«دنا پلاس»، «شاهین» یا «تارا»؛ کدام یک ایمن تر است؟

تارا، سدان مشهور ایرانخودرو، بر پایه پلتفرم IKP1 (مشتق از پژو 301) ساخته شده که بهروزتر از پلتفرم دنا پلاس و کمی پیشرفتهتر از شاهین است. تارا در مدلهای مجهزتر (مثل اتوماتیک V4) به 4 کیسه هوا (راننده، سرنشین، و جانبی) و در مدلهای پایه به 2 کیسه هوا مجهز است.
فرادید| شاهین، دنا پلاس و تارا سه محصول مشهور از خودروهای میانرده ایرانیاند که در حال حاضر با یکدیگر رقابت میکنند. اما گذشته از موضوع قیمت و ظاهر، مسئله ایمنی در این سه خودرو متفاوت است و باید دید که کدام یک از آن ها از ایمنی بالاتری برخوردار هستند.
به گزارش فرادید، تارا و دنا به عنوان نمایندگان میانرده ایرانخودرو و شاهین به عنوان نماینده شرکت خودروسازی سایپا، مشخصات ایمنی متفاوتی دارند. ایران خودرو، برعکس تارا که تا امروز تغییر ویژهای نکرده است، دنا پلاس را بارها مورد بازبینی و تغییر قرار داده است.
در طرف دیگر، شاهین نیز به عنوان نماینده سایپا، تا به این لحظه تغییرات قابل توجهی یه خود دیده است. اما با وجود همه اینها باید دید که در نهایت کدام یک از نظر ایمنی پیشرفتهتر است. ما در ادامه به این سوال پاسخ می دهیم.
ایمنی دنا پلاس
دنا پلاس، سدان فیسلیفتشدهی دنا از ایرانخودرو، بر پایه پلتفرم قدیمی سمند ساخته شده که از نظر ایمنی محدودیتهایی دارد. این خودرو در مدلهای مجهزتر به 4 کیسه هوا (راننده، سرنشین جلو، و جانبی) مجهز است، اما تیپهای پایه فقط 2 کیسه هوا دارند. سیستم ترمز دنا پلاس شامل ترمزهای دیسکی خنکشونده در جلو و دیسکی در عقب، همراه با ABS (ضدقفل) و EBD (توزیع نیروی ترمز) است که عملکرد قابل قبولی در توقف اضطراری ارائه میدهد.
امکانات ایمنی دیگر شامل ایموبلایزر، قفل مرکزی با ریموت، کمربندهای سهنقطهای قابل تنظیم ارتفاع، و سیستم قطع سوخت خودکار است. وزن 1258 کیلوگرمی و بدنهای با ورقهای نسبتاً ضخیم، مقاومت متوسطی در برابر ضربات فراهم میکند، اما فقدان سیستمهای ایمنی فعال مثل کنترل پایداری الکترونیکی (ESC) و کنترل کشش (TCS) نقطهضعف بزرگی است. ادعای ایرانخودرو مبنی بر کسب 4 ستاره ایمنی در تستهای آلمان (2017) تأیید مستقل نشده و هیچ نتیجهای از مؤسسات معتبر مثل Euro NCAP وجود ندارد، که اعتبار این ادعا را اثبات کند.
طراحی ظاهری دنا پلاس با خطوط تیز و ستونهای تقویتشده، تا حدی به استحکام بدنه کمک میکند، اما پلتفرم قدیمی و عدم تست تصادف استاندارد، ایمنی آن را در برابر رقبا محدود میکند.
ایمنی شاهین
شاهین به عنوان یکی از جدیدترین سدانهای سایپا، بر پایه پلتفرم SP100 (مشتق از تویوتا یاریس قدیمی) ساخته شده که نسبت به پلتفرمهای قدیمی ایرانخودرو بهروزتر است. این خودرو به 2 کیسه هوا مجهز است و برخلاف دنا پلاس، کیسههای هوای جانبی ندارد. سیستم ترمز شاهین شامل ترمزهای دیسکی خنکشونده در جلو و کاسهای در عقب، همراه با ABS، EBD، و BAS (کمک ترمز اضطراری) است که عملکرد ترمز را بهبود میبخشد، اما ترمز کاسهای عقب نسبت به ترمز دیسکی دنا پلاس ضعیفتر است.
