آشنایی با انواع گیربکس اتوماتیک + تفاوت گیربکس دستی و اتوماتیک

آشنایی با انواع گیربکس اتوماتیک + تفاوت گیربکس دستی و اتوماتیک

در این مقاله به معرفی انواع گیربکس اتوماتیک می‌پردازیم. برای آشنایی با امکانات گیربکس اتومات و تفاوت آن با دنده دستی، مطالعه این مطلب را از دست ندهید.

کد خبر : ۱۶۴۰۳۲
بازدید : ۱۴۷۸

رانندگی با ماشین‌های اتوماتیک راحت‌تر است؛ امکانات انواع گیربکس اتوماتیک باعث کاهش خطر بروز سوانح رانندگی خواهند شد. خرید ماشین‌هایی با دنده اتومات باعث افزایش اطمینان راننده از امنیت سفرهای کوتاه و طولانی می‌شود. هر یک از انواع گیربکس اتوماتیک روی ماشین‌های مختلفی پیاده‌سازی شده است. این نوع گیربکس‌ها در انواع ماشین ایرانی مثل ۲۰۷ اتومات و ماشین‌های چینی نیز قرار گرفته‌اند.

در این مقاله به معرفی انواع گیربکس اتوماتیک می‌پردازیم. برای آشنایی با امکانات گیربکس اتومات و تفاوت آن با دنده دستی، مطالعه این مطلب را از دست ندهید.

گیربکس دستی اتوماتیک (AMT)؛ یکی از انواع گیربکس اتوماتیک

گیربکس دستی خودکار یا AMT رایج‌ترین نسخه گیربکس اتوماتیک است. AMT سنسور و محرک‌هایی دارد که همان کار کلاچ و تعویض دنده را انجام می‌دهد. گیربکس اتوماتیک AMT از هیدرولیک متصل به واحد کنترل الکترونیکی (ECU) خودرو برای تکمیل فرایند تعویض دنده استفاده می‌کند.

انواع گیربکس اتوماتیک خودروها گران‌تر از انواع گیربکس دستی استاندارد هستند؛ AMT قیمت مناسبی دارد. ازاین‌رو شرکت‌های سازنده خودرو از این نوع گیربکس اتوماتیک برای ساخت خودروهای اقتصادی استفاده می‌کنند. برای استفاده از مزایای انواع گیربکس اتوماتیک نیازی به صرف هزینه هنگفت برای خودروهای خارجی نیست.

خودروهای دنا پلاس و ۲۰۷ اتومات از تولیدات داخل و مجهز به گیربکس اتوماتیک هستند. برای خرید این ماشین‌های ایرانی نیازی به سرمایه اولیه بالا ندارد، شرایط ویژه فروش ۲۰۷ اتومات در سایت سپند خودرو، گزینه مناسبی برای ایجاد امکان رانندگی ایمن و راحت با گیربکس اتوماتیک به شمار می‌رود.

گیربکس متغیر پیوسته (CVT)؛ دنده تک‌سرعته اتوماتیک

گیربکس متغیر پیوسته یا CVT یک گیربکس تک‌سرعته اتوماتیک است که اندازه کوچک و ساختار ساده‌ای دارد. جعبه CVT شامل دو قرقره مخروطی شکل است که از طریق تسمه محرک V شکل متصل می‌شوند. قرقره‌های مخروطی شکل مطابق با دور موتور مطابق با ورودی‌های قدرت حرکت و تسمه محرک مطابق با آن کشش یکسانی را حفظ می‌کند.

CVT مکانیزم ساده ای دارد؛ این نوع گیربکس اتوماتیک در مقایسه با اتوماتیک‌های معمولی، کم‌مصرف‌تر و نرم‌تر است. در طراحی و تولید خودروهای ایرانی نیز انواع گیربکس اتوماتیک استفاده می‌شود.

برای مثال در ساخت دنا پلاس، گیربکس اتوماتیک 6 دنده با قابلیت تعویض دنده دستی تیپترونیک نصب شده است. اگر تمایل به استفاده از ماشینی با دنده اتوماتیک مجهز به سیستم تعویض دستی دنده دارید، خرید دنا پلاس گزینه مناسبی است. برای خرید دنا پلاس از شرایط اقساطی ویژه برای فروش در سایت سپند خودرو استفاده کنید. خودرو دنا پلاس، علاوه‌بر امکاناتی مثل دنده اتوماتیک، ویژگی‌هایی مثل سیستم تعلیق جدید نیز دارد.

گیربکس دو کلاچه (DCT)؛ گیربکسی برای کنترل کلاچ‌های دنده فرد

گیربکس دوکلاچه یا DCT با دو بسته کلاچ کار می‌کند. یک کلاچ در این نوع گیربکس اتوماتیک، دنده‌های فرد و کلاچ دیگر دنده‌های زوج را کنترل می‌کند. هنگامی که دنده اول درگیر است، کلاچ فرد استفاده می‌شود. این نکته در دنده اتومات دوکلاچه امکان تعویض مداوم بدون وقفه در جریان نیرو از موتور به گیربکس را فراهم خواهد کرد.

گیربکس دستی هوشمند (iMT)؛ گیربکسی بدون کلاچ

گیربکس دستی هوشمند، یک گیربکس بدون کلاچ است که راننده دنده را به‌صورت دستی و در صورت نیاز تعویض می‌کند. اهرم دنده در iMT همان اهرم تعویض دنده (TGS) نامیده می‌شود که به سنسور هدف، محرک و یک واحد کنترل انتقال متصل است.

هنگامی که راننده دنده را به سمت بالا یا پایین تغییر دهد، TGS سیگنالی را به واحد کنترل انتقال می‌فرستد. این سیگنال محرک هیدرولیک را درگیر می‌کند تا فشار هیدرولیک ایجاد شود. سپس از طریق یک لوله کلاچ به یک سیلندر slave هدایت می‌شود. در مرحله بعد سیلندر صفحه کلاچ و صفحه فشار را با استفاده از فشار هیدرولیک به کار می‌اندازد که کلاچ را درگیر و جدا می‌کند.

کامبیو کورسا؛ گیربکسی از نوع خود گشتاور

کامبیو کورسا یک گیربکس دستی خودکار است و با مازراتی کوپه و اسپایدر معرفی شد. در گیربکس کامبیو کورسا، تعویض دنده‌های بالا و پایین با استفاده از دنده‌های دنده انجام می‌شود. گیربکس در این نوع دنده اتوماتیک به صورت طولی در عقب نصب شده است و به توزیع وزن خودرو کمک می کند.

سیستم دایرکت درایو (DDS)؛ یکی از انواع گیربکس اتوماتیک با دنده ثابت تک‌سرعته

کریستین فون کونیگزگ سیستم انتقال مستقیم را اختراع کرد، یک سیستم انتقال دنده ثابت تک‌سرعته برای Regera است. سیستم KDD نیاز به گیربکس را از بین می‌برد و حالت EV خالص را امکان‌پذیر می‌کند. در خودروهای مجهز به گیربکس DDS، موتور الکتریکی از نیروی محرکه زیر سرعت ۴۸ کیلومتر در ساعت و بالاتر از ۴۸ کیلومتر در ساعت مراقبت می‌کند. رانندگی مستقیم و بدون وقفه به چرخ‌ها با سیستم دایرکت درایو امکان‌پذیر است.

گیربکس دنده دایرکت؛ با نام فولکس واگن نیز شناخته می‌شود

گیربکس دایرکت شیفت که معمولا با نام DSG شناخته می‌شود توسط فولکس واگن معرفی شد. این نوع دنده اتوماتیک دوکلاچه و چند شفت با کنترل الکترونیکی است. گیربکس دنده دایرکت شامل دو بسته کلاچ موتور محور است که یک شفت قطر بزرگ‌تر و دیگری قطر کوتاه‌‌تر دارد. شفت بزرگ‌تر یا بیرونی وظیفه راندن دنده ۱، ۳، ۵ و معکوس را بر عهده دارد در حالی که شفت کلاچ داخلی یا کوچک‌تر ۲، ۴ و ۶ را به حرکت در می‌آورد.

گیربکس DSG شبیه به صفحه چند کلاچ مرطوب موتورسیکلت کار می‌کند. گیربکس DSG تحت مجوز گروه فولکس واگن است و در خودروهای تحت این گروه استفاده می‌شود. سازندگانی مانند آئودی، بوگاتی، لامبورگینی و فولکس واگن از نسخه‌‌های گیربکس DSG در اکثر خودروهای خود مانند آئودی A4، بوگاتی ویرون و لامبورگینی هوراکان استفاده می‌کنند.

تفاوت گیربکس اتوماتیک با دستی چیست؟

به‌طورکلی تفاوت گیربکس اتوماتیک با دستی در خودکار بودن یا نبودن کلاچ‌گیری و انتخاب ضریب دنده خلاصه می‌شود. البته باید به این نکته اشاره کنیم که ساختار داخلی گیربکس‌های اتوماتیک با جعبه دنده‌های دستی تفاوت بسیاری دارد. علاوه‌بر این، نوع کلاچ‌های دنده‌های اتوماتیک نیز معمولا متفاوت از سامانه کلاچ به کار رفته در گیربکس‌های دستی است.

1901

مراجعه به سایت سپند خودرو؛ بهترین راهکار برای بازدید از ماشین‌های دنده اتومات خارجی

رانندگی با ماشین‌های دنده اتومات به‌مراتب راحت‌تر از ماشین‌های با دنده دستی است. در این مقاله به بررسی و معرفی انواع گیربکس اتوماتیک و مزایای هر یک پرداختیم. سیستم دایرکت درایو، کامپیو کورسا، گیربکس دو کلاچه، دنده متوسط و دی دایرکت از انواع گیربکس‌های اتوماتیک هستند که امکانات هر یک را در این مطلب شرح دادیم.

خرید خودروهای دنده اتوماتیک باعث افزایش اطمینان خاطر در زمان رانندگی می‌شود. درصورتی‌که قصد خرید اتومبیل‌های دنده اتومات را دارید، اما نگران سرمایه لازم برای معامله ماشین هستید، به سایت سپند خودرو مراجعه کنید.

سایت سپند خودرو عرضه‌کننده انواع ماشین‌های ایرانی و خارجی با شرایط فروش ویژه است. با استفاده از شرایط ویژه خرید قسطی از سپند خودرو نیازی به نگرانی درمورد سرمایه اولیه خرید ماشین نخواهید داشت. برای تماس با سپند خودرو فقط کافی است نام این سایت را در گوگل وارد کنید.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید