جذابترین پونی کارهای تاریخ آمریکا؛ از موستانگ GTD تا همی کودا
در این مقاله جذابترین پونی کارهای تاریخ صنعت خودروی آمریکا را خدمت شما عزیزان معرفی میکنیم.
برنامه لی لاکوکا مدیر فورد برای تولید یک خودروی هیجانانگیز و اسپرت با قیمت مناسب در نهایت منجر به معرفی موستانگ شد.
این خودرو درست همان چیزی بود که مردم میخواستند و میزان تقاضا برای آن سریعاً به فراتر از انتظارات رسید و موستانگ در یک سال بیش از ۴۰۰ هزار دستگاه فروش را ثبت کرد که در مقابل انتظارات ۱۵۰ هزار دستگاهی مدیران فورد رقم بسیار خوبی بود. با محبوبیت باورنکردنی موستانگ، دیگر برندها هم با محصولاتی مشابه وارد میدان شدند و واژه پونی کار بهصورت رسمی مطرح شد.
اگرچه اکثر پونی کارها را میتوان به عنوان خودروهای عضلانی دستهبندی کرد اما برعکس این موضوع صحیح نیست. مهمتر اینکه یک پونی کار باید کوچک و سبکوزن باشد. در یک زمان این خودروها ارزان هم بودند اما این موضوع با گذشت زمان کمی تغییر کرد.
از جمله مشهورترین پونی کارها میتوان به فورد موستانگ، شورولت کامارو، دوج چلنجر، مرکوری کوگار، پلیموث باراکودا و ای ام سی جاولین اشاره کرد. برندهای اروپایی هم محصولاتی با فاکتورهای مشابه تولید کردند اما به نظر میرسید عبارت پونی کار مخصوص آمریکاییها باشد.
برخی خودروهای استرالیایی با این تعریف همخوانی داشتند و حتی هیوندای نیز محصولی با نام پونی تولید کرد که البته فرسنگها با تعریف ما از پونی کارها تفاوت داشت. همین امر باعث شد صنعت خودروی آمریکا با عبارت پونی کار شناخته شود و ما نیز در این مطلب میخواهیم جذابترین پونی کارهای تاریخ آمریکا را معرفی نماییم پس همراه ما باشید.
-
فورد موستانگ GTD مدل ۲۰۲۵
شاید عمر خودروهای اسپرت بنزینی به سر آمده باشد اما فورد برنامههایی برای تولید یک پونی کار پرقدرت و جذاب دارد. شاید جذابترین مثال از این مورد خودروی بسیار منحصربهفرد موستانگ GTD باشد. این هیولا از طراحی جذاب و قدرت قابلتوجه و البته کابینی لوکس سود میبرد. اگرچه GTD همچنان پیشرانه جلوست اما همهچیز در آن ارتقا یافته است. پیشرانه ۸ سیلندر ۵.۲ لیتری سوپرشارژردار موستانگ بیش از ۸۰۰ اسب بخار قدرت تولید میکند و انتظار میرود قیمت خودرو نیز فراتر از ۳۰۰ هزار دلار باشد.
-
شورولت ینکو توربو Z مدل ۱۹۸۱
در اوایل دهه ۸۰ میلادی عوامل مختلفی از جمله استانداردهای زیست محیطی باعث کاهش قدرت خودروها شد. اگرچه هوای پاک برای همه ما خوب است اما این استانداردها تأثیر بسیار منفی روی خودروهای پرفورمنس از جمله پونی کارها گذاشتند و به همین خاطر کامارو Z/28 1980 قدرت ۱۶۵ اسب بخاری داشت. البته یکی از نمایندگیهای شورولت که شهرت زیادی داشت یک دستگاه کامارو با نام ینکو توربو Z را تولید کرد. خودروی موردبحث اگرچه از پیشرانه اصلی Z/28 استفاده میکرد اما با تغییرات زیاد رخ داده قدرتش به ۲۴۰ تا ۲۵۰ اسب بخار رسیده بود. متأسفانه تنها ۱۹ دستگاه از این پونی کار خاص تولید شد.
-
شورولت ینکو/SC کامارو مدل ۲۰۲۴
اگرچه دان ینکو نمایندگی خودش را در سال ۱۹۸۲ فروخت و اندکی پس از آن در یک حادثه هوایی درگذشت اما میراث او همچنان زنده است. خودروهای مدرن ینکو توسط شرکت SVE توسعه مییابند. این شرکت رابطه طولانیای با جنرال موتورز دارد و هماکنون نیز محصولات خود را از طریق نمایندگیهایش عرضه میکند. یکی از جدیدترین محصولات این شرکت ینکو/SC کامارو است که بر اساس کامارو SS با پکیج ۱LE توسعه یافته و پیشرانه ۸ سیلندر ۶.۸ یا ۷ لیتری آن حداکثر قدرت ۱۵۰۰ اسب بخاری دارد. از جمله ویژگیهای این خودرو میتوان به کنترل سواری مغناطیسی، دیفرانسیل لغزش محدود الکترونیکی، سیستم خنک کاری هوی دیوتی و… اشاره کرد. در کل قرار است ۲۰۰ دستگاه از ینکو/SC کامارو با قیمت حدود ۱۳۰ هزار دلار تولید شود.
-
پونتیاک ترنس ای ام سوپر دیوتی مدل ۱۹۷۳
تا سال ۱۹۷۳ قانون هوای پاک آمریکا عملیاتی شد و خودروسازان مجبور شدند چندین محصول خود را از رده خارج کرده یا قدرت پیشرانه آنها را محدود کنند. البته پونتیاک فرق داشت و مهندسان شرکت میخواستند نام خودروهای عضلانی را زنده نگه دارند. خودروی ترنس ای ام سوپر دیوتی از پیشرانه ۸ سیلندر بلوک بزرگ سود میبرد. پونتیاک یک سیستم EGR جدید روی خودرو نصب کرد که در زمان تستها فعال و پس از آن خاموش میشد تا قدرت کامل پیشرانه را ارائه کند. البته EPA متوجه این قضیه شد و پونتیاک را مجبور به رفع آن کرد. البته تولید ترنس ای ام تا مدل ۱۹۷۴ ادامه یافت ولی بازگشت آن تا مدتها بعد رخ نداد. قدرت کارخانهای این خودرو به حدود ۳۰۰ اسب بخار میرسید.
-
فورد موستانگ SVO مدل ۱۹۸۷
زمانی که قوانین باعث شدند خودروها قدرت کمتری داشته باشند، مهندسان خودروسازی خودروهای متفاوتی را ارائه کردند که اولویت اصلی آنها مصرف سوخت کمتر بود. در دهه ۸۰ میلادی شاهد استفاده بیشتر از توربو بودیم که نتایج سورپرایز کنندهای در برداشتند. بخش SVO فورد خودروی موستانگ را معرفی کرد که در نگاه اول شاید چندان جلبتوجه نمیکرد اما پیشرانه ۴ سیلندر ۲.۳ لیتری آن موردی خاص بود. به لطف توربو و اینترکولر جدید، این پیشرانه ۱۷۵ اسب بخار قدرت تولید میکرد و جالب است بدانید در آن زمان کوروت به زور از قدرت ۲۰۰ اسب بخار عبور کرده بود. در ادامه خروجی پیشرانه به ۲۰۵ اسب بخار رسید تا با قدرت موستانگ GT مجهز به پیشرانه ۵ لیتری برابری کند. به دلیل تولید محدود، موستانگ SVO یکی از خودروهای کلکسیونی ارزشمند به شمار میرود.
-
فورد باس ۴۲۹ موستانگ مدل ۱۹۶۹
اگر نام یک خودرو را باس بگذارید پس باید آماده اثبات تواناییهای آن باشید. خوشبختانه فورد و لری شینودا طراح شرکت این کار را با باس ۴۲۹ موستانگ انجام دادند. به عنوان یک پونی کار، موستانگ محصولی اسپرت و سبکوزن با پرفورمنس خود بود. البته پیشرانههای بلوک بزرگ باعث افزایش وزن و در کنار آن افزایش قدرت شدند و موازنه خوبی ایجاد کردند. این خودرو از همان ابتدا به عنوان محصولی جهت برآورده ساختن استانداردهای مسابقات ناسکار تولید شد. فورد نیازمند محصولی قوی و سبک برای رقابت با محصولات ۴۲۶ همی کرایسلر بود و به همین خاطر از پیشرانه ۸ سیلندر ۴۲۹ استفاده کرد. البته این پیشرانه به قدری بزرگ بود که مهندسان مجبور به بازنگری در محفظه پیشرانه موستانگ شدند. در نهایت هزینههای تولید به حدی زیاد شد که فورد با فروش هر مدل ضرر میکرد اما با این وجود باس ۴۲۹ توانست در ۱۱ مسابقه پیروز شود.
-
دوج چلنجر SRT دیمن ۱۷۰ مدل ۲۰۲۳
یکی دیگر از جذابترین پونی کارهای تاریخ آمریکا چلنجر SRT دیمن ۱۷۰ است. در دوران طلایی خودروهای عضلانی، کرایسلر ۴۲۶ همی بر خیابانها حکمرانی میکرد و یکی از قویترین پیشرانهها را داشت؛ اما دوج اخیراً یادی از ایام خوش گذشته کرده و با رونمایی از چلنجر SRT دیمن ۱۷۰ شوک بزرگی را به دنیای خودروهای عضلانی وارد نموده است. پیشرانه ۸ سیلندر ۶.۲ لیتری سوپرشارژردار این هیولا ۱۰۲۵ اسب بخار قدرت تولید میکند و از جمله ویژگیهای آن میتوان به سیستم تعلیق هوی دیوتی، لاستیکهای عریض، گیربکس ۸ سرعته کارا و سوپر شارژر هوا خنک اشاره کرد. دیمن ۱۷۰ جزو جذابترین پونی کارهای تاریخ خودروسازی آمریکاست.
-
پلیموث همی کودا مدل ۱۹۷۱
پسرعموی دوج چلنجر با نام پلیموث باراکودا شناخته میشود. اگرچه هر دو خودرو تقریباً بهصورت همزمان و با پلتفرمی مشترک معرفی شدند اما خودروهای یکسانی نیستند و باراکودا چند میلیمتری کوتاهتر است. تفاوت دیگر خودروها به طراحی ظاهری آنها مربوط میشود. باراکودا به عنوان عضو ساده خانواده معرفی شد و مدل پرفورمنس آن با نام کودا شناخته شده است. جذابترین عضو این خانواده را میتوان مدل همی کودا دانست که با پیشرانه ۸ سیلندر ۴۴۰ مگنوم در دسترس بوده است. قدرت این پیشرانه به ۴۲۵ اسب بخار میرسد. اگرچه پلیموث همواره به عنوان برند ارزانقیمت کرایسلر شناخته میشود اما همی کودا به یکی از جذابترین پونی کارهای دوران خود تبدیل شد. نکته جالب به قیمت این خودروها مربوط میشود به گونهای که یک دستگاه همی کودا کانورتیبل ۱۹۷۱ در حراجی سال ۲۰۲۱ با قیمت ۴.۸ میلیون دلار فروخته شد تا رکورد جدیدی برای خودروهای عضلانی کلاسیک ثبت کند.
-
فورد موستانگ شلبی GT350 مدل ۱۹۶۹
موستانگ های تولیدی شلبی همواره جزو جذابترین محصولات بودهاند. اکثر خودروهای شلبی از تغییرات ظاهری و فنی بهره بردهاند ولی هیچیک به اندازه موستانگ شلبی GT350 مدل ۱۹۶۹ تغییر نداشتهاند. شلبی برای مدل سال ۱۹۶۹ یک خودروی پرفورمنس متفاوت حاضر کرد. این خودرو نسخه سطح بالاتر از موستانگ بود و از جمله ویژگیهای آن میتوان به پانلهای داشبورد چوبی، تریم متفاوت درها، فرمان چوبی و صندلیهای اسپرت اشاره کرد. پیشرانه ۸ سیلندر ۳۵۱ هم با گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک همکاری میکرد و قدرت ۲۹۰ اسب بخار را به چرخهای عقب میفرستاد. متمایزترین ویژگی شلبی GT350 را میتوان به پوشش سپر جلو به همراه جلوپنجره سفارشی و کاپوت فایبرگلاس دانست.
-
شورولت کامارو ZL1 مدل ۲۰۲۴
آخرین سال تولید شورولت کامارو با عرضه قویترین مدل در تریم ZL1 همراه میشود. این مدل به پیشرانه ۸ سیلندر ۶.۲ لیتری با ۶۵۰ اسب بخار قدرت مجهز است و البته تاریخچه تولیدش به سال ۲۰۱۲ بازمیگردد یعنی زمانی که پکیج ZL1 برای ادای احترام به مدل اصلی ۱۹۶۹ معرفی شد. بهترین قسمت از مالکیت این پونی کار دوستداشتنی به پرفورمنس و هندلینگ قابلرقابت با سوپر اسپرتهای گرانقیمت مربوط میشود. باید دانست قیمت کامارو ZL1 مدل ۲۰۲۴ حدود ۷۵ هزار دلار است.
منبع: خبرآنلاین