عکس؛ تعویض باتری خودرو فقط در ۱۰۰ ثانیه

شاید تسلا اولین خودروسازی بود که به مفهوم ایستگاههای تعویض باتری برای خودروهای برقی خود نزدیک شد، اما این تولیدکنندگان برتر خودرو در چین هستند که آن را کاملاً پذیرفتهاند و کیلومترها جلوتر از رقبا حرکت میکنند.
در حالی که بسیاری از خودروسازان جهان هنوز درگیر توسعه زیرساختهای شارژ هستند، چین با سرعتی حیرتانگیز به آیندهای بدون زمان انتظار میتازد.
شاید تسلا اولین خودروسازی بود که به مفهوم ایستگاههای تعویض باتری برای خودروهای برقی خود نزدیک شد، اما این تولیدکنندگان برتر خودرو در چین هستند که آن را کاملاً پذیرفتهاند و کیلومترها جلوتر از رقبا حرکت میکنند.
در حال حاضر، شرکت نیو (NIO) در زمینه فناوری تعویض باتری پیشتاز است و هزاران ایستگاه را در سراسر چین و حتی چند مورد در اروپا راه انداخته است. به زودی، تعویض باتری در چین بسیار رایجتر خواهد شد.
چانگان Oshan ۵۲۰: پیشگام در تعویض باتری ۱۰۰ ثانیهای
همین هفته، چانگان ۱۰۰۰ دستگاه اولیه از سدان Oshan ۵۲۰ خود را عرضه کرد. این خودروها که با در نظر گرفتن خدمات تاکسی ساخته شدهاند، به یک دلیل مهم هستند: آنها اولین خودروهایی هستند که از پکهای باتری قابل تعویض Choco-SEB جدید CATL استفاده میکنند.
آنچه واقعاً در اینجا خیرهکننده است، سرعت تعویض باتری است؛ این باتریها را میتوان تنها در ۱۰۰ ثانیه در ایستگاههای تخصصی تعویض کرد که قرار است به زودی در سراسر چین راهاندازی شوند. چونگکینگ در حال حاضر دارای ۳۴ ایستگاه تعویض Choco-SEB است و تا سال ۲۰۲۵، CATL قصد دارد ۱۰۰۰ ایستگاه از این نوع را در ۳۱ شهر گسترش دهد.
همکاریهای گسترده و آینده تعویض باتری در چین
CATL، که بزرگترین تامینکننده باتری خودروهای برقی در جهان است، قراردادهایی را با GAC، چری، نیو، سایک، فاو و بایک و غیره، برای ساخت خودروهای برقی با این پکهای باتری جدید امضا کرده است. این بدان معناست که خودروهای تمامی این برندها قادر خواهند بود از ایستگاههای تعویض CATL استفاده کنند و هر کدام میتوانند روزانه ۸۲۲ تعویض را انجام دهند.
در مورد اوشان ۵۲۰، این خودرو دارای یک باتری متوسط ۵۶ کیلووات ساعتی است که برد قابل ۵۱۵ کیلومتری را ارائه میدهد. این خودرو با قیمت اولیه ۲۳,۱۰۰ دلار آمریکا، برای راننده چینی نسبتاً مقرونبهصرفه است.
مزیت اصلی: صرفهجویی در زمان
مزیت واقعی، در فناوری تعویض باتری نهفته است. به عنوان مثال، رانندگان تاکسی میتوانند از انتظار طاقتفرسا در یک ایستگاه شارژ پرسرعت صرف نظر کرده و باتریها را در تنها ۱۰۰ ثانیه تعویض کنند. این سریعتر از زمان لازم برای سوختگیری یک خودروی بنزینی سنتی است.
تعداد زیادی از خودروهای برقی چینی دیگر نیز از سیستم باتری Choco-SEB پشتیبانی میکنند. این خودروها شامل گک آیون S جدید، هونگچی E-QM۵، سایک Roewe D۷، بایک C۶۶، وولینگ بینگو، وولینگ استارلایت، سایک Rising R۷، سایک مکسوس Mifa ۹ و سایک مکسوس Dana هستند. بنابراین، به نظر میرسد که تعویض باتری حداقل برای خودروهای برقی چین، در آینده بسیار نزدیک به یک عادت تبدیل خواهد شد.
منبع: خبرآنلاین