(ویدئو) بزرگترین فرش موزائیکی جهان در تبریز

(ویدئو) بزرگترین فرش موزائیکی جهان در تبریز

بزرگترین فرش موزائیکی جهان در تبریز همچنان در صدر بازدید گردشگران به ویژه گردشگران خارجی است.

کد خبر : ۲۱۱۱۶۸
بازدید : ۷

تبریز، شهر اولین‌ها، این روزها با بزرگترین فرش موزائیکی جهان حسابی بر سر زبان‌ها افتاده. هر چند عمر این سنگفرش که در میدان شهید بهشتی تبریز در استان آذربایجان شرقی واقع شده به یک دهه پیش می‌رسد، اما ویدئویی که گردشگران از آن در فضای مجازی منتشر می‌کنند این روزها بسیار پر بازدید شده‌است. این فرش موزائیکی با مساحت ۱۲۱۸متر مربع و طراحی زیبا، نمادی از هنر و فرهنگ ایرانی است.

طرح‌های این فرش شامل نقوش سنتی و بومی هستند که به خوبی نمایانگر تاریخ و هویت فرهنگی تبریز است. این فرش موزائیکی نه تنها به عنوان یک اثر هنری شناخته می‌شود، بلکه به یک جاذبه گردشگری مهم در تبریز تبدیل شده است. اینکه تبریز در سال ۱۳۹۸ به‌عنوان شهر جهانی فرش در شورای بین‌المللی صنایع‌دستی معرفی شد و از دیرباز از شناخته‌شده‌ترین مرکز فرش‌بافی در ایران بوده نیز در انتخاب این المان برای تبریز تاثیرگذار بوده‌است.

92

مرمت و حفاظت از موزائیک‌ها

بزرگترین فرش موزاییکی جهان در میدان شهید بهشتی (منصور سابق) تبریز با هدف ایجاد منظر شهری در مرکز شهر و با نگاه به پیشینه و شهرت جهانی فرش تبریز در سال ۱۳۹۰ ساخته شد. همچنین معمار برجسته این میدان، مرحوم بهروز احمدی بود که در کارنامه‌اش طراحی پروژه‌های برج آرمیتا در خیابان بخارست تهران، موزه قرآن و نمای ساختمان جدید مجلس شورای اسلامی ایران به خوبی می‌درخشد. مرحوم احمدی این فرش موزائیکی را از نمونه موجود فرش اصیل بافت آذربایجان با طرح مشهور به «باغ بهشت» که در موزه ملی فرش ایران نگهداری می‌شود و قدمتش به ۳۰۰ سال قبل برمی‌گردد، الهام گرفت.

در طراحی و ساخت فرش موزاییکی میدان شهید بهشتی تبریز، از ۱۲ نوع سنگ و برش ۵۰۰ هزار قطعه سنگ ۵در۵ سانتی‌متر در ۱۲ رنگ و در ابعاد کلی ۲۹ در ۴۲ متر ساخته شده‌ و در نوع خود بی نظیرترین اثر هنری جهان است. این میدان مدرن در شهر اولین‌ها، همیشه فرش زیبای تبریز را ماندگار کرده‌است.

سامان احمدزاده، معاون فنی عمرانی شهرداری تبریز می‌گوید: «بحث حفظ و نگهداری‌ این اثر هنری در شهر تبریز با دقت و جدیت دنبال می‌شود. این طرح کار ارزشمندی است که آوازه هنر فرش تبریز را از طریق یک پروژه شهری به گوش دنیا رساند.»

شکستگی و مرمت موزائیک‌های این فرش در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام می‌شود تا طرح فرش همچنان زنده و سالم به نظر برسد. این پروژه نشان‌دهنده تلاش تبریز برای حفظ میراث غنی خود در کنار توسعه مدرن شهری است.

93

هویت تبریز روی المان‌های مدرن

«هر اتفاقی که برای زیبایی شهر بیفتد، به نوعی زیرساخت گردشگری است و به جذب گردشگر کمک می‌کند.» این را معاون گردشگری اداره میراث فرهنگی، گردشگری وصنایع دستی آذربایجان شرقی می‌گوید و ادامه می‌دهد: «از زمانی که شهرداری تبریز با طراحی و اجرای فرش موزائیکی در میدان شهید بهشتی، المان‌های سنتی و مدرن را تلفیق کرد که در عین زیبایی از هویت تبریز هم حرفی زده شود، قطعا تعداد گردشگران از این طرح بیشتر شد و علاوه بر پیاده‌راه‌های تبریز میدان شهید بهشتی هم به نوعی پاتوق شهروندان و گردشگران شده‌است.»

94

این محل علاوه بر حضور شهروندان برای قدم زدن، محلی برای برزگاری رویدادها هم شده‌است. علیرضا بایرام زاده می‌گوید: «از بازی‌ها خیابانی تا همین جشنواره کوفته که ماه پیش برگزار شد، در همین محل بود و با استقبال مردم هم روبه‌رو شد.» قرار داشتن بزرگترین فرش موزائیکی جهان در بافت تاریخی تبریز و نزدیکی به مسجد کبود تبریز، سایت موزه عصرآهن و خانه تاریخی شیخ محمد خیابانی به یکی از انتخاب‌های گردشگران تبدیل شده‌است.

منبع: همشهری

۱
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید