«دنا پلاس توربو اتوماتیک» در برابر «آریزو 5 پرو»؛ کدام ارزش خرید دارد؟

با بیشترشدن تعداد خودروهای چینی در بازار ایران، این سوال که کدام یک روی هم رفته برای خرید مناسبتر هستند، پررنگتر میشود.
فرادید| سال 1402 بود که ایرانخودرو از بهروزترین نسخه دنا رونمایی کرد. این خودرو که در بازار ایران با طراحی ظاهری جوانپسند، قصد داشت مشتریانش را در سایر قشرها افزایش بدهد، این روزها در حال رقابت با رقبای دیگر خود از شرکتهای ایرانی و چینی است.
به گزارش فرادید، در دیگر سو، ام وی ام آریزو 5 پرو، با ظاهری لوکس و امکاناتی امروزی، یکی دیگر از خودروهای خوشفروش میانرده در بازار خودرو ایران است که به سبب نام آشنای شرکت چری، این روزها به عنوان یک خودرو شهری مورد پذیرش قرار گرفته و به یکی از رقبای اصلی دنا پلاس در بازار خودرو تبدیل شده است.
مشخصات فنی دنا پلاس
دنا پلاس توربو اتوماتیک مجهز به موتور ۱.۷ لیتری توربوشارژ EF7 TC با ۴ سیلندر است که ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۲۱۵ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. این خودرو با گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک (DAE) شتاب صفر تا صد حدود ۱۰.۵ ثانیه و حداکثر سرعت ۲۰۵ کیلومتر بر ساعت دارد، ضمن اینکه مصرف سوخت ترکیبی آن ۸.۱۲ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است.
مشخصات ظاهری دنا پلاس
دنا پلاس توربو اتوماتیک، با طراحی جسورانهتری نسبت به سمند، در نمای جلویی شامل جلوپنجره مشکی بزرگ و خطوط برجسته سپر میشود.
نمای جانبی با خط شانهای از چراغ عقب تا گلگیر جلو، رینگهای ۱۶ اینچی و حجمپردازیهای عضلانی، تزئین شده است که به نظر میرسد فریم پنجرههای عقب کمی ناهماهنگی دارند. همچنین نمای عقب نیز با چراغهای یکتکه بزرگ، سادهتر از جلو طراحی شده و هماهنگی کمتری با سایر بخشهای این خودرو دارد. کابین نیز با داشبوردی الهامگرفته از هیوندای سوناتا YF، تریم مشکی یا دورنگ، فرمان چرمی با دوخت قرمز و زیرپایی موکتی با آرم توربو، طراحی شده است.
مشخصات فنی ام وی ام آریزو 5 پرو
در مقابل امویام آریزو ۵ پرو، مجهز به موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ ۴ سیلندر است که ۱۴۷ اسب بخار قدرت و ۲۱۰ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. این خودرو با گیربکس CVT دارای ۹ دنده مصنوعی، شتاب صفر تا صد حدود ۹.۸ ثانیه و حداکثر سرعت ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت ارائه میدهد، ضمن اینکه مصرف سوخت ترکیبی آن ۷.۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است.
مشخصات ظاهری ام وی ام آریزو 5 پرو
نمای جلویی این خودرو با جلوپنجره کرومی بزرگ و چراغهای کشیده، ظاهری جوانپسند ارائه میدهد. خطوط نرم و روان بدنه در نمای جانبی، همراه با رینگهای ۱۶ اینچی آلیاژی، پویایی و اسپرتبودن خودرو را برجسته میکند. همچنین، نمای عقب با چراغهای باریک متصل به نوار کرومی، طراحی امروزی و هماهنگ با نمای جلویی دارد. کابین آریزو ۵ پرو با طراحی مینیمال و ارگونومیک، تدارک دیده شده است.
مقایسه دنا پلاس و ام وی ام آریزو5 پرو
همانطور که تا به این لحظه دیدید، هر کدام از این خودروها خصایص ویژه خود را دارند. امویام آریزو ۵ پرو از نظر طراحی ظاهری و داخلی، کیفیت ساخت و امکانات ایمنی برتری دارد؛ طراحی بهتر و هماهنگی بیشتر بدنه، کابین ارگونومیک با متریال بهتر و وجود ۶ کیسه هوا، سیستم کنترل پایداری و استاندارد آلایندگی یورو ۵، این خودرو را را به گزینهای ایمنتر تبدیل میکند.
همچنین، مصرف سوخت کمتر و سواری نرمتر، باعث میشود که آریزو ۵ برای رانندگی شهری خودرو معقولتری به نظر برسد. در مقابل، دنا پلاس توربو اتوماتیک در عملکرد فنی و رانندگی پویا بهتر عمل میکند؛ گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک، باعث میشود که این خودرو، شتابگیری بیشتری نسبت به رقیب خود ارائه بدهد.
علاوه بر این، خدمات پس از فروش گستردهتر ایرانخودرو و بازار دستدوم قویتر، دنا پلاس را برای خریدارانی که کمی محطاط هستند به گزینه بهتری بدل خواهد کرد، اما کیفیت پایین مونتاژ، استهلاک بالاتر و کمبود آپشنهای مدرن، نقاط ضعف آن هستند.
قیمت دنا پلاس و ام وی ام آریزو 5 پرو
در مورد قیمت این دو خودرو باید گفت که دنا پلاس توربو اتوماتیک با قیمت 1 میلیارد و 140 میلیون تومانی، در برابر ام وی ام آریزو 5 که در بازار ایران با قیمت 1 میلیارد و 610 میلیون تومان به فروش میرسد، صرفه اقتصادی بیشتری خواهد داشت.