اعتراض شدید موسیقی‌دان بلوچ به سریال نون خ؛ «دسترنج هنری‌ام به تاراج رفت»

اعتراض شدید موسیقی‌دان بلوچ به سریال نون خ؛ «دسترنج هنری‌ام به تاراج رفت»

آقای دلنواز این اقدام دست‌اندرکاران سریال نون خ را «یکی از تاسف‌بارترین تراژدی‌های زندگی هنری خود» خوانده و به «سرقت و تاراج» دست‌رنج هنری خودش و گروه «آدینک» اعتراض کرده است.

کد خبر : ۱۸۶۹۱۵
بازدید : ۸۷۸

محمدعلی دلنواز، موسیقی‌دان بلوچ و از مطرح‌ترین موسیقی‌سازان حال بلوچستان، به بهره‌برداری بی‌اجازه سریال نون خ از قطعه موسیقی ساخته خود اعتراض کرد.

آقای دلنواز این اقدام دست‌اندرکاران سریال نون خ را «یکی از تاسف‌بارترین تراژدی‌های زندگی هنری خود» خوانده و به «سرقت و تاراج» دست‌رنج هنری خودش و گروه «آدینک» اعتراض کرده است.

این موسیقی‌دان بلوچ در صفحه اینستاگرام خود نوشته است: «پس از سال‌ها فعالیت در حوزه موسیقی، روزهای گذشته با یکی از تاسف‌بارترین تراژدی‌های زندگی هنری خود مواجه شده‌ام و آن این‌که توسط یک سریال تلویزیونی به‌نام نون خ به کارگردانی آقای سعید آقاخانی و با تهیه‌کنندگی آقای مهدی فرجی یکی از ساخته‌های بنده به‌نام بهار با آهنگ‌سازی، تنظیم و نوازندگی این‌جانب محمدعلی دلنواز (محمدحسنی) و با خوانندگی باسط ضرابی، شعر یوسف بلوچ پسابندری و با هم‌نوازی گروه آدینک به سرپرستی بنده، در سریال نون خ به سرقت و تاراج برده شده، به نحوی که نسخه کپی این اثر آن هم بدون کسب اجازه از خالق و صاحب اثر در قسمت هشتم سریال نون خ فصل پنجم از دقیقه ۲۵ تا دقیقه ۲۹ به‌عنوان تم اصلی گنجانده شده به‌گونه‌ای که در تیتراژ سریال هیچ نامی از صاحب اثر و نوازندگان گروه آدینک، برده نشده.»

جالب این‌جاست که آقای دلنواز با وجود تکدر خاطر، باز هم روحیه میهمان‌نوازی بلوچ‌ها را به رخ کشیده و از سازندگان سریال نون خ بابت توجه به این ناحیه از ایران تشکر کرده است. او که متن اعتراضی‌اش را همراه با بریده‌ای از سریال منشر کرده، نوشته است:

«این‌جانب محمدعلی دلنواز به‌عنوان بخشی از هویت فرهنگی و هنری جغرافیای خود، ضمن [اعلام] مراتب خرسندی و سپاس از توجه نون خ به بلوچستان، عمل غیرحرفه‌ای دست‌اندرکاران سریال نون خ را برای این سرقت هنری مذمت نموده و از سینماگران و هنرمندان کشور درخواست ورود به این موضوع و حمایت و همراهی جهت برقرای عدالت و انصاف برای به تاراج رفتن حاصل دست‌رنج زندگی هنری خود می‌نمایم…»

دلنواز زیر نوشته خود نزدیک به ۴۰ نفر را اعم از عوامل سریال نون خ، سینماگران و فعالان اجتماعی بلوچ، تگ کرده است. همچنین در یک استوری، روی تصویری از تیتراژ نون خ که موسیق‌سازهای این سریال را معرفی کرده، رامین وطن‌نیا را که به عنوان آهنگ‌ساز اثر معرفی شده خطاب قرار داده و خواهان پاسخ‌گویی او و تهیه‌کننده و کارگردان نون خ شده است.

محمدعلی دلنواز از معدود بازماندگان سنت موسیقی بلوچی است که تلاش کرده برخی از آواها و نواهای بومی و رو به فراموشی بلوچستان را به روزرسانی و بازسازی کند. او در نواختن ساز اختصاصی بلوچستان «بنچو» نیز مهارتی قابل توجه دارد.

منبع: انصاف نیوز

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید