واردات خودرو در این مناطق آزاد می شود

واردات خودرو در این مناطق آزاد می شود

به گفته دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد کشور، با توجه به نام‌گذاری امسال به سال مهار تورم و رشد تولید است، مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کارنامه و جهش خوبی را در حوزه سرمایه‌گذاری و خواهند داشت.

کد خبر : ۱۷۱۲۵۱
بازدید : ۲۷

به گفته دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد در بودجه سال جاری خودروهای پلاک منطقه آزاد می‌توانند در سرزمین اصلی با پلاک ملی تردد کنند و در روزهای اخیر آیین نامه اجرایی آن به تصویب رسید، گفت: مصوبه دیگری در دولت مراحل پایانی را طی می‌کند و آماده طرح در جلسه هیئت وزیران بوده که در این مصوبه واردات خودرو به مناطق آزاد دیده شده است.

حجت‌الله عبدالملکی عصر امروز در حاشیه افتتاح ۲ طرح سرمایه‌گذاری در جمع خبرنگاران با بیان اینکه هزار بسته سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با ۹۰۰ هزار میلیارد تومان (۲۰ میلیارد یورو) تولید و در حال انجام است، اظهار کرد: این بسته‌های سرمایه‌گذاری که شامل مطالعات امکان سنجی اقتصادی، تأمین زمین، آب، برق، گاز و زیرساخت مورد نیاز برای هر پروژه و مجوزهای بی‌نامی که برای هر پروژه می‌شود. 

وی با بیان اینکه این بسته‌های سرمایه‌گذاری موجب شد توجه سرمایه‌گذاران به این مناطق جلب شود، گفت: حدود ۱۸۰ بسته از این تعداد هزار بسته متقاضی خود را پیدا کرده و تعداد بیشتری نیز طرح‌های مورد نیاز خود را اعلام کرده‌اند. 

به گفته دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد کشور، با توجه به نام‌گذاری امسال به سال مهار تورم و رشد تولید است، مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کارنامه و جهش خوبی را در حوزه سرمایه‌گذاری و خواهند داشت. 

عبدالملکی یکی از پروژه‌های راهبردی کشور در بحث زیرساختی را اتصال دریای خزر به خلیج فارس دانست و تصریح کرد: این پروژه که موسوم به پروژه اتصال دریا به دریا است در دولت سیزدهم در حال پیشرفت است و قطعه آخر آن اتصال راه آهن رشت به کاسپین در داخل منطقه آزاد انزلی که مراحل پایانی را طی می‌کند امروز مورد بازدید قرار گرفت.

وی با اذعان به اینکه تجهیزات مورد نیاز این پروژه تهیه شده و کار با سرعت درحال انجام است، افزود: ظرف هفته‌های آینده داخل فنس این منطقه به اتمام خواهد رسید و بخش بیرونی هم توسط راه و شهرسازی به سرعت انجام خواهد شد. امیدواریم در آینده نزدیک پروژه اتصال دریای خزر به خلیج فارس از طریق ریل با حضور رئیس جمهور رسماََ کار خود را آغاز کند.

دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد کشور با بیان اینکه یکی از بزرگ‌ترین بهره‌برداران کریدورهای کشور مناطق آزاد کشور هستند و بیش از ۸۰ درصد ترانزیت کشور از طریق مناطق آزاد کشور انجام می‌شود، تصریح کرد:  قطعه مهم راه آهن رشت کاسپین تمام تأسیسات داخلی منطقه توسط این سازمان با منابع داخلی اجرا شده است. در بخش خارج از فنس تا رشت نیز ۱۲ درصد مشارکت مالی آن توسط منطقه آزاد انزلی انجام می‌شود و این منطقه در اثر این پروژه فعال‌تر خواهد شد و در سال‌های آینده شاهد جهش اقتصادی بسیار خوبی در این بخش خواهیم بود.

۱۰ منطقه آزاد جدید ایجاد شده است

عبدالملکی سیاست نظام در ارتباط با مناطق آزاد را توسعه حوزه عمل این مناطق و توسعه اثرگذاری اقتصادی آنها دانست و گفت: با افزایش اثربخشی این مناطق سرمایه‌گذاری و صادرات در کشور فزونی خواهد یافت. 

وی با اشاره به راه‌اندازی ۱۰ منطقه آزاد جدید افزون بر هشت منطقه آزاد ایجاد شده بیان کرد: سه منطقه در حال آماده‌سازی اساس‌نامه برای تصویب در شورای نگهبان است. هفت منطقه دیگر نیز اساس‌نامه آن در زمستان ۱۴۰۱ به تصویب شورای نگهبان رسید و در مرحله استقلال اعضای هیئت مدیره و مدیران عامل است.

به گفته دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد کشور، تکمیل زیرساخت‌های این ۱۰ منطقه از اولویت‌های مناطق آزاد است و بعد از آن سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی از مزایای این مناطق استفاده خواهند کرد و با راه‌اندازی این مناطق سرمایه‌گذاری، تولید و صادرات رشد قابل ملاحظه‌ای در سطح ملی خواهد داشت.

عبدالملکی با بیان اینکه مهم‌ترین مبحث در توسعه کمی مناطق آزاد ایجاد مناطق مشترک است، تصریح کرد: امروز با ۲۱ کشور دنیا برای ایجاد مناطق آزاد در حال مذاکره هستیم و به صورت مشترک و بین‌المللی با پنج کشور روسیه، عمان، ترکیه، عراق و سوریه سند همکاری امضا شده و با کشورهای امارات متحده عربی، پاکستان، افغانستان، ازبکستان نیز مذاکرات در حال انجام است که روند پیشرفت آن به اطلاع مردم ایران خواهد رسید.

جزئیات مصوبه در دست بررسی برای واردات خودرو به مناطق آزاد

وی در مورد ایجاد منطقه آزاد مشترک با روسیه گفت: روسیه علاقمند به ایجاد منطقه آزاد در انزلی و چابهار است و سفرهای مکرری با مقامات مناطق آزاد ایران و روسیه انجام شده و متن تفاهم‌نامه برای شکل‌دهی کار به طرف روس ارائه شده است و ظرف سه ماه آینده تفاهم‌نامه امضا خواهد شد و ما می‌توانیم مطالعات دقیق‌تر را برای ایجاد مناطق آزاد روسیه داشته باشیم. 

دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد کشور همچنین خبر داد که در بودجه سال جاری خودروهای پلاک منطقه آزاد می‌توانند در سرزمین اصلی با پلاک ملی تردد کنند و در روزهای اخیر آیین نامه اجرایی آن به تصویب رسید و به معاون اول رئیس جمهور این آیین نامه ابلاغ شد. 

به گفته عبدالملکی، صاحبان این خودروها با پرداخت حقوق و عوارض گمرکی مشخص می‌توانند از پلاک منطقه آزاد به پلاک سرزمین اصلی تغییر داده و در کل سرزمین تردد داشته باشند.

وی با بیان اینکه مصوبه دیگری در دولت مراحل پایانی را در کمیسیون زیربنایی دولت طی می‌کند و آماده طرح در جلسه هیئت وزیران است، تصریح کرد: در این مصوبه واردات خودرو به مناطق آزاد دیده شده و به ازای هر خودروی بنزین‌سوز که از منطقه آزاد به سرزمین اصلی منتقل می‌شود، اجازه واردات یک دستگاه خودروی احتراقی به منطقه آزاد تا سقف ۴۰ هزار دلار داده خواهد شد و واردات خودروهای هیبریدی و برقی نیز تا سقف ۴۰ هزار دلار واردات آن به مناطق آزاد میسر خواهد شد.

منبع: فارس

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید