(تصاویر) سیستم خودران تسلا با یک دیوارِ نقاشی‌شده فریب خورد

(تصاویر) سیستم خودران تسلا با یک دیوارِ نقاشی‌شده فریب خورد

یک یوتیوبر نشان داد که سیستم رانندگی خودران تسلا به‌سادگی با یک دیوار نقاشی‌شده شبیه به جاده، فریب می‌خورد.

کد خبر : ۲۳۳۳۶۳
بازدید : ۲۸

رویکرد تسلا در استفاده از سیستم بینایی مبتنی بر دوربین برای فناوری اتوپایلت و رانندگی خودکار (FSD) در آزمایشی ساده اما معنادار به چالش کشیده شد. مارک روبر، یوتیوبر و مهندس پیشین ناسا، نشان داد که چگونه یک دیوار نقاشی‌شده می‌تواند تسلا را فریب داده و مسیر را به‌اشتباه نشان دهد. این بررسی هرچند کاملاً علمی محسوب نمی‌شود، اما محدودیت‌های بالقوه‌ی فناوری خودران تسلا را برجسته می‌کند.

40_11zon

Mark Rober/Youtube
41_11zon
42_11zon
43_11zon

در ویدئوی یوتیوب روبر، دو خودرو، یک تسلا مدل Y و یک شاسی‌بلند لکسوس مجهز به سنسور LiDAR، در شرایط مختلف ارزیابی شدند. در مرحله‌ی نخست، هر دو خودرو با موفقیت به یک کودک شبیه‌سازی‌شده واکنش نشان داده و متوقف شدند؛ اما در شرایط چالش‌برانگیزتر، مانند دود و باران مصنوعی، عملکرد آن‌ها تفاوت داشت؛ تسلا مانع را تشخیص نداد و بدون توقف ادامه داد، درحالی‌که لکسوس، به لطف سیستم LiDAR، مسیر را به‌درستی تحلیل کرد.

44_11zon

Mark Rober/Youtube
45_11zon
46_11zon

بزرگ‌ترین ضعف تسلا زمانی نمایان شد که خودروها به دیواری با رنگ‌آمیزی خاص نزدیک شدند که شبیه ادامه‌ی جاده به نظر می‌رسید. لکسوس مانع را تشخیص داد و متوقف شد، اما تسلا که تنها به دوربین‌ها متکی بود، فریب خورد و بدون کاهش سرعت با دیوار برخورد کرد.

47_11zon

Mark Rober/Youtube
48_11zon
49_11zon

این اتفاق بار دیگر محدودیت‌های سیستم بینایی مبتنی بر دوربین را در برابر خطای دید آشکار ساخت. برخلاف LiDAR و رادار که امکان تشخیص عمق و شناسایی سه‌بعدی محیط را فراهم می‌کنند، دوربین‌های تسلا دچار خطا شدند.

50_11zon
51_11zon

تسلا معتقد است که ترکیب دوربین و هوش مصنوعی می‌تواند جایگزین بینایی انسانی شود، اما منتقدان باور دارند که حساسیت بالای دوربین‌ها به نور، شرایط جوی و خطاهای بصری، دقت عملکرد آن‌ها را کاهش می‌دهد. آزمایش روبر ضعف این فناوری را در تشخیص جاده‌ی واقعی از تصویر نقاشی‌شده و شرایط شدید جوی نشان داد، مسئله‌ای که می‌تواند در موقعیت‌های واقعی خطرساز باشد.

فناوری رانندگی خودکار تسلا پیش‌تر نیز به‌دلیل تصادفات و تحقیقات نظارتی مورد انتقاد قرار گرفته است. با وجود پیشرفت‌های تدریجی، نتایج این بررسی‌ها نشان می‌دهد که اتکای صرف به دوربین، چالش‌هایی جدی در مسیر دستیابی به رانندگی کاملاً خودکار ایجاد می‌کند.

بحث درباره‌ی ایمن‌ترین رویکرد برای توسعه‌ی خودروهای خودران، بینایی مبتنی بر دوربین، LiDAR یا ترکیب چند حسگر، همچنان ادامه دارد. شواهد موجود نشان می‌دهد که رسیدن به سیستم‌های خودران ایمن و قابل‌ اعتماد هنوز با موانع متعددی روبه‌رو است.

منبع: خبرآنلاین

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید