شکستخوردهترین خودروهای قرن بیست و یکم
![شکستخوردهترین خودروهای قرن بیست و یکم](https://cdn.faradeed.ir/thumbnail/06dNdbYb1145/451dMGaSGR0CPg6J-igvmDNDFzH5NT-XDCBwWQjHZL1OsMHpx5bQ1JML-czGKX6ZhEDvIuiz45qqyl2se9jp5x6DL9ue_nStKIwh14fcdjRwLUW9diRfNZ1rph2TD1Jp/Main.jpg)
در این مطلب ماشینهایی را معرفی میکنیم که نتوانستند انتظارات بازار و مصرفکنندگان را برآورده کنند.
فرادید| در این مطلب به معرفی ۲۳ مورد از بدترین خودروها بین سالهای ۲۰۰۰ تا ۲۰۲۳ پرداختهایم. در این فهرست از مدلهایی مانند BMW ۵ Series Gran Turismo و Citroën C۶ به دلیل طراحیهای عجیب و عملکرد ضعیف انتقاد شده است.
به گزارش فرادید، خودروهایی مانند Fiat ۱۲۴ Spider و McLaren X-1 نیز به خاطر ظاهر ناخوشایند و عملکرد ضعیف در بازار شکست خوردند. برخی دیگر مانند Peugeot ۳۰۸ CC و Chevrolet SSRبه دلیل طراحیهای غیرعملی و هزینههای بالا نیز در این فهرست قرار دارند.
1. BMW ۵ Series Gran Turismo
مدل ۵ Series Gran Turismo سال ۲۰۰۹ یکی از رقبای قوی برای رسیدن به بالاترین مقام در یک بازار خاص و محدود بود. این خودرو سعی داشت از یک شکاف در بازار بهرهبرداری کند که تنها با میکروسکوپ الکترونی قابل مشاهده بود.
2. Bufori Geneva
این احساس را همه ما تجربه کردهایم، درست است؟ آن حس که وقتی ماشین لوکسی را طراحی کرده و ساختهای؛ یک خودروی ۳.۵ متری، ۲.۵ تنی و رقیب رولزرویس گوست با قیمت ربع میلیون پوند، اما از نظر ظاهر یا عملکرد چندان موفق نبود.
3. Ssangyong Rodius
هیچکس یک MPV را به خاطر ظاهر خوبش نمیخرد. آن را به دلیل فضای بدون تصنع میخرند و Rodius قطعاً فضای زیادی را بدون تصنع ارائه میکرد. این ماشین گنجایش ۱۱ نفر را داشت، به شرطی که (الف) پاهای کوچکی داشته باشند و (ب) هیچ حس شرم و حیایی نداشته باشند. پس آیا واقعاً منصفانه استRodius را فقط از منظر زیباییشناسی شکستخورده بدانیم؟
4. Hyundai Amica
آداب و رسوم سایتهای خودرو ایجاب میکند که ما انقراض جمعی خودروهای ارزان را سوگواری کنیم. اما با نزدیک شدن به پایان عمر خودروهای شهری (کوچک و کمهزینه)، باید به یاد داشته باشیم که همه آنها خودروهای عالی و باارزشی نبودند. برای هر VW Up، یک Perodua Kelisa یا Proton Savvy یا Hyundai Amica وجود داشت.
5.۲۰۰۷ Mini Clubman
درباره طراحی Clubman ۲۰۰۷ باید بگوییم که فضای عقب آن برای کودکانی که نیاز به امنیت بیشتری دارند، چندان مناسب نبود چون به طور مستقیم به جریان ترافیک پرسرعت وارد میشدند.
6. Fiat ۱۲۴ Spider
فیات MX-5 را زیباتر، تندتر و دقیقتر نکرد. در عوض، بدنهای ناصافتر، موتورهای توربوd ضعیفتر، هندلینگ کمی سستتر و برچسب قیمت بالاتری به آن داد. نسخه پرقدرتتر Abarth کمی در بهبود نحوه رانندگی مدل ۱۲۴ تأثیر داشت، اما هیچ کمکی به ظاهر سنگین و بدشکل آن نکرد و همچنین هیچ تغییری در قیمت بالا و گران و آن ایجاد نکرد.
7. Lotus Europa S
تلاش برای تبدیل یک خودروی Elise (سبک و اسپرت) به یک خودرویGT (بزرگ و راحتتر برای مسافرتهای طولانی) دقیقا شبیه تلاش برای تبدیل یک سگ کوچک و سریع به یک اسب اصیل عربی بود. این کار ممکن نیست، دستکم نه بدون نقض چندین قانون اخلاقی و طبیعی مهم.
8. Clio RS MK IV
نمیتوانستید مدل MkIV Clio RS را بهطور جداگانه و مستقل ارزیابی کنید. زیرا این مدل وارث یک خانواده سلطنتی بود که از مدل Clio Williams در سال ۱۹۹۳ آغاز شد (که به آن Great Willy! هم گفته میشود) و در طول سالها تحت هدایت ماهرانه مدلهای Clio ۱۷۲.۱۸۲، ۱۹۷ و ۲۰۰ روز به روز قویتر و موفقتر شد.
9. Subaru Levorg
وقتی Subaru Levorg با افتخار در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۵ رونمایی شد، برنامه Top Gear به طور ملایم اشاره کرد که اگر نام این خودرو را معکوس بخوانید، عبارت «GROVEL, U R A BUS» به دست میآید. این موضوع سبب ناراحتی فردی از شرکت Subaru شد و پس از آن، رابطه ما با این خودرو نتواست ترمیم یابد.
10. Citroën C۶
C۶ شکست نخورد، بلکه یک موفقیت باشکوه و پیشرو بود. همان چیزی که Citroën به بهترین شکل خود انجام داد: طراحیهای خاص سیتروئن بر خلاف ظاهر عجیب و غریب، به کاربران راحتی و آرامش میدهند.
11. Covini C۶W
«اگر ایده خوبی بود، کسی دیگر قبلاً آن را انجام داده بود!» این جمله بهطور معمول روی دیوار اتاقهای هیئتمدیره و به عنوان شعارهای انگیزشی دیده میشود، اما گروه FOTC اعتراف میکند این جمله آنطور که باید پرانرژی و انگیزهبخش نیست، مثل «اگر بتوانی آن را در رویا ببینی، میتوانی آن را انجام دهی» یا «زندگی درست در انتهای منطقه امن تو آغاز میشود». اما گاهی تردید و پرسش از ایدهها به خصوص زمانی که چیزی کاملاً نوآورانه است، میتواند مفید باشد. برای مثال، C۶W، خودروی سوپرکار ششچرخ از شرکت ایتالیایی Covini Engineering که ایدهای جالب و غیرمعمول است و نشان میدهد گاهی ایدههای جدید ممکن است ابتدا عجیب بنظر برسند، اما ارزش بررسی و پیگیری دارند.
12. Vauxhall Zafira VXR
چه اتفاقی افتاد زمانیکه Zafira و VXR با هم ترکیب شدند و به یک خودروی MPV هفتنفره، ۲۳۷ اسببخار قدرت، موتور توربوشارژ، دیفرانسیل جلو با فرمان گشتاوری تبدیل شدند؟ همه ما جواب این سؤال را میدانیم.
13. Citroën C۳ Pluriel
از دید اولیه، خودروی C۳ Pluriel مدل ۲۰۰۳ یک معامله مقرون به صرفه بود. این ماشین پنج خودرو در یک خودرو بود: هاچبک، سدان با سانروف، کابریولت، اسپایدر و پیکاپ رودستر. با قیمت حدود ۱۲ هزار پوند در زمان عرضه، یعنی شما فقط ۲۴۰۰ پوند برای هر خودرو میپرداختید. چه معامله خوبی!
14. Aston Martin Cygnet
خودروی Cygnet به عنوان یک آستون مارتین واقعی طراحی و ساخته نشده بود. در واقع، این خودرو یک تویوتا iQ بود که فقط با یک پنجره جلوی جدید و چرم گرانقیمت پوشانده شده بود. این اقدام، یک نمونه از مهندسی برچسب بود که هدف از آن به شکل ناخوشایند کاهش میانگین میزان آلایندگی خودروهای آستون مارتین بود. به بیان دیگر، این خودرو به منظور تطبیق با مقررات آلایندگی ساخته شد تا آستون مارتین بتواند میانگین آلایندگی ناوگان خود را کاهش دهد، ولی از نظر فنی و طراحی تفاوت زیادی با مدلهای اصلی نداشت.
15. Honda CR-Z
هوندا در هیبرید اسپرت خود، تنها چیزی که فراموش کرده بود به آن توجه کند ویژگیهای اسپرت بودن بود. موتور بنزینی و الکتریکی به طور کامل تلاش خود را کرده بودند، اما CR-Z تنها ۱۲۱ اسب بخار قدرت تولید داشت و گشتاور آن حتی از یک دستگاه «نوتریبولت» (آسیاب برقی) هم کمتر بود. برای رسیدن به سرعت صفر تا ۶۰ مایل در ساعت (۹۶ کیلومتر در ساعت) حدود ۱۰ ثانیه زمان نیاز بود و این زمان تنها در شرایط جادهای طولانی امکانپذیر بود.
16. Renault Vel Satis
برخی افراد «ول ساتیس» را یک شکست تجاری دانستهاند، اما نزدیک به ۱.۳۰۰ نفر از مردم دانا و باهوش بریتانیا آن را خریدند. تعداد کسانی که «بوگاتی ویرون» خریدند ۴۵۰ نفر بوده است و هیچکس این را شکست نمیداند، پس چرا باید «ول ساتیس» را شکست تجاری به حساب آورد؟
17. Volkswagen Phaeton
هیچکس واقعاً نمیخواست یک خودروی لوکس گرانقیمت با نشان فولکسواگن در جلو بخرد. فروش آن فاجعهبار بود. «فایتون» بیسر و صدا از خط تولید خارج شد و به عنوان «بزرگترین شکست مهندسیشده در تاریخ» شناخته شد.
18. Chevrolet SSR
طراحی بدنهی خودروی SSR از بیشتر زاویهها شبیه یک رؤیای تبدار و پیچیده به سبک سالوادور دالی بود. عملکرد آن نیز مانند طراحیاش دشوار و پرزحمت بود: با وجود اینکه موتور ۵.۳ لیتری V۸ داشت، وزن زیاد این خودرو سبب شد نتواند زمان صفر تا ۶۰ مایل در ساعت را کمتر از ۸ ثانیه ثبت کند و جالب اینکه قیمت آن در زمان معرفی ۴۲ هزار دلار بود.
19. Hummer H۲
اگر قصد انجام کاری را دارید، آن را با اطمینان و قاطعیت انجام دهید. در حالی که هامر H۱ اصلی (نسخه غیرنظامی هامر همدوره با جنگ خلیج فارس) خودرویی بیسلیقه و بیقواره بود، حداقل این خودرو در نمایش زشتی و بیمزه بودن هیچ تلاشی برای پنهان کردن آن نداشت و به طور کامل در این ویژگیاش غرق بود.
20. Peugeot ۳۰۸ CC
هندلینگ خودروی پژو ۲۰۶ به اندازه طراحیاش نرم و بیدقت بود. در عین حال، آرایش دیفیوزر عقب (قسمت زیرین عقب خودرو که به بهبود آیرودینامیک کمک میکند) کاملاً غیرقابل درک بود. با در نظر گرفتن وزن ۳۰۰ کیلوگرمی سقف که روی لولههای اگزوز قرار داشت، آیا واقعاً نیاز به نیروی فشار بیشتر در عقب خودرو بود؟
21. Infiniti M۳۷
سال ۲۰۰۸، اینفینیتی با هدفی جسورانه وارد بازار بریتانیا شد: ارائه یک گزینه ژاپنی پر از فناوری به عنوان جایگزینی برای خودروهای لوکس آلمانی که توسط بیامو، آئودی و مرسدس بنز ارائه میشد. مشکل اینجا بود که شاید اینفینیتی متوجه نشده بود خریداران بریتانیایی قبلاً یک گزینه ژاپنی پر از فناوری به عنوان جایگزینی برای خودروهای لوکس آلمانی داشتند، آن هم در قالب لکسوس.
22. Youabian Puma
«یوبیان پاما» یک وسیله نقلیه بود. طول آن حدود ۶ متر و عرض آن حدود ۲.۴ متر بود. وزن آن ۳.۵ تن بود و یک سقف سخت تاشو داشت. درون آن، بقایای یک خودروی ولوو C۷۰ وجود داشت.
23. McLaren X-1
بله مکلارن! اما مثل هیچ مکلارنی که تا به حال دیدهاید نیست. مثل هیچ خودرویی که تا به حال دیدهاید هم نیست. این دیگر چیست؟ خواب است یا کابوس، هر چه هست واقعی است. این مکلارن X-1 است.
مترجم: زهرا ذوالقدر