۸ نکته دانستنی از تسلا مدل Y جدید
شرکت خودروسازی تسلا آمریکا اول هفته جاری در یک مراسم اختصاصی از کراساوور جدید خود با نام "مدل Y" رونمایی کرد.
شرکت خودروسازی تسلا آمریکا اول هفته جاری در یک مراسم اختصاصی از کراساوور جدید خود با نام "مدل Y" رونمایی کرد.
این مدل از مدتها پیش در بطن رسانهها بود و گمانهزنیهای متعددی پیرامون زمان دقیق رونمایی آن صورت میگرفت.
تِسلا پس از عبور نسبی از بحران مدل ۳ و حالا که به نظر میرسد حداقل کمی از حال و هوای متشنج اخیر خود فاصله گرفته، با معرفی مدل Y قصد دارد به بازار کراساوورهای اندازه متوسط وارد شده و خصوصاً رقبای الکتریکی این سگمنت را به چالش بکشد.
مدل Y چه خوب و چه بد، زاده ذهن خلاق و درعینحال عجیب و غریب ایلان ماسک (Elon Mask) است و همین آن را به یک موضوع جالب توجه بدل میسازد. در ادامه نگاهی به مهمترین ویژگیهای این قدبلند برقی میاندازیم.
فلسفه وجود
تسلا مدل Y زاده شده تا جذابترین، ایمنترین، جادارترین، بهروزترین و قدرتمندترین کراساوور اندازه متوسط دنیا باشد.
سقف پانوراما و ارتفاع زیاد صندلیها دید فوقالعادهای برای راننده و سرنشینان فراهم کرده و حس جاداری و فراخی فضا را در ایشان القا میکند.
داخل اتاق فضای کافی برای ۷ سرنشین بزرگسال وجود داشته و مجموع فضای بار پشت صندلیهای جلو (با خواباندن صندلیهای عقب) و صندوق بار جلو به رقم جالب توجه ۱۸۶۹ لیتر میرسد.
پلفترم آن صرفاً برای یک خودروی الکتریکی ساخته و پرداخته شده و از بهروزترین فناوریهای طراحی و ساخت بهره میبرد.
طراحی بدنه با هدف دستیابی به بالاترین ضریب آیرودینامیک ممکن انجام شده و همین مسأله دستیابی به ضریب خیرهکننده ۰.۲۳ cd و بهبود قابل توجه بازدهی مصرف انرژی را به دنبال دارد.
استفاده از آن نیز تماما توسط اپلیکیشن تلفن همراه هوشمند و نمایشگر ۱۵ اینچی لمسی داخل اتاق صورت میگیرد و تقریباً خبری از ادوات فیزیکی نیست.
اما جدای از همه اینها یک فلسفه مهم دیگر در پشت صحنه تولد مدل Y. وجود دارد و آن برنامه تسلا برای تحویل یک میلیون دستگاه خودرو (مجموع مدلهای مختلف) تا پیش از سال ۲۰۲۰ است.
شبیهساز آنلاین
معمولاً خودروسازان پیش از رونمایی رسمی از یک محصول، شبیهساز اینترنتی آن را در دسترس عموم قرار نمیدهند، اما تسلا همانطور که تا الان هم چندان در قاموسهای معمول اینچنینی جایی نداشته، در مورد مدل Y. نیز خرق عادت کرد و علاقهمندان پیش از اینکه خودِ خودرو را ببینند میتوانستند نمونه مورد علاقه خود را با استفاده از شبیهساز آنلاین طراحی و ذخیره کنند.
با توجه به اهمیت فوقالعاده این مدل برای تسلا، به نظر میرسد حداقل بخاطر وجحه خوبی که دارد شبیهساز آن را نیز با بهسازیهای مداوم روزبهروز بیشتر به یک استودیوی طراحی و سفارش واقعی نزدیک کند.
مشخصات فنی
مدل Y با چهار تریم متنوع شامل Standard Range، Long Range، Long Range AWD و Performance روی خط تولید خواهد رفت که مشخصات کلیدی هریک به قرار زیر است:
تریم پایه یا Standard Range: دیفرانسیل عقب / شتاب اولیه ۵.۹ ثانیه / سقف سرعت ۱۹۳ کیلومتر بر ساعت / برد مسافت ۲۳۰ مایل معادل ۳۷۰ کیلومتر.
تریم Long Range: دیفرانسیل عقب / شتاب اولیه ۵.۵ ثانیه / سقف سرعت ۲۰۹ کیلومتر بر ساعت / برد مسافت ۳۰۰ مایل معادل ۴۸۳ کیلومتر.
تریم Long Range AWD: دو دیفرانسیل / شتاب اولیه ۴.۸ ثانیه / سقف سرعت ۲۱۷ کیلومتر بر ساعت / برد مسافت ۲۸۰ مایل معادل ۴۵۱ کیلومتر.
تریم Performance: دو دیفرانسیل / شتاب اولیه ۳.۵ ثانیه / سقف سرعت ۲۴۱ کیلومتر بر ساعت / برد مسافت ۲۸۰ مایل معادل ۴۵۱ کیلومتر.
چند جفت کفش
تنوع رینگ بسته به تریم خودرو یکی از معدود زمینههایی است که تسلا در آن همواره روند معمول را دنبال کرده و دست به خرق عادت نزده است.
در نتیجه مدل Y. نیز از این قاعده کلی مستثنا نبوده و در هریک از تریمها کفشهای مختلفی میپوشد.
توضیح بیشتر آنکه در سه تریم Standard Range، Long Range و Long Range AWD امکان سفارش رینگهای ۱۸ و ۱۹ اینچی وجود دارد، حال آنکه تریم Performance از رینگهای بزرگتر ۲۰ اینچی سود میبرد که البته به نظر میرسد با وجود زیبایی ظاهری بیشتر، در کیفیت سواری آن نسبت به تریمهای پایینتر بیتأثیر نخواهد بود.
رانندگی خودکار
فرزند جدید تسلا به انبوهی از فناوریهای هوشمند استاندارد ازجمله ترمز اضطراری خودکار، مجموعاً ۱۲ حسگر فراصوت، قابلیت رصد فضای پیشِ رو تا فاصله ۱۶۰ متری، هشدار برخورد از جلو، رصد و هشدار وجود مانع در نقاط کور اطراف خودرو، دوربین دید ۳۶۰ درجه و... تجهیز شده که البته صحت عملکردشان هنوز جای سوال دارد.
علاوه بر این در آینده نزدیک توانایی رانندگی تمام خودکار (Autopilot) نیز بدان اضافه خواهد شد تا علاوه بر رفتوآمد کاملاً مستقل در شهر (در صورت وجود خطکشی و علائم واضح و منظم)، بتواند در مواقع لازم جای پارک خود را نیز پیدا کرده و در گوشهای آرام بگیرد؛ گرچه این ادعا هنوز اندکی دور از ذهن مینماید!
مَنش
مدل Y یک کراساوور هوشمند امروزی است و این هوش وافر کمکش کرده تا علاوه بر مسیرهای جادهای، سرنشینان طرفدار محیطزیست خود را در مسیرهای خارج جاده نیز سربلند کند.
در مواقع مجموعه فنی این آمریکایی جوان بهگونهای تنظیم شده که قابلیت انتخاب ۴ حالت رانندگی مختلف شامل بارانی (Rain)، برفی (Snow)، گلولای (Mud) و خارج جاده (Off-Road) محیا بوده و راننده میتواند بسته به شرایط آبوهوا و نوع مسیر حرکت بهترین گزینه را انتخاب کند.
پس اگر تصور میکردید مدل Y. صرفا یک کراساوور برقی با کفشهای چرمی و لباس پلوخوری است، مطمعن باشیدکه سخت در اشتباه بودهاید!
قیمت
بنابر گفتههای ایلان ماسک در مراسم رونمایی، بهای مدل Y. جدید از ۳۹ هزار دلار آمریکا برای تریم پایه Standard Range آغاز میشود؛ البته بدون احتساب آپشنهای اضافی قابل سفارش.
این رقم برای تریم Long Range افزایش قابل توجهی پیدا کرده و به ۴۷ هزار دلار ناقابل میرسد.
اگر برد مسافت بالا و چابکی و سرعتعمل را همزمان میخواهید باید سراغ تریم Dual-Motor AWD بروید که بهای پایه ۵۱ هزار دلاری دارد.
آخرین گزینه هم همان تریم Performnce است که ظاهر جذابتری دارد و حداقل ۶۰ هزار دلار برایتان آب میخورد.
بهطورکلی فرزند جدید تسلا خودروی چندان ارزان قیمتی نیست و نمیتوان به دید یک کراساوور اقتصادی نگاهش کرد!
دستِ پر
کابین هفت نفره این مدل نهتنها جای کافی برای ادوات پیکنیک و اسکی شما دارد، بلکه با فهرست چشمگیری از امکانات استاندارد شامل صندلیهای برقی ردیف اول و دوم مجهز به گرمکن و تنظیم ۱۲ جهته، سه صندلی مستقل تاشونده در ردیف عقب، سیستم صوتی پیشرفته با ۱۴ بلندگو، ۱ سابووفر و ۲ امپلیفایر، رهیاب ماهوارهای با اطلاعات لحظهای، دسترسی به منابع آنلاین ویدیو و موسیقی، مهشکنهای LED، سقف شیشهای ضد اشعه فرابنفش و فروسرخ، آینههای جانبی تمام برقی هوشمند، ۴ خروجی USB و... تلاش زیادی برای بدست آوردن دلتان میکند.