با رعایت این ۸ نکته گیربکس اتوماتیک خودرو خراب نمیشود!
در حین رانندگی به هیچ وجه دنده را در حالت N (خلاص) و مجدد در حالت D (حرکت) قرار ندهیم. این عمل حتما باید در زمان توقف کامل خودرو انجام شود. عدم رعایت این موضوع میتواند باعث شکستگی و آسیب جدی به مجموعه باند و صفحات کلاچ گردد.
علی رضا قو جلو | کارشناس خودرو- نحوه استفاده از تجهیزات ادوات و قطعات به کار رفته در خودرو در مدت زمان عمر آنها تاثیر گذار بوده و در صورت استفاده صحیح یا به گونهای که در دستورالعملها ذکر شده میتوان از خرابی آنها جلوگیری کرد.
یکی از قطعات گران قیمت خودرو مجموعه گیربکس اتوماتیک است که علاوه بر پیچیدگی در نوع ایراد، هزینه تعمیرات بالایی دارد که بسته به نوع خودرو بین ۲۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان هزینه تعمیرات آن هاست و در برخی موارد نیز تعمیرات جوابگو نبوده و باید گیربکس خودر به طور کامل تعویض شود.
حال که هزینه تعمیرات را میدانیم میتوانیم با رعایت چند نکته و اصلاح در نحوه استفاده از گیربکس خودرو از بروز این هزینهها جلوگیری کرده و عمر مفید گیربکس اتوماتیک را افزایش دهیم.
۱- گیربکسهای اتوماتیک از هر نوعی که باشند دارای حجم مشخصی روغن بوده که این میزان روغن میبایست همواره در حجم و کیفیت استاندارد باشند. مالک خودرو باید طبق دستورالعمل اعلام شده توسط شرکت سازنده در خصوص کنترل حجم و کیفیت روغن گیربکس اقدام کند. عدم رعایت موضوع باعث سوختگی صفحات کلاچ و گرفتگی مدار ساعت و شیرهای گیربکس میشود.
۲- تعویض به موقع روغن گیربکس حتما در دستور کار قرار داشته تا علاوه بر جلوگیری از بروز ایرادات ذکر شده در سطر بالا از تقه زدن هنگام تعویض دنده تا حدودی زیادی جلوگیری کند.
۳- همانند موتور خودرو که در زمان سرد بودن باید ۳۰ ثانیه در جا کار کند تا روغن موتور کمی گرم شده و از حالت ساسات خارج شود، روغن گیربکس نیز به گرم شدن نیاز دارد تا عمل انتقال گشتاور و دور به خوبی صورت پذیرد. عدم رعایت موضوع باعث کاهش دور و توان گیربکس میشود.
۴- هنگام رانندگی و در مواقعی که در پشت چراغ قرمز یا ترافیک قرار میگیریم اگر مدت زمان توقف کمتر از ۶۰ ثانیه است نیاز به خلاص نمودن دنده نیست، ولی اگر مدت زمان توقف از زمان مذکور بیشتر است میبایست حتما دنده را در حالت N (خلاص) قرار داده تا از هرزگردی و شفت گیربکس جلوگیری کنیم. عدم رعایت این موضوع باعث سوختگی صفحات کلاج میشود.
۵- در حین رانندگی به هیچ وجه دنده را در حالت N (خلاص) و مجدد در حالت D (حرکت) قرار ندهیم. این عمل حتما باید در زمان توقف کامل خودرو انجام شود. عدم رعایت این موضوع میتواند باعث شکستگی و آسیب جدی به مجموعه باند و صفحات کلاچ گردد.
۶-در زمان قرار دادن دنده در حالت D (حرکت) حتما باید دور موتور در وضعیت IDLE (با روشن کردن موتور اگر پا را بر روی پدال گاز قرار ندهیم، موتور با دوری آرام و پیوسته (حدود ۹۰۰ دور بر دقیقه) شروع به کار میکند، به این وضعیت دور آرام و یا دور پایه (IDLE) میگویند) باشد تا از اعمال فشار به مجموعه باند و مجموعه دندهها جلوگیری شود.
۷- همانند خودروهای با گیربکس دستی، هنگام قرار دادن دنده در حالت R (دنده عقب) حتما توقف نموده و پس از ایست کامل دنده را در حالت R قرار دهید.
۸- هنگام توقف خودرو و زمانی که میخواهیم دنده را در حالت P (پارک) قرار دهیم رعایت ترتیب ذیل الزامی میباشد:
- ابتدا توقف کامل، پا بر روی پدال ترمز، ترمز دستی را کشیده و سپس دنده را در حالت N (خلاص) قرار میدهیم.
- پس از آن پا را از پدال ترمز برداشته و سپس دنده را در حالت P (پارک) قرار میدهیم.
عدم رعایت این موضوع و انجام هر روش دیگری میتواند باعث گیر کردن ضامن دنده P (پارک) داخل گیربکس شده و در دراز مدت باعث شکستگی ضامن و تحمیل خسارت زیادی میشود. با رعایت موارد فوق از خرابیهای گیربکس اتوماتیک خودروی خود جلوگیری نمایید.