(تصاویر) رونمایی از غول برقی دوج با سقف تمام شیشهای
این پیکاپ ۱۵۰۰ Revolution BEV نام دارد و از پیشرانهای تمام الکتریکی بهره میبرد. همانگونه که از واژه Revolution قابل حدس است، این کانسپت هم از نظر طراحی و هم از نظر فنی فصلی تازه در تاریخ برند رم باز میکند. جالب اینکه این کانسپت به سطح سوم از فناوری خودران مجهز است و میتواند راننده خود را دنبال کند!
رم از یک پیکاپ مفهومی در نمایشگاه CES ۲۰۲۳ پردهبرداری کرد. این پیکاپ ۱۵۰۰ Revolution BEV نام دارد و از پیشرانهای تمام الکتریکی بهره میبرد.
کمپانی رم به عنوان شاخهای تازه از دوج به عنوان یکی از زیرمجموعههای هولدینگ استلاتیس (فیات- کرایسلر و پژو سیتروئن) از یک پیکاپ مفهومی در نمایشگاه CES ۲۰۲۳ پردهبرداری کرد. این پیکاپ ۱۵۰۰ Revolution BEV نام دارد و از پیشرانهای تمام الکتریکی بهره میبرد. همانگونه که از واژه Revolution قابل حدس است، این کانسپت هم از نظر طراحی و هم از نظر فنی فصلی تازه در تاریخ برند رم باز میکند. جالب اینکه این کانسپت به سطح سوم از فناوری خودران مجهز است و میتواند راننده خود را دنبال کند!
عرضه نسخه تولید انبوه از سال ۲۰۲۴
پیکاپ کانسپت رم ۱۵۰۰ Revolution BEV در حقیقت پیشنمایشی از یک مدل تولیدی را ارائه میکند. آنطور که «مایک کووال»، مدیرعامل شرکت رم اعلام کرده است، نمونههای اولیه این مدل بهمنظور انجام تستهای گسترده، سال آینده راهی خیابانها خواهند شد. طبق صحبتهای وی، نسخه تولید انبوه هم از سال ۲۰۲۴ بهفروش خواهد رسید. این پیکاپ پس از ورود به بازار، رقابت مستقیمی با فورد F-۱۵۰ Lightening و شورولت سیلورادوی برقی خواهد داشت.
طراحی مدرن و پیشرفته رم ۱۵۰۰ Revolution BEV
از لحاظ طراحی، پیکاپ رم ۱۵۰۰ Revolution BEV چهره کاملأ مدرنی دارد، اما درعینحال ویژگیهای هویتی را از اجداد خود به ارث برده است. این کانسپت جذاب روی رینگهای غولپیکر ۲۴ اینچی و تایرهای مخصوص آفرود ۳۵ اینچی حرکت میکند. جالب آنکه همانند پیکاپ هامر، هر چهار چرخ این خودروی مفهومی فرمانپذیر هستند و تا ۱۵ درجه زاویه میگیرند. سیستم تعلیق هم از نوع بادی و قابل تنظیم است.
جدیدترین کانسپت رم به سه ردیف صندلی مجهز است. البته ردیف سوم صرفأ در مواقع ضروری و در مسافتهای کوتاه میتواند کاربردی باشد. مثل تمامی خودروهای برقی، در این خودرو نیز زیر کاپوت جلو خالی است و میتوان از محفظه موجود برای حمل لوازم استفاده کرد. بخش میانی این محفظه دریچهای دارد که همراستا با کنسول میانی تا قسمت بار عقب امتداد پیدا کرده است. این دریچه مالک را قادر میسازد اشیایی به طول ۵.۵ متر را با رم ۱۵۰۰ Revolution BEV حمل کند.
در کانسپت رم ۱۵۰۰ Revolution BEV خبری از ستون B نیست. بهدلیل حذف این ستون، مهندسان لولای درهای عقب را روی ستون C نصب کردهاند. نتیجه اینکه همانند خودروهای لوکس رولزرویس، درهای این پیکاپ برقی خلاف جهت هم باز میشود. این پیکاپ یک ویژگی دیگر را نیز از رولزرویس الگوبرداری کرده و آن عبارت است از ثابت باقیماندن لوگوی رم در مرکز رینگها هنگام حرکت.
مثل نمای بیرونی، کابین رم ۱۵۰۰ Revolution BEV بسیار مدرن و آیندهنگرانه است. فرمان این پیکاپ برقی فرم بیضیشکلی دارد و سیستم اینفوتینمنت از طریق دو نمایشگر ۱۴.۲ اینچی مدیریت میشود. جالب اینکه یکی از این نمایشگرها جداشدنی است و راننده میتواند از آن به عنوان تبلت استفاده کند. مکمل عملکرد این نمایشگرها، سیستم هداپ دیسپلی مبتنی بر واقعیت افزوده است. این پیکاپ مفهومی پیشرفته دستیار صوتی نیز دارد و با کمک فرمانهای صوتی میتوان برخی تجهیزات را کنترل کرد.
علاوهبر موارد فوق، باید به قابلیت Shadow Mode هم اشاره کنیم. این قابلیت به رم ۱۵۰۰ Revolution BEV اجازه میدهد با حفظ فاصله مطمئن، به دنبال راننده خود راه بیفتد! رم میگوید این ویژگی ماحصل وجود سنسورها و دوربینهای متعدد و بهرهمندی از سطح سوم فناوری خودران است.
پشتیبانی از باتریهای بسیار حجیم
رم ۱۵۰۰ Revolution BEV از پلتفرم STLA Frame گروه استلانتیس سود میبرد. این پلتفرم از باتریهای حجیم پشتیبانی میکند، طوریکه امکان نصب پک باتری ۲۰۰ کیلووات ساعتی در آن وجود دارد. با اتکا به چنین باتری پرظرفیتی، میتوان تا ۵۰۰ مایل یا ۸۰۰ کیلومتر مسافت را بدون نیاز به شارژ مجدد طی کرد.
پشتیبانی از شارژ سریع ۳۵۰ کیلوواتی دیگر ویژگی پلتفرم STLA Frame است که باید به آن اشاره کنیم. این ویژگی اجازه میدهد تنها با ۱۰ دقیقه شارژ، بتوان تا ۱۰۰ مایل یا ۱۶۰ کیلومتر مسافت را پشت سر گذاشت. در رابطه با مشخصات فنی دقیق فعلأ اطلاعات چندانی در دست نیست، فقط میدانیم پیشرانه دوموتوره است و تمامی چرخها محرک هستند.
منبع: دیجیاتو