عکس؛ کامیون ۶۶ساله ایرانخودرو، رسانه غربی را شگفتزده کرد

یک رسانهی غربی از ادامهی تولید کامیون ۶۶سالهی بنز در ایران شگفتزده شده است؛ خودرویی که قاعدتاً اکنون باید در موزه باشد.
کامیون قدیمی مرسدس بنز که اولینبار در سال ۱۹۵۹ تولید شد و همچنان در خط تولید ایرانخودرو قرار دارد، رسانهی غربی اتوپیان را شگفتزده کرد. آن رسانه میگوید شاید بتوان کامیون مذکور را قدیمیترین خودرو صفرکیلومتر جهان دانست.
به نقل از اتوپیان، که اگر در جاده، خودرو کورزهاوبر (کامیون دماغهکوتاه مرسدس) را ببینید، احتمالاً تصور میکنید با خودرویی کلاسیک و قدیمی طرف هستید. طراحی و ابعادش یادآور دورهی پس از جنگ جهانی است که ظاهر خودروها اغلب عجیبوغریب بود؛ اما این کامیون کاملاً جدید است و میتوان آن را خرید.
Mercedes Benz
کورزهاوبر هرگز وارد بازار آمریکا نشد و سالها است در جادهی کشورهای غربی دیده نمیشود؛ اما در ایران هنوز به فروش میرسد.
مدل اولیهی کورزهاوبر با نام L 337 در سال ۱۹۵۹ در آلمان تولید شد. طراحی خاص آن حاصل جانمایی موتور در زیر کابین بود که به کوتاهترشدن طول کلی خودرو کمک میکرد. مرسدس بنز این مدل را در نسخهها و تناژهای مختلف برای نیازهای گوناگون روانهی بازار کرد.
بهلطف استحکام بالا، کامیون مرسدس در کشورهای در حال توسعه بسیار محبوب شد و فروشش به حدی رسید که تولید از آلمان به کارخانههایی در آفریقا، خاورمیانه و آمریکای جنوبی منتقل شد.
کورزهاوبر یا کامیون سری ال مرسدس که در ایران با نام بنز مایلر شناخته میشود، در صنعت نفت خاورمیانه بسیار پرکاربرد بود و بهدلیل توانایی حمل بارهایی فراتر از ظرفیت استاندارد -حتی در مسیرهای ناهموار و بدون آسفالت- به یکی از گزینههای محبوب تبدیل شد. رنگ نارنجی خاص و ظاهر کلاسیکش باعث شد به یک نماد بصری در منطقه تبدیل شود.
تولید داخلی کامیون در آلمان در سال ۱۹۷۷ متوقف شد اما خطوط تولید صادراتی تا سال ۱۹۹۵ فعال ماندند. در برزیل تولید تا ۱۹۹۱ ادامه داشت و در آرژانتین تا سال ۱۹۹۷.
در ایران ماجرا شکل متفاوتی به خود گرفت. تولید بنز مایلر در سال ۱۳۳۸ آغاز شد و زمانی که مرسدسبنز تصمیم به توقف تولید گرفت، ایران بهدلیل تقاضای داخلی بالا به تولید ادامه داد.
اتوپیان میگوید ایرانخودرو در تولید تحت لیسانس خودروهای غربی سابقهی طولانی دارد و آنها را بسیار فراتر از چرخهی مصرف جهانی در خط تولید حفظ میکند.
ایرانخودرو دو مدل اصلی از مایلر را تولید میکند: WH 1924 (۱۹ تن، دو محور، ۶ چرخ) و WH 2624 (۲۶ تن، سه محور، ۱۰ چرخ). هر دو مدل همچنان طراحی کلاسیک را حفظ کردهاند: جلوپنجرهی قدیمی با لوگو سهپر بنز، رنگ نارنجی و رینگهای قرمز با تایرهای ساده.
هرچند طراحی مربوط به ۱۹۵۹ است، اما نسخهی فعلی از موتور OM 355 LA استفاده میکند؛ موتوری با ریشههای قدیمی اما بهروزرسانیشده توسط ایرانخودرو.
موتور ۱۱٫۶ لیتری ۶ سیلندر توربودیزل، ۲۸۰ اسب بخار قدرت در دور ۲۲۰۰ و ۱۰۵۰ نیوتنمتر گشتاور در دور ۱۰۰۰ تولید میکند. مایلر ایرانخودرو با کمک فیلتر دوده و مخزن ۳۰ لیتری AdBlue موفق به دریافت استاندارد آلایندگی یورو ۴ شده است.
ایرانخودرو نسخهای با موتور Cummins ISF-3.8s 5154 ارائه میدهد؛ موتوری چهار سیلندر با قدرت ۱۵۴ اسب بخار که به استاندارد یورو ۵ پایبند است.
حداکثر سرعت مجاز مایلر به ۹۰ کیلومتربرساعت میرسد. از دیگر بهروزرسانیها میتوان به فرمان هیدرولیکی، ترمزهای دومداره و ترمز ضدقفل (ABS) اشاره کرد.
منبع: عصر ایران