خودروی «هرمی»؛ عجیبترین طرح سیتروئن که هرگز تولید نشد

سیتروئن در دهه 1980 خودرویی به نام «کایرن» با طراحی هرمی معرفی کرد. این خودرو با ویژگیهایی چون سقف کوچک، کابین نوآورانه و درهایی که مانند بال پروانه باز می شدند، هرگز وارد خط تولید نشد.
فرادید| گاهی خودروهای «مفهومی» اشکال بسیار بدیعی دارند. نمونهی آن سیتروئن کارین (Citroën Karin) است؛ خودرویی با شکل منحصربهفرد هرمی. این خودرو توسط تِرِوِر فیور، طراح ایتالیاییتباری که در بریتانیا تحصیل کرد و بعدها ریاست بخش طراحی سیتروئن را بر عهده گرفت، طراحی شد.
به گزارش فرادید، نام «کارین» از واژه «car» در انگلیسی و واژه ایتالیایی «carina» الهام گرفته است. این خودرو در نمایشگاه خودروی پاریس در سال ۱۹۸۰ رونمایی شد، اما هرگز به خط تولید نرسید.
درهای بال پروانهای
سیتروئن کارین به دورانی تعلق دارد که طراحان میتوانستند آزادانه تخیلشان را به کار بگیرند و به راهحلهای جسورانه دست یابند. برای نمونه، سقف کارین یکی از کوچکترین سقفهایی است که تاکنون ساخته شده و اندازهای آن معادل یک برگ کاغذ A۳ است.
شکل هرمی این خودرو شامل دو در میشود که شبیه بالهای پروانه به سمت بالا باز میشوند. در تصور سیتروئن، کارین یک خودروی کوپه با ظاهری متفاوت برای طبقه متوسط بود که نیمرخ بسیار باریک و مرکز ثقل بسیار پایینی داشت.
موتور این خودرو یک پیشرانه چهارسیلندر بود که با سیستم دیفرانسیل جلو و تعلیق هیدروپنوماتیک معروف سیتروئن ترکیب شده بود؛ سیستمی که تا سال ۲۰۱۵ در خودروهای این برند استفاده میشد و پس از ۶۰ سال با نسل سوم آن، Hydractive III در مدل C۵ به پایان رسید.
دکمههای زیاد و صفحهنمایشهای فوقمدرن
کابین کارین بسیار جالب و آیندهنگرانه طراحی شد. این خودرو ظرفیت سه نفر را داشت البته به شکلی عجیب: راننده در مرکز و دو سرنشین در دو طرف و کمی عقبتر از او، مشابه آنچه بیش از ده سال بعد در مکلارن F۱ دیده شد.
داخل کابین دکمههای متعددی در همه جا دیده میشد، حتی روی پنل درها که صفحهنمایشهایی نیز در آنها تعبیه شده بود. روی داشبورد هم یک صفحهنمایش وجود داشت که کامپیوتری برای نمایش وضعیت جاده و شرایط خودرو را در خود جای داده بود. آن زمان این ویژگی پیشرفته محسوب میشد، اما امروزه پیشپاافتاده است.
مترجم: زهرا ذوالقدر