حالت B گیربکس اتوماتیک به چه معناست و چه موقع باید از آن استفاده کرد؟

حالت B گیربکس اتوماتیک به چه معناست و چه موقع باید از آن استفاده کرد؟

وقتی به دسته‌دنده خودروی گیربکس اتوماتیک خود نگاه می‌کنید حالت‌ها و حروف مختلفی را مشاهده می‌کنید که یکی از آن‌ها حالت B گیربکس است و می‌خواهیم کاربرد آن را شرح دهیم.

کد خبر : ۲۰۱۱۸۸
بازدید : ۱۲

همه گیربکس‌های اتوماتیک مشابه هم نیستند. خودروهای مدرن می‌توانند از گیربکس‌های اتوماتیک استاندارد، دوکلاچه و یا CVT استفاده کنند اما به احتمال زیاد شیفتر یا دسته‌دنده همه خودروها دارای حالت‌های استاندارد P، R، N، D و L هستند.

بی‌شک اکثر عزیزان با این حالت‌ها آشنا هستند اما برای افرادی که نمی‌دانند باید بگوییم P به معنی پارک است که گیربکس را قفل کرده و خودرو حرکت نخواهد کرد. R حالت دنده‌عقب است و N نیز خودرو را خلاص کرده و ارتباط گیربکس با پیشرانه را قطع می‌کند. حالت D یا درایو برای حرکت رو به جلوست و L نیز دنده‌سنگین محسوب می‌شود که گیربکس را به دنده یک یا دو محدود می‌کند.

36_11zon (14)

البته برخی خودروهای گیربکس اتوماتیک دارای حالت‌ها و نوشته‌های غیرمعمول هستند. برای مثال در برخی خودروها ارقام ۱ و ۲ یا حروف S، M، E و B در کنار دسته‌دنده دیده می‌شوند. عددهای ۱ و ۲ مشابه L هستند و گیربکس را به دنده ۱ یا ۲ محدود می‌کنند که در زمان یدک کشی در زمینی لغزنده و یا حرکت در سربالایی سنگین بسیار کاربردی خواهند بود.

در اکثر خودروها حالت S یا اسپرت گیربکس نیز باعث می‌شود خودرو به دورهای بالاتری دست یافته و پرفورمنس بهتری داشته باشد. حالت M نیز در واقع به معنی تعویض دستی دنده است و راننده می‌تواند دنده‌ها را تعویض نماید. E نیز مخفف اکونومی یا اقتصادی است و باعث تعویض دنده‌ها در دورهای پایین‌تر شده و مصرف سوخت را کاهش می‌دهد.

37_11zon (13)

اما حالت B گیربکس اتوماتیک به چه معناست؟ یکی از غیرمعمول‌ترین حالت‌های تعویض دنده در این نوع گیربکس‌ها حالت B است که مخفف کلمه Brake محسوب می‌شود. اگر دسته‌دنده در حالت B قرار داده شود گیربکس رفتاری مشابه حالت‌های ۱، ۲ یا L خواهد داشت.

در واقع حالت B گیربکس اتوماتیک اولویت را به قدرت داده و سرعت در مرتبه پایین‌تری قرار می‌گیرد. همچنین این حالت مانع انتخاب دنده‌های سبک‌تر شده و از ترمز موتور برای بهبود کنترل و کشش خودرو استفاده می‌کند.

38_11zon (13)

اگر خودروی شما دارای حالت B در کنار دسته‌دنده است باید از آن در حین رسیدن به سراشیبی استفاده کنید تا ترمزهای مکانیکی خودرو داغ نشوند. در واقع این حالت برای حرکت در سراشیبی، بکسل محموله‌های سنگین و یا حرکت در مسیرهای بسیار لغزنده به کار می‌رود.

حالت B گیربکس اتوماتیک همچنین به حفظ کشش خودرو در زمان بارش برف کمک کرده و از هرزگردی چرخ جلوگیری می‌کند. البته باید دانست در اکثر موارد نیازی به استفاده از حالت‌های B، L یا ۱ و ۲ نخواهید داشت زیرا همان استفاده از حالت D کفایت می‌کند. البته دانستن این نکات به مالکان خودروهای اتوماتیک کمک می‌کند تا بسته به شرایط رانندگی و آب و هوایی بهترین گزینه را انتخاب کنند.

منبع: پدال

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید