تصاویر؛ تکنولوژیهای مهمی که در مرسدس بنز S کلاس معرفی شدند

مرسدس بنز S کلاس، یکی از نمادینترین و قدیمیترین مدلهای این خودروساز آلمانی، از دهه ۱۹۵۰ تاکنون با نوآوریهای بیشمار خود صنعت خودرو را متحول کرده است.
مرسدس بنز S کلاس، از دهه ۱۹۵۰ با مدلهایی مانند W180 و W111 که بعدها بهعنوان پیشینیان غیررسمی S کلاس شناخته شدند، وارد صحنه شد. این خودرو از همان ابتدا بهعنوان پرچمدار فناوری و تجمل مرسدس بنز مطرح بود. هفت نسل بعدی S کلاس، از W116 در سال ۱۹۷۲ تا مدل کنونی W223 در سال ۲۰۲۱، هر یک نوآوریهایی را معرفی کردند که نهتنها استانداردهای مرسدس را بالا بردند، بلکه کل صنعت خودروسازی را تحت تأثیر قرار دادند. این سدان لوکس همیشه ترکیبی از شکوه و نوآوری بوده است.
پین مخروطی قفل در
صنعت خودروسازی در سالهایی که تازه شکل گرفته بود، با چالشهای مهمی مانند جلوگیری از باز شدن دربها در تصادفات مواجه بود که جان سرنشینان را به خطر میانداخت. در اوایل دهه ۱۹۵۰، مرسدس بنز با معرفی پین مخروطی قفل درب در مدل W187، یکی از پیشینیان S کلاس، این مشکل را حل کرد. این قفل که بسیار مقاومتر از قفلهای رایج آن زمان بود، درها را در جای خود نگه میداشت و ایمنی راننده و سرنشینان را تضمین میکرد. این فناوری بعدها به استانداردی در صنعت خودرو تبدیل شد و جان میلیونها نفر را نجات داد.
سلول ایمنی سرنشین و مناطق مچاله شونده
چند سال بعد، در اواخر دهه ۵۰ و اوایل دهه ۶۰، مرسدس بنز نوآوری کلیدی دیگری را تحت عنوان سلول ایمنی سرنشین با مناطق مچاله شونده. در مدلهای W111 و W112 معرفی کرد: این طراحی، بخشهای جلو و عقب خودرو را برای جذب ضربه در تصادفات فشرده میکرد، درحالیکه کابین سرنشینان را بهعنوان یک سلول محافظتی مقاوم نگه میداشت. این فناوری خطر آسیب و مرگ در تصادفات را بهشدت کاهش داد و به یکی از اصول اساسی ایمنی خودرو تبدیل شد. امروزه، تمام خودروسازان بزرگ از این مفهوم استفاده میکنند و این نوآوری که در پیشینیان S کلاس متولد شد، میلیونها زندگی را نجات داده است.
ترمز ABS
اولین نسل رسمی S کلاس، W116، در سال ۱۹۷۲ معرفی شد. در سال ۱۹۷۸، مرسدس بنز سیستم ترمز ضدقفل یا ABS را بهصورت آپشن در این مدل عرضه کرد. ABS با جلوگیری از قفل شدن چرخها در ترمزهای ناگهانی، به راننده امکان حفظ کنترل خودرو را میداد. ABS تنها دو سال پس از معرفی، در تمام مدلهای مرسدس بنز در دسترس قرار گرفت و بهسرعت توسط دیگر خودروسازان نیز مورداستفاده قرار گرفت. امروزه، ABS یکی از ویژگیهای استاندارد ایمنی در اکثر خودروهای جهان است که به لطف S کلاس به این جایگاه رسید.
پیشرانه توربودیزل
در دورانی که موتورهای دیزل بهعنوان آینده صنعت خودرو تلقی میشدند، نسل اول S کلاس (W116) تاریخساز شد و به اولین خودروی سواری تولیدی جهان با موتور توربودیزل تبدیل شد. فناوری توربوشارژ از دهه ۱۹۲۰ در مهندسی دریایی و از دهه ۱۹۵۰ در کامیونها استفاده میشد، اما مرسدس بنز اولین شرکتی بود که موتور توربودیزل را در یک خودروی سواری به کار برد. این نوآوری در دهههای ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ به اوج محبوبیت رسید و خودروهای دیزلی را به گزینهای پرطرفدار تبدیل کرد. هرچند با تغییر سلیقه مصرفکنندگان و قوانین سختگیرانه زیستمحیطی، دیزلها بهتدریج از بازار کنار رفتند، اما نقش S کلاس در این تحول غیرقابلانکار است.
کمربند ایمنی پیشکشنده
کمربند ایمنی که در سال ۱۹۵۹ توسط ولوو معرفی شد و در اختیار همه خودروسازان قرار گرفت، یکی از مهمترین اختراعات ایمنی خودرو است. نسل دوم S کلاس (W126) که بین سالهای ۱۹۷۹ تا ۱۹۹۲ عرضه شد، این فناوری را با معرفی پیشکشنده ارتقا داد. این سیستم که با حسگرهای تشخیص تصادف فعال میشود، کمربند را در کسری از ثانیه سفت میکند تا سرنشین را محکم در جای خود نگه دارد و خطر آسیب یا مرگ را بهطور قابلتوجهی کاهش دهد. کمربند ایمنی پیشکشنده به استانداردی در خودروهای لوکس و سپس در تمام خودروها تبدیل شد.
سیستم کنترل پایداری
کنترل پایداری الکترونیکی (ESC)، سیستمی کامپیوتری است که با تشخیص از دست رفتن چسبندگی، ترمزها را روی چرخهای خاص اعمال میکند تا از انحراف یا سرخوردن خودرو جلوگیری کند. در سال ۱۹۹۵، مرسدس بنز، همراه با تویوتا، یکی از اولین خودروسازانی بود که این فناوری را در یک خودروی تولیدی معرفی کرد. سیستم ESP مرسدس که در مدل S600 بهصورت استاندارد و در S420 و S500 بهصورت آپشن عرضه شد، به یکی از مهمترین فناوریهای ایمنی مدرن تبدیل شد. نام ESP هنوز هم گاهی برای اشاره به سیستمهای ESC استفاده میشود و این فناوری اکنون در اکثر خودروها استاندارد است.
کروز کنترل تطبیقی
کروز کنترل از اوایل قرن بیستم در اشکال ابتدایی وجود داشت اما تنها سرعت ثابتی را حفظ میکرد. مرسدس بنز در سال ۱۹۹۸ با معرفی سیستم دیسترونیک در S کلاس، کروز کنترل تطبیقی را ابداع کرد. این سیستم با استفاده از فناوری رادار، سرعت خودرو را با توجه به سرعت خودروی جلویی تنظیم میکرد و فاصله ایمن را حفظ میکرد. دیسترونیک پایهگذار کروز کنترلهای تطبیقی مدرن شد که امروزه با فناوریهای پیشرفتهتر مانند لیدار و دوربین، دقت بیشتری دارند.
ایربگ عقب
ایربگ که اولین بار توسط الدزمبیل در مدل تورنادو ۱۹۷۳ معرفی شد، بهسرعت در صنعت خودرو فراگیر شد اما مرسدس بنز در نسل هفتم S کلاس (W223 یا نسل کنونی) برای اولین بار در یک خودروی تولیدی، ایربگ عقب را معرفی کرد. این ایربگ که برای محافظت از سرنشینان عقب، بهویژه کودکان در صندلیهای مخصوص طراحی شده، با ایربگهای جلو هماهنگ است و خطر آسیب به کودکان را کاهش میدهد.
منبع: خبرآنلاین