خودروی برقی 60 ساله با شکل و شمایل منحصر به فرد در یک انبار پیدا شد

خودروی برقی 60 ساله با شکل و شمایل منحصر به فرد در یک انبار پیدا شد

نام این خودرو AMC Amitron است و سال ۱۹۶۷ به دنیای خودروها معرفی شد. این خودرو آخرین بار سال ۱۹۷۷ در نمایشگاه خودروی شیکاگو به نمایش گذاشته شد، اما پس از آن از دید عموم پنهان ماند.

کد خبر : ۲۲۴۳۴۰
بازدید : ۱۰۵

فرادید| وقتی صحبت از خودروهایی می‌شود که در انبار کشف می‌شوند، معمولاً به یاد خودروهای کلاسیک می‌افتیم. چه معمولی چه کمیاب، این خودروها معمولاً از انواع تولید انبوه هستند. با این حال، گاهی افراد خودروهای مفهومی پیدا می‌کنند که به عموم فروخته نشده‌اند. این AMC عجیب‌وغریبی که اینجا می‌بینید یکی از همین خودروهاست. 

به گزارش فرادید، این خودرو با ظاهر عجیب به تازگی توسط رایان برات در کانال یوتیوب «باستان‌شناسی خودرو» مستند شد. رایان بیشتر به خاطر کشف خودروهای نگهداری‌شده در انبار از دوران طلایی خودروهای عضلانی (دهه‌های ۶۰ و ۷۰) مشهور است. این AMC نیز به همان دوران تعلق دارد، اما هیچ شباهتی به خودروهای بنزین‌خوار دهه ۱۹۶۰ ندارد. نه تنها ظاهر آن با هیچ‌کدام از خودروهای آن زمان قابل‌قیاس نیست، بلکه موتور درون‌سوز هم ندارد. در واقع شما در حال تماشای نخستین خودروی برقی شرکت American Motors Corporation هستید.

3

نام این خودرو AMC Amitron است و سال ۱۹۶۷ به دنیای خودروها معرفی شد. توسعه آن متأثر از قانون توسعه خودروهای برقی سال ۱۹۶۶ بود که بودجه تحقیق و توسعه خودروهای برقی را فراهم می‌کرد. اما در حالی که خودروسازان دیگر تصمیم گرفتند باتری‌ها و موتور برقی را در یک خودروی موجود قرار دهند، AMC تصمیم گرفت آمیترون را از صفر بسازد. 

آمیترون تنها ۲.۱۶ متر طول داشت و وزن آن تنها حدود ۵۰۰ کیلوگرم بود. این خودروی کوچک بسیار با خودروهای معمولی آن دوران فرق داشت. اما ابعاد کوچک تنها ویژگی‌ای نبود که این خودرو را متمایز می‌کرد. آمیترون شکل چندضلعی و سقفی به سبک صدف داشت که به‌جای درب‌های سنتی به بالا و عقب باز می‌شد. 

1

نیروی محرکه این خودرو دو باتری نیکل-کادمیومی بود که نیروی حرکت خودرو را تأمین می‌کرد و یک بسته باتری لیتیم-نیکل-فلوراید که باتری‌های نیکل-کادمیومی را حین حرکت شارژ می‌کرد. آمیترون از سیستم ترمز بازیابی انرژی استفاده می‌کرد که سبب میشد AMC نخستین خودروساز آمریکایی باشد که این فناوری را به کار می‌برد. 

AMC ادعا می‌کرد آمیترون قادر است تا ۲۴۱ کیلومتر با سرعت ۸۰ کیلومتر در ساعت حرکت کند که به‌طور قابل‌توجهی نسبت به دیگر نمونه‌های اولیه برقی آن زمان، از جمله Chevrolet Electrovair، پیشرفته‌تر بود. AMC ابتدا قصد داشت یک مدل تولید انبوه از آن را تا سال ۱۹۷۲ روانه بازار کند، اما این برنامه به دلیل چالش‌های فنی و هزینه بالای تولید باتری، لغو شد. 

2

آمیترون آخرین بار سال ۱۹۷۷ در نمایشگاه خودروی شیکاگو به نمایش گذاشته شد، جایی که رنگ آن عوض و نامش به Electron تغییر یافت. پس از آن، این خودرو از دید عموم پنهان ماند. با این حال، در حالی که بسیاری از نمونه‌های اولیه‌ی مشابه معدوم شدند، آمیترون به لطف چاک ماشیگان، رئیس استودیو طراحی AMC زنده ماند. چاک این خودرو را به خانه برد و آن را نگه داشت و در نهایت آن را به نوه‌اش جاستین سپرد. 

این خودرو که دهه‌ها در پارکینگ نگهداری می‌شد، به‌طور کلی وضعیت خوبی دارد. هنوز روشن نیست آیا نیروی محرکه اصلی هنوز در خودرو وجود دارد یا نه، اما بدنه آن آسیب ندیده است. در حال حاضر این خودرو در موزه خودروی پیترسن و تحت ترمیم جزئی است تا در آینده‌ی نزدیک به نمایش گذاشته شود.

مترجم: زهرا ذوالقدر

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید