(ویدئو) آیا می دانید بزرگترین و سنگین‌ترین جنگنده تاریخ کدام است؟

(ویدئو) آیا می دانید بزرگترین و سنگین‌ترین جنگنده تاریخ کدام است؟

توپولوف تو-128اتحاد جماهیر شوروی بزرگترین جنگنده تاریخ جهان است.

کد خبر : ۱۴۷۸۲۸
بازدید : ۱۰۹۸۹

شاید تصور کنید که بزرگترین جنگنده تاریخ هواپیمایی باشد که تکنولوژی مدرن امروزی آن را ساخته و هم اکنون نیز مشغول به خدمت باشد. راستی به نظر شما بزرگترین جنگنده تاریخ کدام است؟

بیائید در همین ابتدا با اندازه و وزن برخی از هواپیماهای امروزی و شناخته شده برای همه آشنا شویم تا بتوانیم مقایسه ای با بزرگترین جنگنده تاریخ داشته باشیم. برای مثال جنگنده اف 22 رپتور حدود 19 متر طول و حدود 20 وزن دارد. سوخو 57 روسیه نیز اندکی بیش از 20 متر طول و 18 تن وزن دارد. اف 15 و اف 14 نیز اندکی بیش از 19 متر طول دارند در حالی که سوخو 35 حدود 22 متر طول دارد و وزن آن 19 تن است. میگ 21 نیز این موارد هم کوچکتر است و طول آن 17 متر و وزن آن 11 تن است.

حالا نوبت آن است که بزرگترین و سنگین ترین جنگنده تاریخ جهان تا به امروز را به شما معرفی کنیم. توپولوف تو-128اتحاد جماهیر شوروی بزرگترین جنگنده تاریخ جهان است که برای اولین بار در سال 1961 به پرواز درآمد. این هواپیمای غول پیکر بیش از 30 متر طول و 43 تن وزن داشت اما شوروی چرا همچین جنگنده غول پیکری را ساخت.

1

در اوایل دهه 50 میلادی شوروی در بالاترین رقابت جنگ سرد با آمریکا قرار داشت. شوروی کشور وسیعی بود و امکان رصد و مراقب از این قلمرو با رادارها و سیستم دفاع موشکی آن زمان غیر ممکن بود. همین موضوع با هواپیماهای شناسایی آمریکا اجازه می داد تا از طریق نقاط کور به سادگی به خاک شوروی وارد شوند. شوروی به دنبال پوشش این نقاط کور بود و ایده اصلی برای این کار استفاده از هواپیماهای مافوق صوتی بود که می توانستند ساعت های مدید و بدون سوخت گیری مسافت های زیادی را طی کنند.

ابعاد بزرگ تنها راه برای قرار دادن مخازن سوخت بسیار بزرگ بود تا این هواپیما بتواند مسافت های بسیار طولانی را با سرعت بسیار زیاد طی کند. همچنین ابعاد بزرگ این هواپیما اجازه می داد تا راداری های بسیار بزرگتری در آن تعبیه شود و تعداد بیشتری موشک هدایت شونده حمل کند. 

توپولوف 128 در نهایت و پس تاخیرهای فراروان در سال 1966 به خدمت نیروی هوایی ارتش سرخ درآمد و تا پایان حکومت کمونیستی در خدمت ارتش سرخ بود.

منبع: راهنماتو

۳۴
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید