«پارس نوآ» یا «شاهین»؛ کدام ایمن تر است؟

هم پارس نوآ و هم شاهین، با شعار ایمنی وارد بازار شدند و تاکید سازندگان این دو خودرو بیشتر از هر چیز بر ایمنی آنها بود.
فرادید| پس از خروج شرکت رنو از ایران به دلیل تحریمها، شرکت پارسخودرو در سال 1401 روند تولید و داخلیسازی پارس نوآ را بر پایه پلتفرم ال 90 شروع کرد. این خودرو در دیماه سال 1402 معرفی شد، اما به دلیل مشکلاتی که در تهیه قطعات وجود داشت، تولید انبوه آن تا سال 1404 به تعویق افتاد. حالا با گذشت سه سال، شرکت پارس خودرو تولید انبوه پارس نوآ را در دستور کار خود قرار داده است.
به گزارش فرادید، در طرف دیگر، شاهین که بر پایه پلتفرم SP100 سایپا توسعه یافته، در سال 1399 رونمایی و سپس به تولید انبوه در بازار خودرو ایران رسید. با وجود این که پروژه تولید شاهین از سال 1395 آغاز شده بود، این خودرو در نهایت در بهار سال 1400 به شکل محدود تولید و عرضه شد.
هم پارس نوآ و هم شاهین، با شعار ایمنی وارد بازار شدند و تاکید سازندگان این دو خودرو بیشتر از هر چیز بر ایمنی آنها بود. اما باید دید که شاهین و پارس نوآ در واقع از نظر ایمنی در چه سطحی بوده و آیا ادعای سازندگان در مورد سطح ایمنی این دو خودرو حقیقت دارد یا نه.
ایمنی ال ۹۰ ایرانی (پارس نوآ)
ال ۹۰ ایرانی یا پارس نوآ، که بر پایه پلتفرم تندر ۹۰ توسعه یافته، با هدف بهبود ایمنی نسبت به مدل اصلی طراحی شده است. این خودرو با استفاده از فولاد با استحکام بالا در ستونها، رکابها، و بخشهای انتهایی بدنه، مقاومت بیشتری در برابر تصادفات جانبی و عقب دارد. پارس نوآ مجهز به سیستمهای ایمنی مانند ترمز ABS و EBD، دو کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، و سیستم کنترل پایداری (ESC) و کنترل کشش (TCS) است.
همچنین، طراحی جدید سپرها و بخشهای جلویی و عقبی، استانداردهای برخورد با عابر پیاده را پاس کرده و تلاشی برای افزایش ایمنی سرنشینان و عابران به شمار میرود. با این حال، هنوز تستهای رسمی تصادف مانند استانداردهای Euro NCAP برای این خودرو انجام نشده، و ایمنی آن تا حد زیادی به ادعاهای پارسخودرو وابسته است.
ایمنی شاهین
شاهین سایپا با پلتفرم جدیدتر خود، در زمینه ایمنی نسبت به بسیاری از خودروهای داخلی پیشرفت قابلتوجهی داشته است. این خودرو در تستهای تصادف موسسه Euro NCAP موفق به کسب سه ستاره ایمنی شده، که آن را به اولین خودروی داخلی با این دستاورد تبدیل کرده است.
شاهین مجهز به دو کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، کیسههای هوای جانبی، ترمزهای دیسکی در همه چرخها با سیستم ABS و EBD، و سیستم کنترل پایداری (ESC) است. همچنین، وجود سیستمهای کمکی مانند کنترل شروع حرکت در سربالایی (HHC) و هشداردهنده فشار باد تایر، ایمنی آن را در شرایط مختلف جادهای تقویت کرده است.
مقایسه ایمنی پارس نوآ و شاهین
در مقایسه ایمنی، شاهین به دلیل داشتن سه ستاره Euro NCAP و تستهای بینالمللی، از نظر اعتبار و اثباتشده بودن ایمنی در جایگاه بهتری قرار دارد، در حالی که پارس نوآ هنوز فاقد چنین تأییدیههایی است و ایمنی آن بیشتر بر اساس ادعاها و استانداردهای داخلی ارزیابی شده است.
شاهین با کیسههای هوای جانبی و طراحی بهروزتر، در تصادفات جانبی و پایداری برتری دارد، در حالی که پارس نوآ با استفاده از فولاد با استحکام بالا در بدنه، تلاشی برای بهبود ساختار خود کرده، اما این بهبودها هنوز در عمل بهطور کامل آزمایش نشدهاند.
از نظر سیستمهای کمکی، هر دو خودرو به ESC و ABS مجهزند، اما شاهین به دلیل سابقه تولید و بازخوردهای بازار، پایداری بهتری نشان داده است. با این حال، اگر پارس نوآ بتواند استانداردهای بینالمللی را پاس کند و تولید انبوه آن با کیفیت بالا انجام شود، ممکن است در آینده به رقیبی جدی برای شاهین تبدیل شود، اما در حال حاضر، شاهین از نظر ایمنی قابل اعتمادتر به نظر میرسد.