تصاویر؛ رونمایی از مرسدس AMG GT XX؛ سوپر سدان برقی با زبان طراحی جدید

تصاویر؛ رونمایی از مرسدس AMG GT XX؛ سوپر سدان برقی با زبان طراحی جدید

تولید خودروهای ویژه با برند اختصاصی AMG مستقل از مرسدس بنز، ادامه دارد و حالا یک مدل برقی در کلاس سدان، رونمایی شده است. این طرح مفهومی با نام AMG GT XX بسیار متفاوت از دیگر خودروهای شرکت سازنده دیده می‌شود.

کد خبر : ۲۴۸۳۴۸
بازدید : ۱۵

چند هفته پیش، کمتر کسی تصور می‌کرد خودروهای جدید AMG با سبک طراحی ایتالیایی ساخته شوند؛ اما ظاهرا چنین تصمیمی توسط مدیران مرسدس بنز گرفته شده و شرایط در آینده، متفاوت از علایق طرفداران ستاره‌ی سه‌پر خواهد بود. از سویی دیگر، روند برقی‌سازی هم با وجود شکست تجاری در محصولات مرسدس بنز، حالا به AMG سدان سرایت کرده است.

36

بخش عملکرد مرسدس-بنز، فرمول آزمایش‌شده و قابل اعتماد V8 را ترک کرد و البته مورد انتقاد قرار گرفت. مدل جدید C63 با موتور توربو-هیبریدی چهار سیلندر، هرچند از نظر فنی درخشان عمل می‌کند، به دلیل وزن زیاد و فقدان احساسات مورد انتقاد قرار گرفت. این خودرو در حال حاضر اصلاً فروش خوبی ندارد و حتی مدیرعامل AMG، مایکل شیبه، اعتراف کرد که شرکت «می‌توانست پیشرانه این خودرو را بهتر برای مشتریان توضیح دهد».

37_11zon

حالا AMG در زمینه برقی‌سازی هم مستقل عمل می‌کند. روز چهارشنبه، این شرکت از خودروی مفهومی GT XX رونمایی کرد؛ یک سدان بسیار قدرتمند با ۱,۳۴۰ اسب بخار و نهایت سرعت ۳۶۰ کیلومتر بر ساعت که پیش‌نمایشی از اولین خودروی برقی AMG برای سال آینده است. اگر AMG بتواند به وعده‌های جسورانه‌اش عمل کند، GT XX رقابتی جدی با لوسید ایر سافایر و پورشه تایکان توربو GT خواهد داشت.

38

ظاهر GT XX برای همه جذاب نخواهد بود—نمای سه‌چهارم جلو به یک ماهی کپور شگفت‌زده شباهت دارد و مازراتی را یادآوری می‌کند. اما از روبرو، با رنگ نارنجی نمادین، الهام گرفته از سوپرکار C111 است. مرسدس AMG ادعا می‌کند که ضریب درگ این خودرو به عدد شگفت‌انگیز ۰.۱۹۸ رسیده که برای خودرویی با لاستیک‌های پهن و آینه‌های بغل دستاورد چشمگیری است. لوسید ایر در حال حاضر آیرودینامیک‌ترین خودروی تولید انبوه جهان با ضریب ۰.۱۹۷ محسوب می‌شود.

39

سوپر سدان مفهومی AMG از چرخ‌های آیرودینامیک برای رسیدن به این عدد استفاده می‌کند. پنج پنل فیبر کربنی به‌صورت الکتریکی باز و بسته می‌شوند تا خنک‌سازی ترمزها یا جریان هوای بهینه را فراهم کنند. این کاورها از باتری انرژی نمی‌گیرند—AMG می‌گوید موتورهای الکتریکی از انرژی جنبشی حرکت رو به جلوی چرخ‌ها نیز برای شارژ استفاده می‌کنند. مرسدس ادعا می‌کند این چرخ‌ها تنها «یک تا دو کیلو» وزن بیشتری نسبت به چرخ‌های استاندارد دارند.

40

در  کابین، صندلی‌های فیبر کربن با بالشتک‌های سفارشی بر اساس اسکن بدن مشتری ارایه می‌شود. پارچه‌های صندلی‌ها و تزئینات داخلی از لاستیک‌های استفاده‌شده مسابقه‌ای GT3 ساخته شده‌اند—گفته می‌شود یک لاستیک برای پوشش کل GT XX کافی است. تزئینات نارنجی و نورپردازی پس‌زمینه فراوان هستند و در مقابل راننده، یک نمایشگر دوتبلتی بزرگ و یک فرمان یوغ‌ با انتخاب‌گرهای چرخشی و پدال‌ شیفتر قرار دارد.

41

زیر بدنه، GT XX بر پایه معماری ۸۰۰ ولتی با یک بسته باتری پیشرفته کار می‌کند که می‌تواند با نرخ ۸۵۰ کیلووات شارژ شود.  شرکت ادعا می‌کند این قابلیت کافی است تا در حدود پنج دقیقه نزدیک به ۴۰۰ کیلومتر به توان پیمایش اضافه کند. توان تولیدی از طریق دو واحد محرکه برقی (EDU) به هر چهار چرخ منتقل می‌شود که در مجموع شامل سه موتور الکتریکی  است: دو موتور در عقب و یکی در جلو. خروجی کل ۱,۳۴۰ اسب بخار است، ۱۰۶ اسب بخار بیشتر از لوسید ایر سافایر؛ اما کمتر از شیائومی SU7 اولترا با ۱,۵۴۸ اسب بخار!

42

موتورهای برقی به‌طور کامل در واحدهای محرکه ادغام شده‌اند و هر کدام دارای گیربکس جداگانه و اینورتر خنک‌شونده با آب هستند. موتورها و گیربکس‌ها خود با روغن خنک می‌شوند. واحد محرکه عقب منبع اصلی نیرو است، در حالی که واحد جلویی در حالت حرکت آزاد یا رانندگی با سرعت ثابت برای بهینه‌سازی مصرف انرژی عمل می‌کند. AMG ادعا کرده سلول‌های باتری استوانه‌ای با خنک‌سازی مستقیم— از طریق یک سیستم اختصاصی که منبع آن فاش نشده—مدیریت حرارتی را بهبود می‌بخشد و رانندگی با عملکرد بالا را، در پیست، آسان‌تر می‌کند.

43

البته، این یک AMG واقعی بدون حس و حال نمایشی نخواهد بود. با اولین نگاه به این خودروی مفهومی، صدای موتور V-8 به گوش رسید. مرسدس تأیید کرد که این خودرو صدایی شبیه‌سازی‌شده خواهد داشت و  مدیرعامل AMG، گفت این «بهترین V-8یی است که تا به حال توسعه داده‌ایم». دو بلندگو که در محفظه‌های چراغ‌های جلو ادغام شده‌اند، صدا تولید می‌کنند و خود محفظه‌ها صدا را به اطراف خودرو می‌فرستند.  وجود پدال‌های شیفتر در GT XX نشان می‌دهد که نوعی گیربکس شبیه‌سازی‌شده، مشابه آنچه در هیوندای آیونیک 5N دیده‌ایم، وجود دارد.44

آیا AMG GT XX به تولید می‌رسد؟ برخی ویژگی‌ها، مانند رنگ نورانی روی رکاب و نوار LED عقب، ممکن است به دلیل مقررات ایمنی و هزینه ساخت بالا، حذف شوند؛ اما اگر سیستم سه موتوره‌ی AMG با قدرت ۱۳۴۰ اسب بخار قابل تولید باشد، مهندسان افالترباخ می‌توانند لوسید و پورشه را به چالش بکشند.

در شرایط کنونی، فروش خودروهای برقی گران‌قیمت، مشکل است؛ چه رسد به یک خودروی عجیب و غریب با عملکرد بالا. بر فرض تولید خودروی برقی AMG در آلمان، این خودرو در آمریکا با تعرفه‌های وارداتی ۲۵ درصدی مواجه خواهد شد . احتمالا نزدیک به ۱۵۰ هزار دلار قیمت خواهد داشت. در آسیا و شمال اروپا هم، خودروهای برقی ساخت چین مثل شیائومی SU7 اولترا بسیار ارزان‌تر از AMG GT XX هستند.

45_11zon  46   47  48
 
 
 
49   50   51   52
 
 
53  54   55   56
 
منبع:  خبرآنلاین
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید