختمان ششطبقهی آموزش به طور استراتژیک در امتداد حاشیه خط استفاده از زمین قرار گرفتهاند، طوری که طبقه همکف به منظور افزایش باز بودن دید طبقه اول، بالا رفته است. یک کتابخانه هوایی عملکردهای آموزشی را به هم متصل میکند و باغبامهای پیوسته از راه عقبنشینیهای ساختمان ایجاد شدهاند و «باغ دره» را نقطه کانونی کردهاند.
زمین ورزشی به منظور گسترش باغدره، بالا برده شده و این امر سبب میشود فضای ورزشی کودکان بزرگتر شود و یک سالن ورزشی هم داشته باشند. ورودی سالن اجتماعات به طور هوشمندانه داخل یک ساختار غارمانند پنهان شده است. محوطه مدرسه مجهز به عرشه مشاهده آسمان، یک مسیر هوایی و یک فضای چندمنظوره غنی است.
این طراحی به کودکان اجازه میدهد فعالیتهایی مانند قدم زدن در باغبام و تماشای غروب آفتاب از عرشه را تجربه کنند. این محوطه نه تنها یک تأسیسات آموزشی سنتی است، بلکه به پرورش علایق و سرگرمیهای متنوع کمک میکند و محیطی شاد و آموزشی فراهم میکند که در آن کودکان میتوانند در هماهنگی با طبیعت رشد کنند.
مترجم: زهرا ذوالقدر