معنی عبارت RPM در خودروها چیست؟
عبارت RPM پای ثابت پشت آمپر خودروها به شمار میرود. اما آیا با معنای این عبارت و اصطلاحات مرتبط با آن مثل «ردلاین» آشنا هستید؟
یک خودروی مدرن پر از نشانها و نمادهای متفاوتی است که هریک معنای خاصی داشته و برای رانندگی مطمئن و صحیح باید به اکثر آنها مسلط بود. بسیاری از این عبارتها و نمادها در نشان های پشت داشبورد قابل مشاهده هستند و هریک اطلاعاتی را در خصوص عملکرد بخشی از خودرو در اختیارتان قرار میدهند.
یکی از مهمترین نمادهای مرتبط با عملکرد خودروها عبارت RPM است که تقریبا پشت داشبورد تمام اتومبیلهای مدرن تعبیه شده است. آیا با معنای این عبارت آشنا هستید؟
عبارت RPM در داشبورد خودروها به چه معناست؟
اگر خودروی شما به هرشکلی از پیشرانه درونسوز استفاده کند (موتور بنزینی یا هیبریدی) حتما عبارتهای RPM یا r/min را پشت آمپر آن مشاهده کردهاید. این عبارت بهمعنای دور بر دقیقه (Revolutions per Minute) است و سرعت چرخش دورانی موتور در هر لحظه را نمایش میدهد. عموم رانندگان، تعمیرکاران و افراد این ناحیه را با نام «دور موتور» میشناسند.
بهعبارت دیگر، خودرو با استفاده از حسگرهایی میزان چرخش میللنگ یا تعداد دفعات بالا و پایین شدن پیستون داخل محفظه احتراق را اندازهگیری کرده و با واحد RPM به راننده نمایش میدهد. عدد مربوط به RPM عموما بهصورت عقربهای یا دیجیتالی نمایش داده شده و در اغلب خودروها مقداری بین 1000 تا 9000 دارد.
محدوده ردلاین یا خط قرمز دور موتور چیست؟
اگر به دورسنج خودروی خود دقت کنید متوجه خواهید شد که ناحیهای در انتهای آن با رنگ قرمز مشخص شده است. این ناحیه که عموما از دور موتور ۶۰۰۰ تا ۷۰۰۰ آغاز شد با نام ناحیه «ردلاین» یا «خط قرمز» شناخته شده و حداکثر دور موتوریست که میتوان بدون نگرانی از آسیب دیدن خودرو به آن دست پیدا کرد.
البته افزایش دور موتور به بالاتر از ناحیه ردلاین باعث منفجر شدن یا خرابی آنی خودرو نخواهد شد؛ بلکه رسیدن به آن بالا رفتن چشمگیر دمای داخل سیلندر و میزان اصطکاک، سایش و استهلاک موتور را بهطور قابل ملاحظهای افزایش داده و باعث تسریع خرابی و فرسایش میشود.
البته باید توجه کنید که حین شتابگیری، رسیدن مقطعی میزان دور موتور به ناحیه ردلاین لزوما اتفاق بدی به شمار نرفته و بعضا توسط برخی رانندگان حرفهای توصیه هم میشود. با این وجود در رانندگی عادی در شهر یا جاده، گاز دادن بیش از اندازه و افزایش دور موتور به ناحیه ردلاین علاوه بر بالا بردن استهلاک خودرو باعث اتلاف سوخت نیز خواهد شد.
دقت کنید که شروع ردلاین موتورهای بنزینی از ۶۰۰۰ تا ۷۰۰۰ دور بر دقیقه است؛ درحالیکه این ناحیه در موتورهای دیزلی از ۵۵۰۰ دور بر دقیقه آغاز میشود. این دسته اتومبیلها برای حمل بارهای سنگین و بکسل کردن سایر خودروها به دور موتور پایینتری نیاز داشته و برای کاربریهای سنگین مناسبتر ارزیابی میشوند.
منبع: خبرآنلاین