«اطلس یا کوئیک»؛ کدام ایمن تر است؟

کوئیک سایپا، بهعنوان محصولی بر پایه پلتفرم X200، امکانات ایمنی پایهای را ارائه میدهد که شامل دو کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، سیستم ترمز ضدقفل (ABS)، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، و سیستم هشدار کمربند ایمنی است.
فرادید| مسئله ایمنی خودروهای ایرانی، یکی از بحثبرانگیزترین موضوعات در دهه های اخیر بوده است. حالا هم با عرضه فیسلیفت کوئیک در قالب خودرو دیگری به نام اطلس، باید دید که آیا کیفیت ایمنی این خودرو در نسخه جدیدش تغییری داشته است یا نه.
به گزارش فرادید، سال 1396 بود که کوئیک روانه بازار شد. این خودرو در ابتدا قرار بود به عنوان جایگزینی برای تیبا 2 و همچنین رقیبی برای 206 وارد بازار شود. در ادامه و پس از بالاگرفتن انتقادات از این خودرو، نیاز به تولید نسخهای فیسلیفتشده نیز احساس میشد؛ در نهایت و در سال 1402 این اتفاق افتاد و نسخه فیسلیفت کوئیک با نام اطلس وارد بازار شد.
مشخصات ایمنی اطلس
خودروی اطلس سایپا، بهعنوان نسخه فیسلیفتشده کوئیک، در زمینه ایمنی ارتقاهایی را نسبت به مدل پایه خود ارائه میدهد. این خودرو مجهز به دو کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، سیستم ترمز ضدقفل (ABS)، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، ترمز کمکی اضطراری (BAS)، کنترل پایداری الکترونیکی (ESC)، کنترل کشش (TCS)، و دستیار شروع حرکت در سربالایی (HSA) است. همچنین، کمربندهای ایمنی با مکانیزم کاهنده نیرو، چراغ ترمز اضطراری (ESS)، و سیستم هشدار نبستن کمربند ایمنی از دیگر امکانات ایمنی آن به شمار میروند. ساختار بدنه با استفاده از فولاد با استحکام بالا طراحی شده که در تستهای داخلی با استانداردهای 85 گانه ایران سازگار است، هرچند تاکنون تست بینالمللی معتبری برای آن انجام نشده است.
مشخصات ایمنی کوئیک
کوئیک سایپا، بهعنوان محصولی بر پایه پلتفرم X200، امکانات ایمنی پایهای را ارائه میدهد که شامل دو کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، سیستم ترمز ضدقفل (ABS)، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، و سیستم هشدار کمربند ایمنی است. نسخههای بالاتر مثل کوئیک R یا S ممکن است به سیستمهای اضافی مانند ایموبلایزر و سنسور پارک مجهز شوند، اما فاقد کنترل پایداری (ESC)، کنترل کشش (TCS)، و دستیار سربالایی (HSA) است که در اطلس دیده میشود. بدنه کوئیک نیز بر پایه پلتفرم تیبا طراحی شده و با وجود بهبودهایی نسبت به پراید، همچنان از نظر ایمنی در سطح متوسط قرار دارد و تست بینالمللی برای آن موجود نیست.
مقایسه ایمنی اطلس و کوئیک
در مقایسه ایمنی، اطلس به دلیل برخورداری از سیستمهای پیشرفتهتر مثل ESC، TCS، و BAS، در شرایط بحرانی نظیر لغزندگی جاده یا ترمز ناگهانی، عملکرد بهتری نسبت به کوئیک ارائه میدهد.
مکانیزم کاهنده نیرو در کمربندهای ایمنی اطلس نیز از وارد آمدن آسیب بیشتر به سرنشینان در تصادفات جلوگیری میکند، در حالی که کوئیک فاقد این ویژگی است
. هرچند هر دو خودرو از نظر ساختاری بر پایه پلتفرم قدیمی X200 طراحی شدهاند و تستهای بینالمللی معتبری ندارند، اما ارتقاهای اعمالشده در اطلس، از جمله استفاده از متریال مقاومتر در بدنه، آن را ایمنتر نشان میدهد.
با این حال، سطح ایمنی هر دو خودرو در مقایسه با استانداردهای جهانی همچنان محدود است و انتخاب نهایی به نیازهای راننده و شرایط استفاده بستگی دارد، اما بهطور کلی اطلس از نظر ایمنی برتری نسبی دارد.