شاهین از سیستمهای ایمنی فعال مثل کنترل پایداری الکترونیکی (ESC)، کنترل کشش (TCS)، و کمک حرکت در سربالایی (HSA) در مدلهای جدیدتر بهره میبرد که احتماب پیشگیری از تصادف را در این خودرو افزایش میدهند. وزن 1260 کیلوگرمی ایستایی این خودرو را تقویت کرده و طراحی بدنه با ستونهای تقویتشده، مقاومت نسبتا مناسبی در برابر ضربات جانبی نشان میدهد. شاهین آزمون R95 استاندارد ECE (ارزیابی ایمنی در برخوردهای جانبی) را با موفقیت گذرانده که نشاندهنده استحکام پلتفرم است، اما عدم حضور در تستهای Euro NCAP یا مشابه، ارزیابی کامل را دشوار میکند. همچنین باید اضافه کرد که پیشرانه 1.5 لیتری توربو (110 اسببخار) یا ME16 (111 اسببخار در شاهین پلاس) با گشتاور مناسب، شتاب کافی برای مانورهای اضطراری فراهم میکند که در ایمنی دینامیک مؤثر است.
پلتفرم مدرنتر و سیستمهای ایمنی فعال، شاهین را از دنا پلاس ایمنتر میکند، اما تعداد کمتر کیسههای هوا نقطهضعف شاهین و نقطهقوت دنا در برابر شاهین است.
ایمنی تارا
تارا، سدان مشهور ایرانخودرو، بر پایه پلتفرم IKP1 (مشتق از پژو 301) ساخته شده که بهروزتر از پلتفرم دنا پلاس و کمی پیشرفتهتر از شاهین است. تارا در مدلهای مجهزتر (مثل اتوماتیک V4) به 4 کیسه هوا (راننده، سرنشین، و جانبی) و در مدلهای پایه به 2 کیسه هوا مجهز است. سیستم ترمز شامل ترمزهای دیسکی خنکشونده در جلو و دیسکی در عقب، همراه با ABS، EBD، BAS، ESC، TCS، و HSA است که مجموعهای کامل از سیستمهای ایمنی فعال و غیرفعال را ارائه میدهد. وزن 1190 کیلوگرمی تارا (سبکتر از رقبا) با طراحی بدنه آیرودینامیک و استفاده از فولاد با مقاومت بالا، استحکام خوبی در برابر تصادفات دارد.
پلتفرم تارا در تستهای تصادف داخلی 3 ستاره کسب کرده و به گفته ایرانخودرو، استانداردهای ایمنی ECE اروپا را تا حدی رعایت میکند، اما مثل رقبا، تست Euro NCAP ندارد. سیستم فنربندی نیمهمستقل عقب (برخلاف میله پیچشی دنا پلاس) هندلینگ بهتری فراهم میکند که در پیشگیری از حوادث مؤثر است. پیشرانه TU5 پلاس (1.6 لیتر، 113 اسببخار) یا EF7P در مدلهای جدیدتر، با گشتاور 144 نیوتنمتر، شتاب متوسطی (حدود 12 ثانیه برای 100 کیلومتر) ارائه میدهد که برای مانورهای اضطراری کافی است.
وجود سنسور پایش فشار باد تایرها (TPMS) و کابین جادار با طراحی ارگونومیک، ایمنی و راحتی سرنشینان را افزایش داده است و روی هم رفته باید تارا را ایمنترین گزینه در این میان دانست.
مقایسه نهایی ایمنی تارا، شاهین و دنا پلاس
در مقایسه ایمنی دنا پلاس، شاهین، و تارا، هر خودرو نقاط قوت و ضعف خاص خود را دارد، اما تارا به دلیل پلتفرم مدرنتر و تجهیزات ایمنی کاملتر، برتری آشکاری نسبت به شاهین و دنا در مسائل ایمنی دارد. ادعای 4 ستاره ایمنی دنا پلاس تأیید نشده و با توجه به پلتفرم 405، بعید به نظر میرسد. شاهین با پلتفرم SP100 و موفقیت در تست R95، استحکام بدنه بهتری نسبت به دنا پلاس دارد و افزودن ESC و TCS در مدلهای جدید ایمنی فعال آن را تقویت کرده، اما داشتن فقط 2 کیسه هوا و ترمز کاسهای عقب، نقاط ضعف این خودرو محسوب میشوند.
تارا با پلتفرم IKP1، 4 کیسه هوا (در تیپهای بالاتر)، مجموعه کامل سیستمهای ترمز (ABS، EBD، BAS، ESC، TCS، HSA)، و TPMS، جامعترین پکیج ایمنی را ارائه میدهد. تست 3 ستاره داخلی و رعایت برخی استانداردهای ECE، تارا را از نظر ایمنی متمایز میکند، هرچند وزن سبکتر (1190 کیلوگرم) ممکن است در تصادفات سنگین کمی تأثیر منفی داشته باشد.