تصاویر؛ جذابترین طرحهای خودروی آئودی که آرزو داریم به واقعیت تبدیل شوند

شرکت آئودی طرحهای مفهومی و کانسپتهای متعددی برای خودروهای آینده خود طراحی کرده است اما بسیاری از آنها هرگز به واقعیت تبدیل نشدند. در مطلب امروز قصد داریم به برخی از جذابترین طرحهای مفهومی این شرکت بپردازیم.
آئودی در طول سالهای گذشته تعداد زیادی کانسپت چشمگیر معرفی کرده است و اگرچه برخی از آنها الهامبخش مدلهای تولیدی آینده شدند، بسیاری از جذابترینشان هیچگاه به خطوط تولید راه پیدا نکردند. میتوانیم چند نمونه بارز از گروه دوم را به خاطر بیاوریم.
به عنوان مثال، کانسپت آئودی Avus Quattro با طراحی رترو که در سال ۱۹۹۱ معرفی شد و نخستین خودروی گروه فولکسواگن بود که از موتور W12 بهره میبرد. یا آئودی Quattro Spyder که همان سال با پیکربندی موتور میانی رونمایی شد و در نظر گرفته شده بود تا ادامهدهنده راه آئودی Quattro افسانهای باشد.
در همان دوران، خودروهایی چون آئودی Rosemeyer در سال ۲۰۰۰ با موتور WR16 و طراحی الهامگرفته از خودروهای مسابقهای Auto Union دهه ۱۹۳۰، یا آئودی Avantissimo در سال ۲۰۰۱ که ایدهای از یک استیشن لوکس در ابعاد یک A8 بود نیز معرفی شدند.
دهه ۱۹۹۰ و ۲۰۰۰ میلادی بهویژه دوران پرثمری برای کانسپتهای آئودی بود و همین موضوع را میتوان درباره دهه ۲۰۱۰ نیز گفت، بهخصوص با معرفی طرحهایی آیندهنگرانه. برای نمونه آئودی Aicon در سال ۲۰۱۷ که خودروی خودران سطح ۵ آینده را نمایش میداد، یا Pop.Up Next در سال ۲۰۱۸ که خودروی پرنده الکتریکی بدون سرنشین بود و با همکاری ایرباس و ایتالدیزاین ساخته شد و همچنین کانسپتهای AI-ME و AI:Trail در سال ۲۰۱۹ که هر دو در سطح ۴ خودران طراحی شده بودند.
شاهکار طراحی: Audi PB18 e-tron
اما زمانی که سخن از شاخصترین کانسپتها به میان میآید، میتوان گفت که برجستهترین نمونه، AI:RACE یا همان PB18 e-tron است، چرا که در سال ۲۰۱۸ در رویداد Pebble Beach Automotive Week در مونتری کالیفرنیا رونمایی شد و از نظر فناوری شباهتهایی با خودروی مسابقهای موفق آئودی R18 e-tron LMP1 داشت. خطوط هیجانانگیز این کانسپت در استودیوی طراحی آئودی در مالیبو کالیفرنیا ترسیم شدند، جایی که همواره زبان طراحی برند برای آینده بهروزرسانی میشود.
کانسپت PB18 e-tron چشمانداز آئودی از یک خودروی اسپرت تمامبرقی بود که در قالب یک شوتینگبریک دو درب با ارتفاع کم و عرض بسیار زیاد معرفی شد. ابعاد خودرو شامل طول ۴.۵۳ متر، عرض ۲ متر و ارتفاع تنها ۱.۱۵ متر بود و فاصله محوری سخاوتمندانهای معادل ۲.۷ متر داشت. به لطف طراحی شوتینگبریک در بخش عقب، خودرو کاربردی هم بود و فضایی معادل ۴۷۰ لیتر برای بار فراهم میکرد.
تناسبات بدنه شگفتانگیز بودند و این موضوع به دلیل وجود یک پیشرانه شامل سه موتور الکتریکی (یکی در محور جلو و دو عدد در محور عقب) و یک باتری حالتجامد ۹۵ کیلوواتساعتی با نصب میانی و ظرفیت شارژ ۸۰۰ ولتی امکانپذیر شده بود. این پیکربندی به آئودی اجازه داد تا برآمدگیهای جلو و عقب را بسیار کوتاه طراحی کند و بخش کاپوت را حداقل برساند، در حالی که کابین به سمت جلو رانده شد و ظاهری بسیار اغواکننده به خودرو بخشید. در نتیجه بستهبندی کارآمد باتری و طراحی تهاجمی، مرکز ثقل این ابرخودرو در پشت صندلیها و جلوتر از محور عقب قرار داشت که تأثیر چشمگیری بر پویایی حرکتی میگذاشت.
مهندسی آئودی اسپرت با عملکرد خیرهکننده
پویایی حرکتی در سرعتهای بالا با عناصر آیرودینامیک الهامگرفته از مسابقات بهبود یافته بود، از جمله دیفیوزر عقب که میتوانست بهصورت مکانیکی به سمت پایین حرکت کند تا نیروی رو به پایین افزایش یابد و اسپویلر عقب که قابلیت گسترش داشت.
چرخهای ۲۲ اینچی با پرههای نامتقارن که یادآور ورودیهای توربین بودند، جریان هوا را به دیسکهای ترمز بزرگ کربنی هدایت میکردند و همراه با کانالهای ورودی و خروجی هوا در گلگیرها به خنککاری کمک میکردند. در کنار آن ورودیهای هوای بزرگی در دو طرف جلوپنجره Singleframe طراحی شده بود که هوای خنککننده را برای ترمزها و موتور الکتریکی جلو تأمین میکرد.
مهندسی این خودرو توسط بخش آئودی اسپرت توسعه یافت؛ همان بخشی که خودروهای پرفورمنس با نشان RS همچون RS3، RS4، RS5، RS6 و مدل پیشین R8 را تولید میکرد. به همین دلیل PB18 e-tron توان خروجی ۶۶۱ اسببخار و گشتاور ۸۳۰ نیوتنمتر داشت و در حالت اوربوست کوتاهمدت به ۷۵۳ اسببخار نیز میرسید.
سامانه چهارچرخ محرک الکتریکی (eAWD) این کانسپت را قادر ساخته بود تا شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را در مدت کمی بیش از ۲ ثانیه ثبت کند و به حداکثر سرعت تقریبی ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. این سطح از عملکرد به لطف وزن کل کمتر از ۱۵۵۰ کیلوگرم ممکن شد که نتیجه استفاده از باتری حالتجامد سبک و ترکیبی از آلومینیوم، فیبر کربن و مواد کامپوزیتی در بدنه بود.
آئودی در اوایل سال ۲۰۱۹ اعلام کرد که این خودرو در تیراژ محدود ۵۰ دستگاه به تولید خواهد رسید. مدیرعامل وقت، برام شوت، وعده داد که نسخه تولیدی طی یک یا دو سال آینده عرضه شود. اما اکنون شش سال از آن زمان گذشته و خبری از تولید PB18 e-tron نیست.
فناوری باتری حالتجامد فراتر از زمان تولید
دلیل اصلی به تولید نرسیدن PB18 e-tron احتمالاً به فناوری پیشرفته قوای محرکه آن بازمیگردد، بهویژه باتری حالتجامد. این فناوری هنوز در مرحله توسعه برای تولید انبوه بوده و تاکنون هیچ خودروی برقی تجاری با چنین باتریای روانه بازار نشده است.
انتظار میرود نخستین خودروهای برقی مجهز به باتری حالتجامد تا اواخر دهه ۲۰۲۰ عرضه شوند و شرکتهایی مانند BYD و تویوتا سالهای ۲۰۲۷ یا ۲۰۲۸ را هدف قرار دادهاند. گروه فولکسواگن که مالک آئودی بوده، حتی تاریخ مشخصی برای معرفی نخستین خودروی برقی با این فناوری اعلام نکرده است.
بسته باتری ۹۵ کیلوواتساعتی خنکشونده با مایع در PB18 e-tron بهطور نظری بردی نزدیک به ۵۰۰ کیلومتر در چرخه WLTP داشت. این باتری با ولتاژ ۸۰۰ ولت طراحی شده بود و قابلیت شارژ کامل در حدود ۱۵ دقیقه را فراهم میکرد. همچنین امکان شارژ بیسیم القایی از طریق سامانه Audi Wireless Charging (AWC) نیز در نظر گرفته شده بود. اما آئودی راهی برای عملیکردن تولید این باتری نیافت.
موقعیت رانندگی متحرک: هدایت از سمت چپ و مرکز
آئودی در بیانیه معرفی اعلام کرد که PB18 e-tron «بهعنوان یک ماشین رانندگی رادیکال برای پیست و جاده طراحی شده است و تمرکز راننده در بُعدی کاملاً تازه قرار دارد.» به همین دلیل، بر خلاف دیگر کانسپتهای مجهز به نشان AI، هیچ سیستم رانندگی خودکار یا امکانات راحتی اضافهای که وزن را افزایش دهد در آن تعبیه نشده است.
داخل کابین نیز به همان اندازهی نمای بیرونی جذاب بود. صندلی راننده در یک پوسته مونوکوک یکپارچه تعبیه شده بودند که قابلیت حرکت عرضی داشتند. این ویژگی منحصربهفرد به راننده اجازه میداد در مرکز خودرو مانند یک خودروی مسابقه تکنفره یا سوپراسپرت افسانهای مکلارن F1 قرار گیرد. این قابلیت با طراحی سامانه steer-by-wire برای فرمان و پدالها ممکن شده بود که هیچ اتصال مکانیکی نداشتند.
با این حال راننده میتوانست صندلی و مونوکوک را به سمت چپ حرکت دهد تا خودرو مانند یک خودروی معمولی با امکان نشستن یک سرنشین در کنار راننده مورد استفاده قرار گیرد. نکته جالب این است که آئودی این امکان را ایجاد نکرد که راننده بتواند به موقعیت راست نیز منتقل شود، با وجود اینکه قابلیت رانندگی در حالت مرکز و سمت چپ وجود داشت. شاید اگر PB18 e-tron روزی به تولید برسد، این موضوع نیز اصلاح شود.
منبع: دیجینوی