همه چیز درباره شاسی بلند دایون Y۵ ایلیا موتورز
کارشناسان فنی خودرو درباره نقطه قوتها و ضعفهای دایون Y۵ ایلیاموتورز معتقدند که این شاسی بلند چینی همچنان که نقاط مثبت بسیاری دارد، به همان اندازه هم میتواند با نقاط ضعف اش راننده را کلافه کند. طبق گفته آن ها، متریال داشبورد، رودریها و چرم مصنوعی صندلی چندان دلچسب نیست. حرکتهای عرضی دایون Y۵ به نسبت زیاد است. همچنین قابلیت حفظ دنده در حالت کمک سبک هم وجود نداد.
فرادید | دایون Y۵ تازهترین شاسی بلند چینی بازار ایران است که کیان موتور وارنا به عنوان شریک تجاری دایون موتورز چین، قرار است آن را در شرکت خودروسازی ایلیا مونتاژ و عرضه کند. مسئولان خودروسازی ایلیا موتورز و کیان موتور وارنا میگویند که دایون Y ۵ از اواخر پاییز امسال به متقاضیان عرضه خواهد شد.
به گزارش فرادید؛ مدیران ارشد ایلیا موتورز معتقدند که قیمت نهایی و مصوب دایون Y ۵ بین ۸۸۰ تا ۸۹۰ میلیون تومان خواهد بود، که برای یک شاسی بلند چینی رقمی تقریبا بالا به حساب میآید. در آن سوی میدان شاسی بلند روسی یوآز پاتریوت با قیمت ۸۹۰ میلیون تومان رقیب سرسختی برای شاسی بلند ایلیا و کیان موتورز به حساب میآید.
طبق برنامه ریزی مسئولان این شرکت خودروساز ایرانی، قرار است دایون Y۵ با رنگهای سفید، مشکی، نوک مدادی، نقره ای، قرمز و آبی اقیانوسی عرضه شود.
البته آنها میگویند که به تدریج نیز رنگهای دیگر اضافه میشود و در اختیار مشتریان قرار خواهد گرفت.
ایلیا موتورزیها همچنین اعلام کرده اند که گارانتی دایون Y۵ که توسط شرکت کیان موتور وارنا ارائه خواهد شد، سه سال و با پیمایش صد هزار کیلومتر در نظر گرفته شده است.
در مورد شرایط ایمنی شاسی بلند دایون Y۵ هم، امیر صرافی، مدیر بازاریابی کیان موتور وارنا مدعی است که تستهای ایمنی این خودرو در مراکز معتبر چین و اروپا (بر اساس اصول ECE) در حال انجام است.
مشخصات و ویژگیهای دایون Y۵ ایلیا موتورز
براساس اعلام مسئولان شرکت خودروسازی ایلیا، شاسی بلند دایون Y۵ به پیشرانه دو لیتری توربو ۲۰۲ اسب بخار و ۲۸۰ نیوتن متر مجهز است. این پیشرانه توان خود را از طریق جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک آیسین به چرخهای جلو و عقب این خودرو میرساند.
طبق ادعای دایون موتورز چین، این پیشرانه دارای مهندسی میتسوبیشی است و نسل چهارم فناوری قوای محرکه توربو این خودروساز ژاپنی را دارد.
علاوه بر این قابلیت تنظیم الکتریکی حالت انتقال قدرت به چرخها و قفل دیفرانسیل اتوماتیک محور عقب، از جمله ویژگیهای فنی دایون Y۵ به حساب میآید.
همچنین مصرف سوخت ترکیبی این پیشرانه در شاسی بلند دایون Y ۵ حدود ۹.۳ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر است.
وزن خالص این شاسی بلند ۱ تن و ۹۰۰ کیلوگرم است و باک آن نیز ظرفیت ۷۲ لیتر بنزین را دارد.
هفت صندلی، صندلی راننده برقی، تهویه الکتریکی، کروز کنترل، نمایشگر لمسی، سامانه کنترل پایداری الکتریکی، ترمزهای دیسکی جلو و عقب، استارت دکمه ای، سانروف، دوربین عقب، رهیاب ماهواره ای، آینههای تاشوی برقی، تنظیم الکتریکی شدت پرتاب باد ردیف دوم و سوم، رینگ آلومینیومی، تریم داخلی چرم، حالت اسپرت، برفی و تیپ ترونیک جعبه دنده، حالت تک دیفرانسیل عقب، دو دیفرانسیل سبک و دو دیفرانسیل سنگین، دو کیسه هوا، قفل دیفرانسیل عقب اتوماتیک و مکانیکی، رینگ آلومینیومی ۱۷ اینچی، ترمزهای دیسکی جلو و عقب، ترمز ABS و EBD، تایرهای M+S از جمله امکانات رفاهی و ایمنی دایون Y۵ ایلیا موتورز است.
نقاط ضعف و قوت دایون Y۵
کارشناسان فنی خودرو درباره نقطه قوتها و ضعفهای دایون Y۵ ایلیاموتورز معتقدند که این شاسی بلند چینی همچنان که نقاط مثبت بسیاری دارد، به همان اندازه هم میتواند با نقاط ضعف اش راننده را کلافه کند.
آنها میگویند که این خودرو ویژگیهای مثبتی همچون ابعاد مناسب کابین و فضای بار، قدرت مناسب پیشرانه در شتاب گیری اولیه و ثانویه، سیستم تعلیق نرم در شرایط جادهای و خارج جاده ای، ترمزهای خوب و قابل قبول، وجود امکاناتی مانند تهویه مستقل ردیف دوم و سوم، سیستم کنترل پایداری و قفل دیفرانسیل اتوماتیک محور عقب، فاصله مناسب خودرو تا زمین در مسیرهای آفرودی دارد.
علاوه بر این استفاده از قوای محرکه و سیستم انتقال قدرتی که دانش فنی تعمیرات، لوازم یدکی و خدمات آن در کشور وجود دارد.
اما در مقابل متریال داشبورد، رودریها و چرم مصنوعی صندلی چندان دلچسب نیست. حرکتهای عرضی دایون Y۵ به نسبت زیاد است. همچنین قابلیت حفظ دنده در حالت کمک سبک هم وجود نداد.
کارشناسان خودرو در مورد انتقال صدای به نسبت زیاد تایرها در کابین هم انتقاد کرده و میگویند که در شرایط سرعت فراتر از ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت این صدا سرنشینان را عصبی میکند.
همچنین نبود برخی امکانات رقابتی مانند کیسه هوای جانبی، دوربین ۳۶۰ درجه و تهویه اتوماتیک و نبود سیستم مالتی مدیا مدرن و جدید نقاط ضعف دایون Y ۵ ایلیاموتورز را برجسته میکند.