( عکس) سرنوشت تلخ یکی از محبوبترین پژوهای تاریخ در ایران
![( عکس) سرنوشت تلخ یکی از محبوبترین پژوهای تاریخ در ایران](https://cdn.faradeed.ir/thumbnail/OptPw8hQ4Jq6/451dMGaSGR0CPg6J-igvmDNDFzH5NT-XDCBwWQjHZL1OsMHpx5bQ1JML-czGKX6ZhEDvIuiz45qqyl2se9jp5x6DL9ue_nStKIwh14fcdjSJzXBUCfDB6jReZOip1gMN/12.jpg)
پژو ۲۰۵ در بازار ایران اما سرنوشت کاملاً متفاوتی داشت. در سال ۱۳۷۴، ایرانخودرو اقدام به واردات ۲۰۵ کرد اما این هاچبک فرانسوی که در آن سالها سالخورده شده بود، به دلیل طراحی قدیمی، فقدان امکانات و پیشرانهٔ ضعیف، با وجود بازار تشنهٔ ایران، هرگز با استقبال مواجه نشد.
پژو ۲۰۵ که در سال ۱۹۸۳ معرفی شد، برخلاف چیزی که نامش نشان میدهد، جانشین ۲۰۴ نبود بلکه جایگزینی برای پژو ۱۰۴ محسوب میشد. ۲۰۵ که طی ۱۵ سال در انواع مختلفی تولید شد، یکی از محبوبترین خودروهای تاریخ پژو بود و با فروش ۵.۳ میلیون دستگاه، تا پیش از عرضهٔ ۲۰۶ پرفروشترین خودروی تاریخ این شرکت فرانسوی محسوب میشد.
پژو ۲۰۵ در بازار ایران اما سرنوشت کاملاً متفاوتی داشت. در سال ۱۳۷۴، ایرانخودرو اقدام به واردات ۲۰۵ کرد اما این هاچبک فرانسوی که در آن سالها سالخورده شده بود، به دلیل طراحی قدیمی، فقدان امکانات و پیشرانهٔ ضعیف، با وجود بازار تشنهٔ ایران، هرگز با استقبال مواجه نشد.
آغاز عرضهٔ پراید در همان سالها هم یکی دیگر از دلایل ناکامی ۲۰۵ در بازار ایران بود زیرا این خودرو امکانات بیشتر و قیمت کمتری داشت. به این دلایل، درحالیکه مجموعاً ایرانخودرو تنها ۱,۲۰۰ دستگاه ۲۰۵ به ایران وارد کرد اما در فروش همین تعداد اندک هم با مشکل مواجه شد و برنامهٔ مونتاژ آن را که در دست اجرا داشت لغو کرد.
نمونههای وارداتی ۲۰۵ به ایران به پیشرانهٔ ۱.۴ لیتری چهار سیلندر با ۶۰ اسب بخار قدرت مجهز بودند.
منبع: خبرآنلاین