تصاویر؛ مرسدس ویژن آیکانیک؛ بازگشت ابهت به بنز

یکی از ویژگیهای ظاهری نسل جدید مرسدس بنز GLC، جلوپنجره بزرگ آن بود که توجه مخاطبان را جلب کرد. حالا به نظر میرسد که مرسدس بنز بدون توجه به نظرات موافق یا مخالف، قصد دارد این عنصر طراحی را در سایر محصولات جدید خود نیز تکرار کند. البته این قطعه قرار نیست در تمام خودروها نامتناسب به نظر برسد، چراکه در کانسپت ویژن آیکانیک، ارتباط بصری مناسبی بین جلوپنجره و فرم کلی بدنه ایجاد شده است.
مرسدس ویژن آیکانیک فعلا یک کانسپت است، اما انتظار داریم که برخی از ویژگیهای آن را در محصولات بعدی مرسدس مشاهده کنیم از جمله نسل جدید S کلاس برقی که در آینده نزدیک معرفی خواهد شد. البته اگر مرسدس بنز یک پیشرانه V8 جدید را به خط تولید بازگرداند، اصلا بعید نیست که نسخه نهایی مرسدس ویژن آیکانیک را در قالب یک کوپه لوکس به خط تولید وارد کند.
طراحی مرسدس ویژن آیکانیک
ابعاد بزرگ جلوپنجره ویژن آیکانیک به محصولات مرسدس بنز در سالهای گذشته همچون W108 , W111 و مدل تشریفاتی 600 پولمان، اشاره دارد. البته حاشیه کروم، شیشه با زمینه دودی و همچنین اجزای نورانی، میتواند برخی انتقادات را به طرف این قطعه روانه کند، ولی به هرحال باید پذیرفت که این قطعه در مقایسه به همتای خود در GLC، تناسب بیشتری با بدنه و هویت ویژن آیکانیک دارد.
فرم کلی بدنه مرسدس ویژن آیکانیک به مرسدس بنز 540K اتوبان کوریر 1938 شباهت دارد، خودرویی بسیار ویژه که در تعداد کمتر از انگشتان یک دست ساخته شد و نمونهای از آن نیز در ایران حضور دارد. به نظر میرسد که بخش انتهایی بدنه ویژن آیکانیک با الهام از 300SL شکل گرفته است.
در فضای کابین مرسدس ویژن آیکانیک میتوان تاثیرپذیری از سبک هنر آرت دکو را تشخیص داد. سازه شیشهای معلق روی داشبورد با نام Zeppelin، فرمان لوکس با طرح چهارپره و فضایی برای اجزای هوش مصنوعی، طرحی منحصربهفرد را به نمایش میگذارد درحالیکه روکش مخمل آبی صندلیها و کفپوش با نوارهای برجسته، عناصر دکوراتیو دهه 20 میلادی را یادآوری میکند که ریشه آن به قرن 17 میلادی بازمیگردد.
ویژگیهای جذاب مرسدس ویژن آیکانیک
مرسدس از اعلام مشخصات فنی ویژن آیکانیک خودداری میکند، اما میدانیم که این خودرو به موتور برقی، سیستم فرمان سیمی و رنگ خورشیدی بدنه، مجهز شده است. این روکش خاص میتواند با ذخیره انرژی، برد حرکتی خودرو را افزایش بدهد. بنابر اعلام مرسدس بنز، با استفاده از این روکش برای تزئین بدنه یک کراساور میانسایز، میتوان نیروی لازم برای پیمایش 1200 کیلومتر را در طی یک سال ذخیره کرد. البته این تخمین براساس شرایط ایدهآل اندازهگیری شده است.
یکی دیگر از تجهیزات مرسدس ویژن آیکانیک، سیستم محاسبات عصبی نوروفورمیک است. این سامانه با ساختار محاسباتی مشابه مغز انسان، میتواند سریعتر و دقیقتر از هوش مصنوعی عمل کند. بنابر اعلام مرسدس بنز، این سامانه میتواند اعمالی همچون تشخیص علائم جاده، شناسایی سایر خودروها و مدیریت مصرف انرژی را بسیار بهتر انجام بدهد.
مرسدس ویژن آیکانیک به سطح 4 سامانه خودران مجهز شده است، بنابراین سرنشینان از جمله راننده حتی در هنگام حرکت یا پارک کردن خودرو نیز میتوانند استراحت کنند.
منبع: با ما