تصاویر؛ اولین استیشن الکتریکی مرسدس بنز رونمایی شد

مرسدس بنز نسل جدیدی از مدل استیشن کلاس CLA را رونمایی کرد. این ماشین علاوه بر قوای محرکه هیبرید با موتور الکتریکی هم تولید میشود و اولین مدل استیشن برقی خودروساز آلمانی خواهد بود. بنز به تازگی مدل سدان CLA را به بازار عرضه کرده و CLA استیشن دومین مدل از سری مدلهای کوچک این کارخانه است. قرار است در دو سال آینده از این سری دو مدل دیگر هم به بازار عرضه شود که هر دو شاسیبلند خواهد بود.
کد خبر :
۲۵۲۲۸۶
بازدید :
۱۷
استیشن الکتریکی جدید بنز که با هر بار شارژ تا ۷۶۱ کیلومتر حرکت میکند، شاسیبلند انگلیسی-چینی که برای «روحیه ماجراجوی جوانان» طراحی شده، چای سبز ساخت تویوتا و دخالت دولت چین برای مقابله با «رفتارهای غیرمنطقی» خودروسازان در بازار ماشینهای الکتریکی.
استیشن الکتریکی بنز
مرسدس بنز نسل جدیدی از مدل استیشن کلاس CLA را رونمایی کرد. این ماشین علاوه بر قوای محرکه هیبرید با موتور الکتریکی هم تولید میشود و اولین مدل استیشن برقی خودروساز آلمانی خواهد بود.
بنز به تازگی مدل سدان CLA را به بازار عرضه کرده و CLA استیشن دومین مدل از سری مدلهای کوچک این کارخانه است. قرار است در دو سال آینده از این سری دو مدل دیگر هم به بازار عرضه شود که هر دو شاسیبلند خواهد بود.
CLA روی پلتفرم جدیدی به نام MMA ساخته شده که هم برای موتورهای الکتریکی و هم برای قوای محرکه هیبرید طراحی شده است. مدل الکتریکی ماشین با هر بار شارژ میتواند تا حداکثر ۷۶۱ کیلومتر حرکت کند. بنز میگوید باتری ماشین با ده دقیقه شارژ انرژی لازم برای پیمودن ۳۱۰ کیلومتر را ذخیره میکند.
CLA استیشن نسبت به نسل قبلی کمی بزرگتر شده، اما حجم صندوق عقبش از ۴۸۵ لیتر به ۴۵۵ لیتر کاهش یافته است. با خواباندن صندلیهای عقب، فضای بار به ۱۲۹۰ لیتر میرسد که ۶۰ لیتر کمتر از مدل پیشین است. مدل الکتریکی یک فضای بار ۱۰۱ لیتری هم زیر کاپوت جلو دارد.

مدل الکتریکی بنز CLA استیشن با هر بار شارژ میتواند تا حداکثر ۷۶۱ کیلومتر حرکت کند
قویترین مدل الکتریکی CLA استیشن ۳۴۹ اسب بخار نیرو دارد و شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعتش پنج ثانیه است. حداکثر سرعت این مدل ۲۱۰ کیلومتر در ساعت است. بنز CLA استیشن را با یک موتور ضعیفتر ۲۶۸ اسب بخاری هم تولید میکند.
از این ماشین یک مدل هیبرید هم به بازار عرضه خواهد شد که قوای محرکهاش ترکیبی از یک موتور بنزینی و یک باتری کوچک است. موتور بنزینی این مدل با همکاری کارخانه چینی جیلی ساخته شده است. بنز میگوید مدل هیبرید میتواند در سرعتهای پایین فقط با انرژی باتری حرکت کند.
از جمله امکانات سفارشی ماشین سقف پانورامیک یکتکهای است که در برابر نور خورشید عایق است تا اتاق بیش از حد گرم نشود. این شیشه همچنین قابلیت تغییر شفافیت دارد و میتواند با نمایش ۱۵۸ ستاره نورانی بنز، جلوهای شبیه به آسمان شب ایجاد کند.
اتاق CLA استیشن شبیه مدل سدان است. نمایشگر بزرگ ماشین شامل سه صفحه نمایش برای راننده، سرنشین جلو و یکی در وسط داشبورد است. سیستم عامل ماشین با هوش مصنوعی گوگل و مایکروسافت کار میکند که میتواند دستورات پیچیده صوتی را اجرا کند و به گفته بنز حتی میتواند احساسات راننده را تشخیص دهد.

بنز CLA استیشن را میتوان با سه نمایشگر سفارش داد

با خواباندن صندلیهای عقب، فضای بار بنز CLA استیشن به ۱۲۹۰ لیتر میرسد

میتوان میزان شفافیت سقف پانورامیک بنز CLA استیشن را تغییر داد
مرسدس بنز هنوز قیمت مدل جدید را اعلام نکرده، اما قیمت پایه نسل پیشین مدل استیشن CLA در آلمان حدود ۴۰ هزار یورو است و گرانترین مدلش تا ۷۸ هزار یورو قیمت دارد.
مرسدس بنز میگوید تقاضا برای مدل سدان CLA آنقدر بالا است که کارخانه تولید این ماشین در آلمان قرار است سه شیفت کار کند.
با استراتژی اولا کالنیوس، مدیرعامل مرسدس بنز، این کارخانه تعداد مدلهای کوچکش را از هفت به چهار کاهش داده است. این شرکت در عوض میخواهد با افزودن فناوریهای پیشرفته و لوکس و بالا بردن قیمت سودش را افزایش دهد.

ام جی سایبر ایکس در ماه آوریل در نمایشگاه خودروی شانگهای رونمایی شد
ام جی برای جوانان
یکی از مدیران امجی میگوید این کارخانه به احتمال زیاد یک مدل جدید بر اساس کانسپت «سایبر ایکس» تولید خواهد کرد. دیوید آلیسون، مدیر برنامهریزی و محصولات امجی در بریتانیا در حاشیه جشنواره خودروی گوودوود به خبرنگاران گفت که این ماشین ممکن است تا دو سال دیگر به بازار عرضه شود.
امجی، خودروساز بریتانیایی بیش از سال سابقه دارد و شهرتش به خاطر تولید ماشینهای اسپرت است. اما از سال ۲۰۰۶، پس از آنکه کارخانه چینی SAIC این شرکت را خرید، امجی مسیر تازهای در پیش گرفت و به تولید خودروهای خانوادگی کاربردی و مقرونبهصرفه روی آورد.
این روند در سال ۲۰۲۳ با ساخت مدل اسپرت الکتریکی «سایبرستر» تغییر کرد. گفته میشود امجی قصد دارد زیرمجموعه جدیدی به نام «سایبر» راهاندازی کند و محصولات اسپرت و هیجانانگیزش را با این نام عرضه کند. «سایبر ایکس» در صورت عرضه به بازار دومین مدل در این زیرمجموعه خواهد بود.

ام جی سایبر ایکس با الهام از شاسیبلندهای کلاسیک مانند فورد برونکو و لندروور دیفندر طراحی شده است
سایبر ایکس با الهام از شاسیبلندهای کلاسیک مانند فورد برونکو، لندروور دیفندر و بنز کلاس G طراحی شده است. چراغهای جلوی ماشین زیر کاپوت مخفی میشوند؛ سیستمی که به دلایل ایمنی بعید است در مدلی که به بازار عرضه خواهد شد به کار گرفته شود.
سایبر ایکس چند ماه پیش در نمایشگاه خودروی شانگهای رونمایی شد. امجی میگوید این ماشین «بازتابی از روحیه ماجراجوی جوانان» است که اشاره به مشتری ایدهآلی است که این کارخانه برای این شاسیبلند تصور کرده است.
رسانهها گمانهزنی میکنند که ماشینی که احتمالا در سال ۲۰۲۷ به بازار میآید از کانسپت کوچکتر خواهد بود و از قوای محرکه الکتریکی مشابه با مدل سایبرستر استفاده میکند. این قوای محرکه در قویترین حالت دو موتور الکتریکی دارد و میتواند تا حداکثر ۵۴۴ اسب بخار نیرو تولید کند.
امجی علاوه بر سایبر ایکس، دو مدل لوکس در جشنواره گوودوود نمایش داد که قرار است به زودی به بازار اروپا عرضه کند. این ماشینها توسط خودروسازی نوپای چینی به نام IM ساخته میشوند که سه سال است توسط SAIC تاسیس شده است. محصولات IM با امکانات لوکس به طور مستقیم با تسلا رقابت میکنند.
موریزو برای آکیو
آکیو تویودا، رئیس هیئتمدیره تویوتا و نوه بنیانگذار این خودروساز ژاپنی، از چای سبز دستسازی با نام «موریزو» رونمایی کرد. موریزو نام مستعاری است که آکیو تویودا از آن برای شرکت در مسابقات اتومبیلرانی استفاده میکرد.
چای سبز تویوتا در بطری تیرهرنگی عرضه شده که طراحی آن شبیه بطری شراب است و برچسب سبز و طلایی با امضای «موریزو» دارد. شرکت «تی کمپانی» در تولید این چای با تویوتا همکاری کرده و میگوید هدف از این طراحی ایجاد تجربهای مشابه نوشیدن شرابی کهنه اما بدون الکل است.
به گزارش رسانههای ژاپنی، این چای از برگهایی تهیه شده که در نزدیکی پیست محبوب آکیو تویودا به نام «فوجی اسپیدوی» میرویند و در فرآیند پرورش آنها از هیچگونه آفتکشی استفاده نمیشود.

مجموعهای شامل چای و خوراکیهای سنتی ژاپنی با قیمت بیش از ۴۰ دلارفروخته میشود
در کنار چای سبز، چند گل عطردار و دارچین هم به این نوشیدنی اضافه شده که به گفته تویوتا «عطر و طعمی شبیه هوای تازه جنگل در سپیدهدم» را تداعی میکند.
این چای قرار است در رستوران نمایندگیهای لکسوس، زیرمجموعه لوکس تویوتا در توکیو فروخته شود. قیمت هر فنجان یا گیلاس چای موریزو حدود ۲۰۰۰ ین (بیش از ۱۳ دلار) است و مجموعهای هم شامل چای و خوراکیهای سنتی ژاپنی با قیمت ۶۰۰۰ ین (بیش از ۴۰ دلار) فروخته میشود.
لکسوس اعلام کرده که بخشی از درآمد فروش این چای به پروژههای محیطزیستی مانند کاشت درخت در اطراف پیست فوجی اهدا خواهد شد.

بازار خودروهای الکتریکی چین در دو سال گذشته به صحنه رقابتی بیسابقه تبدیل شده است
مداخله برای «رقابت عقلانی»
یک مقام ارشد حزب کمونیست چین از خودروسازان بزرگ این کشور خواسته تا در بازار خودروهای الکتریکی به «رقابت عقلانی» روی بیاورند. چه جون، رئیس گروه مرکزی هدایت صنعتی حزب کمونیست، در نشستی با حضور مسئولان وزارت صنعت و نمایندگان کارخانههای بزرگی مثل BYD و گروه BAIC از «رفتارهای غیرمنطقی» در بازار انتقاد کرد.
این اظهارات پس از آن مطرح شد که هیئت دولت چین وعده داد با نظارت بیشتر بر رقابت در صنعت خودرو از جنگ قیمت جلوگیری کند.
بازار خودروهای الکتریکی چین در دو سال گذشته به صحنه رقابتی بیسابقه تبدیل شده و خودروسازان برای جلب مشتری مجبور شدهاند محصولات خود را با تخفیف زیاد بفروشند و در مواردی با تقلب، آمار فروش را بیشتر از واقعیت نشان دهند. این رقابت شدید باعث ورشکستگی بسیاری از کارخانههای چینی شده است.
موسسه تحقیقاتی «الیکسپارتنرز» پیشبینی کرده که در نتیجه این رقابت تا سال ۲۰۳۰ تعداد کارخانههایی که ماشینهای الکتریکی و هیبرید-الکتریکی تولید میکنند از ۱۲۹ کارخانه به ۱۵ کارخانه کاهش خواهد یافت.
مقامهای چینی در هفتههای گذشته بهطور فزایندهای نسبت به رقابت شدید در بازار خودروهای الکتریکی ابراز نگرانی کردهاند و با خودروسازان بزرگ، انجمن صنعت خودرو و مقامهای استانی جلساتی برگزار کردهاند.
شی جینپین، رئیسجمهوری چین هم به تازگی در سخنانی کم سابقه از اصرار مقامهای برخی استانها برای سرمایهگذاری در بخشهایی از جمله تولید ماشین الکتریکی انتقاد کرده است.
منبع: بی بی سی
۰