تصاویر| مرسدس کلاس C؛ یکی از پرفروشترین مدلهای تاریخ بنز

مرسدس بنز W204 بر پایه شاسی unibody فولادی با تعلیق مستقل طراحی شده بود. ابعاد سدان شامل طول ۴.۵۸ متر، عرض ۱.۷۷ متر، ارتفاع ۱.۴۴ متر، و وزن خالی ۱,۴۹۰-۱,۸۵۰ کیلوگرم بود. بدنه از فولاد با پوشش ضدزنگ و رنگهای متالیک ساخته شده بود و ضریب درگ آیرودینامیک حدود ۰.۳۱ بود.
فرادید| مرسدس بنز W204 C-Class، نسل سوم از سری C-Class، یک خودروی لوکس جمعوجور بود که توسط شرکت مرسدس بنز در اشتوتگارت، آلمان، طراحی و تولید شد. این مدل در نمایشگاه خودرو ژنو ۲۰۰۷ معرفی شد و در قالبهای سدان، استیشن واگن، و بعداً کوپه عرضه گردید. W204 برای رقابت با BMW سری ۳، Audi A4، و Lexus IS طراحی شد و با طراحی اسپرت، فناوریهای پیشرفته، و کیفیت ساخت مرسدس، جایگاه خود را بهعنوان یک خودروی لوکس محبوب تثبیت کرد.
به گزارش فرادید، مدلهای کلیدی شامل C 200 Kompressor، C 280، C 350، C 320 CDI، و نسخههای AMG (مانند C 63 AMG) بودند. تولید W204 از ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۴ ادامه داشت و حدود ۲.۴ میلیون دستگاه (۱.۲ میلیون سدان) ساخته شد. قیمت پایه در ۲۰۰۷ از حدود ۳۲,۰۰۰ دلار برای C 200 تا ۶۰,۰۰۰ دلار برای C 63 AMG بود (معادل حدود ۴۸,۰۰۰ تا ۹۰,۰۰۰ دلار در سال ۲۰۲۵ با احتساب تورم). W204 به دلیل هندلینگ اسپرت، ایمنی بالا، و کابین لوکس در بازارهای اروپا، ایالات متحده، و آسیا موفقیت کسب کرد و در فیلمها (مانند The Bourne Ultimatum، ۲۰۰۷) ظاهر شد.
تاریخچه
W204 برای جایگزینی W203 (۲۰۰۰-۲۰۰۷) طراحی شد و از مفهوم Vision C 220 Bluetec (۲۰۰۷) الهام گرفت. توسعه از ۲۰۰۴ با هزینهای حدود ۱.۲ میلیارد یورو (معادل ۱.۸ میلیارد دلار ۲۰۲۵) آغاز شد. طراحی با خطوط تیز، جلوپنجره بزرگ، و ظاهر اسپرت (کار رابرت لش) از مدلهای قبلی متمایز بود. W204 در کارخانههای برمن و زیندلفینگن (آلمان)، ایست لندن (آفریقای جنوبی)، و پکن (چین) تولید شد و در ژانویه ۲۰۰۸ وارد بازار شد.
در سال ۲۰۱۱، فیسلیفتی با بهبودهایی در سپرها، چراغهای LED، و سیستم COMAND (ناوبری پیشرفتهتر) اعمال شد و مدل کوپه (C204) معرفی گردید. W204 در اروپا (۵۵% فروش) و ایالات متحده موفقیت داشت، اما در آسیا به دلیل رقابت با BMW رشد کمتری داشت. تولید در ۲۰۱۴ پایان یافت و جای خود را به W205 داد. امروزه، W204 در بازار دستدوم با قیمتهای ۶,۰۰۰-۳۰,۰۰۰ دلار (بسته به مدل) معامله میشود و در نمایشگاههای کلاسیک (مانند Techno-Classica Essen) ظاهر میشود. موزه مرسدس-بنز در اشتوتگارت نمونههایی از W204 را حفظ کرده است.
سیستم (سیستم فنی و مهندسی)
W204 بر پایه شاسی unibody فولادی با تعلیق مستقل طراحی شده بود. ابعاد سدان شامل طول ۴.۵۸ متر، عرض ۱.۷۷ متر، ارتفاع ۱.۴۴ متر، و وزن خالی ۱,۴۹۰-۱,۸۵۰ کیلوگرم بود. بدنه از فولاد با پوشش ضدزنگ و رنگهای متالیک ساخته شده بود و ضریب درگ آیرودینامیک حدود ۰.۳۱ بود.
موتور و پیشرانه: W204 با موتورهای بنزینی و دیزلی عرضه شد:
-
بنزینی:
- C 200 Kompressor (M271): ۴ سیلندر، ۱.۸ لیتر، سوپرشارژر، ۱۸۴ اسب بخار (۱۳۵ کیلووات)، ۲۵۰ نیوتنمتر.
- C 280 (M272): V6، ۳.۰ لیتر، ۲۳۱ اسب بخار (۱۷۰ کیلووات)، ۳۰۰ نیوتنمتر.
- C 350 (M272): V6، ۳.۵ لیتر، ۲۷۲ اسب بخار (۲۰۰ کیلووات)، ۳۵۰ نیوتنمتر.
- C 63 AMG (M156): V8، ۶.۲ لیتر، ۴۵۷ اسب بخار (۳۳۶ کیلووات)، ۶۰۰ نیوتنمتر.
-
دیزلی:
- C 320 CDI (OM642): V6، ۳.۰ لیتر، توربو، ۲۲۴ اسب بخار (۱۶۵ کیلووات)، ۵۱۰ نیوتنمتر.
- C 220 CDI (OM651): ۴ سیلندر، ۲.۱ لیتر، ۱۷۰ اسب بخار (۱۲۵ کیلووات)، ۴۰۰ نیوتنمتر.
انتقال قدرت از طریق گیربکس ۶ سرعته دستی، ۵ سرعته اتوماتیک (مدلهای پایه)، یا ۷ سرعته اتوماتیک (7G-Tronic) به چرخهای عقب (RWD) یا تمام چرخها (4Matic) انجام میشد. سیستم سوخترسانی تزریق چندنقطهای (بنزینی) یا common-rail (دیزلی) بود. مخزن سوخت ۶۶ لیتری برد را به ۷۰۰-۱,۱۰۰ کیلومتر میرساند. مصرف سوخت ۶-۱۰ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر (بنزینی)، ۴.۵-۷ لیتر (دیزلی)، و انتشار CO2 حدود ۱۲۰-۲۵۰ گرم بر کیلومتر بود.
طراحی و آیرودینامیک: طراحی با خطوط تیز، جلوپنجره کلاسیک، و چراغهای بیضیشکل (LED پس از فیسلیفت) بود. تعلیق جلو three-link مستقل و عقب چنداتصالی (multi-link) با فنرهای مارپیچ یا Airmatic (اختیاری در AMG) بود. ترمزها دیسکی چهارچرخ (ventilated) با ABS، ESP، و BAS بودند. چرخها ۱۶-۱۹ اینچی با تایرهای Michelin یا Continental بودند. کابین برای ۵ سرنشین (۴ در کوپه) با چرم ناپا، چوب، و داشبورد دیجیتال/آنالوگ طراحی شده بود و شامل سیستم صوتی Harman Kardon، تهویه دوزونه، صندلیهای برقی، و سیستم COMAND با ناوبری بود.
ایمنی شامل سیستم PRE-SAFE، کیسههای هوا (۷-۸ عدد)، کمربندهای پیشکشنده، Attention Assist، و Parktronic بود.ایمنی و دوام: W204 با شاسی فولادی و فولاد ضدزنگ، دوام بالایی داشت (تا ۴۰۰,۰۰۰+ کیلومتر با نگهداری). تستهای Euro NCAP ۵ ستاره (۲۰۰۷) ایمنی آن را تأیید کرد. ساختار با مناطق مچالهشونده، ایمنی در تصادفات را افزایش میداد.
عملکرد
Mercedes-Benz W204 C-Class عملکردی اسپرت و لوکس برای خودروهای جمعوجور دهه ۲۰۰۰ داشت:
-
سرعت:
- C 200 Kompressor: حداکثر ۲۳۵ کیلومتر در ساعت (۱۴۶ مایل در ساعت).
- C 350: حداکثر ۲۵۰ کیلومتر در ساعت (محدود شده).
- C 63 AMG: حداکثر ۲۵۰ کیلومتر در ساعت (محدود شده، ۳۰۰ با پکیج AMG).
- C 320 CDI: حداکثر ۲۴۰ کیلومتر در ساعت.
-
شتاب:
- C 200 Kompressor: ۰ تا ۱۰۰ در ۸.۶ ثانیه.
- C 350: ۰ تا ۱۰۰ در ۶.۲ ثانیه.
- C 63 AMG: ۰ تا ۱۰۰ در ۴.۵ ثانیه.
- C 320 CDI: ۰ تا ۱۰۰ در ۶.۹ ثانیه.
- برد: ۷۰۰-۱,۱۰۰ کیلومتر با مخزن ۶۶ لیتری.
- نرخ صعود: توانایی صعود شیبهای ۳۰-۳۵% با بار کامل.
- فاصله توقف: توقف از ۱۰۰ به ۰ در حدود ۳۵-۳۸ متر با ABS.
W204 در بزرگراهها و جادههای پرپیچوخم عملکردی نرم و چابک ارائه میداد. C 63 AMG با ۴۵۷ اسب بخار و گشتاور ۶۰۰ نیوتنمتر، شتابی نزدیک به سوپراسپرتها (شتاب جانبی ۰.۹ g در تستهای Car and Driver ۲۰۰۸) داشت. تعلیق چنداتصالی هندلینگ عالی در پیچها فراهم میکرد، اما وزن (تا ۱,۸۵۰ کیلوگرم) در مقایسه با BMW سری ۳ کمی کندتر بود. در مقایسه با BMW 335i (سرعت ۲۵۰ کیلومتر در ساعت، ۰-۱۰۰ در ۵.۶ ثانیه)، C 63 AMG سریعتر و C 350 لوکستر بود.W204 با طراحی اسپرت، ایمنی بالا، و کیفیت مرسدس، استانداردهای خودروهای لوکس جمعوجور را بازتعریف کرد.
این مدل در نمایشگاههای کلاسیک مانند Pebble Beach Concours d’Elegance شرکت میکند و در بازار دستدوم، بهویژه C 63 AMG، با قیمتهای ۱۵,۰۰۰-۳۰,۰۰۰ دلار محبوب است. موزه مرسدس-بنز در اشتوتگارت نمونههایی از W204 را حفظ کرده، که جایگاه آن را بهعنوان یکی از خودروهای لوکس دهه ۲۰۰۰ تثبیت کرده است.