تصاویر؛ فراری 296 GT3 Evo؛ تکامل یک اسطوره

فراری، نماد خودروسازی ایتالیایی، در حاشیه مسابقه ۲۴ ساعته اسپا-فرانکوشان از نسخه بهروزشده ۲۹۶ GT3 Evo برای فصل ۲۰۲۶ رونمایی کرد. این خودرو، که بر پایه موفقیتهای چشمگیر ۲۹۶ GT3 ساخته شده، با بهبودهای گسترده در آیرودینامیک و سیستم تعلیق، آماده است تا استانداردهای جدیدی در مسابقات GT3 جهانی تعریف کند.
فراری، در آستانه یکی از معتبرترین رویدادهای استقامتی جهان، یعنی ۲۴ ساعته اسپا، از ۲۹۶ GT3 Evo پردهبرداری کرد. این خودرو، که نسخه تکاملیافته ۲۹۶ GT3 است، با بهرهگیری از تجربه دو سال و نیم حضور در سریهای جهانی مانند FIA World Endurance Championship (WEC)، IMSA SportsCar Championship، و Intercontinental GT Challenge، طراحی شده است.
296 GT3 از زمان معرفی در سال ۲۰۲۲، با نزدیک به ۱۵۰ پیروزی، ۵۶ pole position و ۵ عنوان قهرمانی در ۳۴۳ مسابقه، خود را بهعنوان یکی از موفقترین خودروهای GT3 تثبیت کرده است. نسخه Evo، با هدف ارتقای عملکرد، راحتی راننده، و سهولت نگهداری، قصد دارد این موفقیت را به سطحی بالاتر ببرد.
آنتونلو کولتا، مدیر جهانی برنامههای استقامتی فراری، در مراسم رونمایی از این خودرو اظهار کرد: «وقتی پروژه ۲۹۶ GT3 را از ۴۸۸ GT3 آغاز کردیم، خودرویی کاملاً جدید با موتور، شاسی، و آیرودینامیک نو خلق کردیم. اکنون، با بازخوردهای مشتریان و دادههای مسابقات، ۲۹۶ GT3 Evo را معرفی میکنیم که ثبات، راحتی و عملکرد آیرودینامیکی را به سطحی بیسابقه میرساند.»
مشخصات ظاهری
فراری ۲۹۶ GT3 Evo با طراحی ظاهری خیرهکننده، امضای سبک کلاسیک فراری را با فناوریهای مدرن مسابقهای ترکیب کرده است. بدنه خودرو، که از فیبر کربن سبک و مقاوم ساخته شده، خطوطی تیز و روان دارد که نهتنها زیبایی بصری را به ارمغان میآورد، بلکه عملکرد آیرودینامیکی را به حداکثر میرساند.
اسپلیتر جلوی بازطراحیشده با پروفیلهای جدید، ظاهری تهاجمیتر به خودرو بخشیده است. ورودیهای هوای کاپوت، الهامگرفته از ۲۹۶ LMGT3، با خطوط منحنی، جریان هوا را به سمت ترمزهای جلو هدایت میکنند و خنککاری را تا ۲۰ درصد بهبود میبخشند.
برخلاف خودروهای جادهای فراری، ۲۹۶ GT3 Evo از چراغهای مخفی در یک ویزور آیرودینامیکی استفاده میکند تا اثر بصری ساده و متمرکزی ایجاد کند. آینههای جانبی بازطراحیشده، با اندازه و روش نصب بهبودیافته، لرزش را کاهش داده و دید راننده را در رقابتهای نزدیک افزایش میدهند.
بدنه خودرو با خطوط سیال و سطوح صاف، حس سرعت و چابکی را منتقل میکند. بال عقب با طراحی قوسدار (swan-neck)، که از ۲۹۶ GT3 مشتق شده، با مکانیزم تنظیم سریعتر، امکان تغییر زاویه برای پیستهای مختلف را آسانتر کرده است. دیفیوزر عقب با کانالهای بیشتر و حجمهای انبساطی بازطراحیشده، ظاهری عضلانیتر به عقب خودرو بخشیده است.
این طراحی، که توسط مرکز طراحی فراری به رهبری فلاویو مانزونی خلق شده، نهتنها عملکرد آیرودینامیکی را بهبود میبخشد، بلکه ۲۹۶ GT3 Evo را به یک اثر هنری بصری در پیست تبدیل میکند.
مشخصات فنی
فراری ۲۹۶ GT3 Evo از همان موتور ۳ لیتری V6 توئینتوربو (نوع F163CE) با زاویه ۱۲۰ درجه استفاده میکند که در مدلهای ۲۹۶ GTB، ۲۹۶ GTS، و 499P نیز به کار رفته است. این موتور، بدون واحد الکتریکی (برای رعایت مقررات GT3)، حدود ۶۰۰ اسببخار (۴۴۷ کیلووات) در ۷۲۵۰ دور در دقیقه و گشتاور ۷۱۰ نیوتنمتر در ۵۵۰۰ دور در دقیقه تولید میکند. وزن کلی خودرو حدود ۱۲۵۰ کیلوگرم است که با طراحی ماژولار، نگهداری و تنظیمات را آسانتر میکند.
گیربکس ششسرعته سکوئنشال با نسبت دنده جدید، پس از تحلیل دادههای دو سال گذشته، بهینه شده تا گشتاور را در سرعتهای پایین و بالا بهبود ببخشد. کلاچ الکترونیکی (E-clutch) و بدنه منیزیمی گیربکس با مخزن روغن یکپارچه، دوام و کارایی را تضمین میکنند.
مهندسان فراری با استفاده از شبیهسازیهای پیشرفته CFD و تستهای تونل باد، آیرودینامیک خودرو را بهبود بخشیدهاند. تغییرات آیرودینامیکی این خودرو شامل اسپلیتر و کف جلوی بازطراحیشده برای افزایش بار عمودی و ثبات در هنگام تعقیب خودروهای دیگر، دیفیوزر عقب با کانالهای بیشتر و حجمهای انبساطی بهبودیافته برای تقویت نیروی رو به پایین، ورودیهای هوای کاپوت، که خنککاری ترمزهای جلو را تا ۲۰ درصد افزایش دادهاند و بال عقب با مکانیزم تنظیم سریعتر و آینههای جانبی با لرزش کمتر میشود.
این تغییرات، ثبات آیرودینامیکی را در شرایط مختلف پیست، از جمله در جریان هوای کثیف (dirty air)، بهبود میبخشند.
سیستم تعلیق جلو و عقب با تنظیمات سختی فنر بهینهشده، از کاهشدهنده شوک قابلتنظیم Multimatic و فنرهای تیتانیومی بهره میبرد. این تغییرات، شتاب جانبی را تا ۴ درصد افزایش داده و زاویه رول را ۱۳ درصد کاهش میدهند.
همچنین سیستم ترمز با دیسکهای CCM-R PLUS و ABS Evo Track، که از ۲۹۶ GTB مشتق شده، عملکرد بینظیری در کاهش سرعت ارائه میدهد.
کابین
کابین ۲۹۶ GT3 Evo با تمرکز بر راحتی و ایمنی راننده بازطراحی شده است. فرمان ارگونومیک ۴۸۸ Challenge Evo حفظ شده، اما نوار LED دور موتور به نمایشگر دیجیتال منتقل شده تا خوانایی بهتری داشته باشد. چیدمان کنترلهای روی کنسول مرکزی بهبود یافته تا دسترسی به دکمههای پراستفاده آسانتر شود. دریچههای تهویه دایرهای، جریان هوای بهتری برای راحتی راننده فراهم میکنند و صندلی، که از ۲۹۶ GT3 مشتق شده، ارگونومی بهتری در نواحی سر، شانه و آرنج ارائه میدهد. رول کیج نیز مطابق با استانداردهای FIA، با استفاده از پیشرفتهترین فناوریهای محاسباتی طراحی شده تا ایمنی را به حداکثر برساند.
برنامه آینده فراری
۲۹۶ GT3 از زمان معرفی در سال ۲۰۲۳، با پیروزیهای بزرگی مانند ۲۴ ساعته نوربرگرینگ، ۲۴ ساعته دیتونا، و سه برد در WEC (۶ ساعته فوجی، ۸ ساعته بحرین، و ۶ ساعته اسپا) به یکی از موفقترین خودروهای GT3 تبدیل شده است. فراری با تولید ماهانه ۶ خودرو، تاکنون بیش از ۱۰۰ دستگاه به مشتریان تحویل داده و کیت ارتقا برای تبدیل ۲۹۶ GT3 به نسخه Evo را برای تیمهای فعلی ارائه کرده است.
منبع: اسب بخار