تصاویر؛ شاسی بلند لوکس طراح ایرانی در سه مدل به ایران رسید؛ این خودروی وارداتی آینه بغل ندارد!

تصاویر ارسالی نشان میدهند که سه مدل جدید از برند اَوِتار به گمرک جنوب کشور رسیده و این خودروها بهزودی به ایران خواهند آمد.
در روزهای اول سال جدید بود که بی ام اسپیس به عنوان بازوی وارداتی گروه بهمن از خودروی اَوِتار ۱۱ پرده برداشت. خودرویی تمام برقی، لوکس و البته هایتِک که با دیگر محصولاتی که تا به حال در ایران دیدهایم متفاوت است. نشان AVATR اگرچه چینی است اما حاصل همکاری مشترک چانگان، سی ای تی ال (CATL) و هواوی بوده و نادر فقیه زاده طراح ارشد این کمپانی به حساب میآید.
پس عملا حساب این برند چینی از دیگر چینیهایی که دیدهایم جداست و محصولات متفاوت و البته گران قیمتی را عرضه میکند. حالا تصاویر جدیدی از گمرک بندرعباس به دستمان رسیده که نشان میدهد سه خودروی اوتار ۱۱ هیبرید، اوتار ۰۷ و اوتار ۱۲ به خاک ایران رسیدهاند.
دقت داشته باشید این دو مدل جدید هم همانند مدل یک یک، اوتار یک دو و اوتار صفر هفت نامیده میشوند.
اوتار ۰۷ (AVATR ۰۷)
اوتار ۰۷ یکی از مدلهای این نشان هایتِک است که در آگوست ۲۰۲۴ رونمایی شد و پس از آن به بازار آمد. این خودرو خط طراحی منحصر به فرد آواتار را دارد که دستپخت نادر فقیه زاده است. در تمامی مدلهای این نشان میتوان المانهایی مدرن و متفاوت را دید که امضای طراحی برای نشان AVATR به حساب میآید.
این خودرو در دو نسخه تمام برقی و رنج اکستندد عرضه میشود اما برای بازار ایران نسخه اکستندد رنج (REEV) در نظر گرفته شده که مجهز به پیشرانه برقی و بنزینی است اما پیشرانه بنزینی در مدار قدرتی نبوده و تنها وظیفه شارژ پک باتری را به عهده دارد. پیشرانه ۱.۵ لیتر توربو که تامین کننده آن چانگان است به عنوان ژنراتور عمل میکند و یک یا دو پیشرانه برقی (تک یا دو دیفرانسیل) وظیفه به حرکت درآوردن خودرو را بر عهده دارند.
هنوز مشخص نیست کدام نسخه (تک یا دو دیفرانسیل) به ایران میآید. در نسخه تک دیفرانسیل یک پیشرانه سوار بر محور عقب است و توان تولید نهایت قدرت ۳۱۰ اسب بخار قدرت و ۳۶۷ نیوتن متر گشتاور را دارد. حداکثر سرعت ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت را در این نسخه داریم و شتابگیری در ۶.۶ ثانیه انجام میشود. پک باتری در هر دو نسخه ۳۹.۰۵ کیلووات ساعتی است و در نسخه تک دیفرانسیل با باک پر و باتری های فول شارژ میتوان مسافت ۱,۱۰۰ کیلومتر را (بر اساس استاندارد CLTC) پیمود.
در نسخه دو دیفرانسیل دو پیشرانه برقی سوار بر دو محور میشوند و در مجموع میتوانند نهایت قدرت ۴۸۵ اسب بخار و بیشینه گشتاور ۶۲۹ نیوتن متر را تولید کنند. نهایت سرعت در این نسخه هم ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت است اما مدت زمان شتابگیری ۰ تا ۱۰۰ به ۴٫۹ ثانیه کاهش مییابد که عددی فوق العاده است. همچنین به دلیل افزایش وزن ناشی از اضافه شدن موتور، میزان پیمایش ترکیبی تا ۱,۰۵۰ کیلومتر کاهش مییابد.
هنوز مشخص نیست که کدام نسخه از این خودرو به بازار کشور میآید اما انتظار میرود همانند مدل ۱۱ در هر دوی این مدلها پکیج کاملی از امکانات رفاهی و ایمنی را داشته باشیم. همچنین مشخص است که در دو مدل ۰۷ و ۱۲ پکیج کاملی از دوربینها و رادارهای اولتراسونیک را داریم پس انتظار میرود قابلیت های کمکی و خودران هر دو مدل ۱۲ و ۰۷ کامل باشد. گفتنی است دو مدل ۰۷ و ۱۲ مجهز به دوربینهای جانبی به جای آینههای جانبی هستند که از این حیث این دو مدل نسبت به نسخه وارداتی بی ام اسپیس کاملتر به نظر میرسد.
اوتار ۱۲ (AVATR ۱۲)
اوتار ۱۲ سدانی فست بک از این کمپانی چینی است که المانهای طراحی کلی اوتار را دارد و یکی از زیباترین اثرهای نادر فقیه زاده است. این خودرو هم قرار است در نسخه REEV به کشور بیاید که یک پیشرانه ۱.۵ لیتر توربو بنزینی در کنار قوای محرکه برقی در آن عمل میکند. پیشرانه بنزینی نقش ژنراتور دارد و پیشرانه برقی سوار بر محور عقب توان تولید نهایت قدرت ۳۱۰ اسب بخار قدرت و ۳۶۷ نیوتن متر گشتاور را دارد.
نهایت سرعت روی ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت محدود شده است و شتابگیری در ۶.۷ ثانیه انجام می شود. پک باتری در این خودرو هم ۳۹.۰۵ کیلووات ساعتی است که با هر بار شارژ کامل آن می توان مسافت ۲۴۵ کیلومتر را در حالت برقی پیمود. با باک پر از بنزین و پک باتری فول شارژ هم میزان پیمایش ترکیبی به ۱,۱۵۵ کیلومتر میرسد. البته دقت داشته باشید که این پیمایشها بر اساس استاندارد CLTC محاسبه شدهاند و در واقعیت میزان پیمایش میتواند مقداری کمتر از این اعداد باشد.
در این نسخه هم انتظار میرود پکیج کاملی از امکانات ایمنی و رفاهی را داشته باشیم. البته باید منتظر ماند و دید دقیقا چه نسخهای و با چه امکاناتی از این مدلها به بازار میآیند.
اوتار ۱۱ هیبرید
اوتار ۱۱ هم از نسخه REEV است و موتور بنزینی به عنوان ژنراتور دارد. پیشرانه برقی سوار بر محور عقب توان تولید نهایت قدرت ۳۱۰ اسب بخار قدرت و ۳۶۷ نیوتن متر گشتاور را دارد. شتابگیری در ۶.۹ ثانیه انجام می شود و نهایت سرعت روی ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت محدود شده است. پک باتری ۳۹.۰۵ کیلووات ساعتی است و پیمایش برقی و ترکیبی به ترتیب ۲۲۵ و ۱۰۶۵ کیلومتر (بر اساس استاندارد CLTC) است.
باید دید چه زمانی مشخصات رسمی و قیمت این سه مدل اعلام میشود، اما فراموش نکنید که خودروهای نشان اوتار ارزان نیستند و به عنوان خودرویی لوکس و هایتِک شناخته میشوند. پس همانند اوتار تمام برقی ۱۱ بی ام اسپیس، از این خودروها هم نباید انتظار قیمت پایین داشته باشیم.
منبع: آخرین خودرو