(تصاویر) بازیگران فوت شده پدرسالار بعد از 31 سال

(تصاویر) بازیگران فوت شده پدرسالار بعد از 31 سال

سریال پدرسالار برای اولین بار در سال 1372 به روی آنتن رفت با استقبال فراوانی مواجه شده و بینندگان بسیاری به پای تماشای آن می نشستند بارها از شبکه های مختلف تلویزیونی بازپخش شد.

کد خبر : ۱۸۹۸۷۰
بازدید : ۱۱۷۴

سریال پدرسالار به کارگردانی زنده یاد اکبر خواجویی یکی از خاطره انگیزترین مجموعه های تلویزیونی است که در فهرست سریال های ماندگار قرار دارد.

این سریال خانوادگی که برای اولین بار در سال 1372 به روی آنتن رفت با استقبال فراوانی مواجه شده و بینندگان بسیاری به پای تماشای آن می نشستند بارها از شبکه های مختلف تلویزیونی بازپخش شد.

محمد علی کشاورز

محمدعلی کشاورز بازیگر نقش اسدالله خان، در سال 1309 متولد شد. این بازیگر پیشکسوت در فیلم و سریال های ماندگاری نقش آفرینی کرد که سریال پدرسالار و نقش اسدالله خان یکی از آثار مشهور او بود.

وی دارای نشان درجه یک فرهنگ و هنر بود. از کشاورز، در کنار داوود رشیدی، عزت‌الله انتظامی، جمشید مشایخی و علی نصیریان به سبب تأثیرشان در فیلم‌های ایرانی به عنوان پنج بازیگر مرد ماندگار تاریخ تئاتر، سینما و تلویزیون ایران (پنج تن سینمای ایران) یاد شده‌است.

فعالیت سینمایی کشاورز در سال ۱۳۴۳ با بازی در شب قوزیِ فرخ غفاری آغاز شد و در خشت و آینه (۱۳۴۴) با ابراهیم گلستان کار کرد. او سپس نقش مکمل آقای هالو (۱۳۴۹)، رگبار (۱۳۵۱) و صادق کرده (۱۳۵۱) را داشت. مجموعهٔ تلویزیونی هزاردستان نخستین همکاری‌اش با علی حاتمی بود که با چند اثر دیگر، از جمله فیلم مادر (۱۳۶۸) ادامه پیدا کرد که برای آن نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد جشنواره فیلم فجر شد.

کشاورز با بازی در نقش اصلی زیر درختان زیتون (۱۳۷۳) ساختهٔ عباس کیارستمی مورد توجه قرار گرفت. او از اوایل دههٔ ۱۳۸۰ کم‌کار شد و در سال ۱۳۹۹ بر اثر نارسایی کلیه در ۹۰ سالگی درگذشت.

272

حمیده خیرآبادی

حمید خیرآبادی یکی از هنرمندان مطرح کشورمان متولد 1303 بود که فعالیت هنری خود را از 16 سالگی آغاز نمود. این بانوی هنرمند در سریال پدرسالار نقش مادر خانواده و همسر اسدالله خان را ایفا می کرد. حمیده خیر آبادی که از او به عنوان مادر سینمای ایران یاد می شود 31 فروردین 1389 در 85 سالگی درگذشت.

حمیده خیرآبادی زادهٔ ۳۰ آذر ۱۳۰۳ در رشت است. او مادر ثریا قاسمی بازیگر سینمای ایران بود. نام هنری او نادره و لقب او مادر سینمای ایران بود. او پس از گرفتن دیپلم در سال ۱۳۲۶ وارد تئاتر و در سال ۱۳۳۲ با فیلم میهن‌پرست وارد سینما شد. خیرآبادی با آغاز موج نوی سینمای ایران در دهه چهل در بسیاری از آثار کارگردانان مطرحی چون داریوش مهرجویی و مسعود کیمیایی و علی حاتمی بازی کرد.

از مهم‌ترین فیلم‌هایی که او در آن‌ها بازی کرده می‌توان به ممل آمریکایی، همسفر، ماه عسل، طوقی، رضا موتوری، اجاره نشینها، زرد قناری، مادر، ریحانه، بانو و شیرین اشاره کرد. او سه بار کاندیدای سیمرغ بلورین جشنواره فجر شد. از جمله سریال‌های خیرآبادی می‌توان آپارتمان، پدرسالار و خانه سبز را نام برد.

273

خسرو شجاع زاده

بازیگران فوت شده سریال پدرسالار، خسرو شجاع زاده بازیگر نقش جمال پسر بزرگ اسدالله خان و همسر زهرا، 1 خرداد 1324 متولد و در 71 سالگی در سال 1395 چشم از جهان فروبست.

خسرو یکه شجاع‌زاده دانش‌آموخته رشته بازیگری از هنرکده هنرهای دراماتیک بود. وی بازی در سینما را از سال ۱۳۴۸ با بازی در فیلم گاو به کارگردانی داریوش مهرجویی آغاز نموده و در فیلم غریبه و مه بهرام بیضایی نقش اوّل مرد را بازی کرد.

274

جمیله شیخی

بازیگران فوت شده سریال پدرسالار، جمیله شیخی بانوی هنرمند و پیشکسوت کشورمان که در سریال پدرسالار نقش خواهر خانوم اسدالله خان و مادر زهره را ایفا می کرد 9 اردیبهشت 1309 متولد شد و سال 1380 در 71 سالگی درگذشت.

جمیله شیخی برای بازی در فیلم مسافران به کارگردانی بهرام بیضایی در سال ۱۳۷۰ که به یاد ماندنی‌ترین نقش سینمایی اوست سیمرغ بلورین جشنواره فجر را گرفت. همچنین سال ۱۳۷۲ با سریال «پدرسالار» در نقش مولود خواهر ملوک بسیار درخشان ظاهر شد سپس سال ۱۳۷۳ بازیگر مهمان سریال «همسران» بود.

سال ۱۳۷۵ هم برای فیلم «لیلا» به کارگردانی داریوش مهرجویی سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش دوم زن را بدست آورد. در سال ۱۳۷۹ سریال پس از باران آخرین حضور تلویزیونی او بود و سال ۱۳۸۰ فیلم کاغذ بی خط به کارگردانی ناصر تقوایی آخرین کار سینمایی این بانوی بازیگر بود.

275

سیامک اطلسی

بازیگران فوت شده سریال پدرسالار، سیامک اطلسی برادر اسدالله خان و پدر آذر متولد 4 تیر 1315 بود که در سال 1400 بر اثر ابتلا به ویروس کرونا درگذشت. وی که دارای مدرک دیپلم بود از سال ۱۳۴۳ از طریق انجمن گویندگان کار هنری خود را آغاز و فعالیت سینمایی را سال ۱۳۵۰ با بازی در فیلم سینمایی مردان خشن به کارگردانی صابر رهبر آغاز کرد.

او با وجود تزریق واکسن کرونا به کووید ۱۹ مبتلا گشت و سرانجام در ۴ مهر ۱۴۰۰ در بیمارستان فرمانیه تهران درگذشت. او در روز ۶ مهر ۱۴۰۰ در قطعه هنرمندان بهشت زهرا به خاک سپرده شد.

276

درباره سریال پدر سالار

پدرسالار یک مجموعهٔ تلویزیونی ایرانی محصول سال ۱۳۷۲–۱۳۷۴ به تهیه‌کنندگی و کارگردانی اکبر خواجویی است. که از شبکه دو سیما پخش میشد.

داستان مجموعه دربارهٔ پدر میانسالی به نام «اسدالله خان» است. اسدالله‌خان پدری مهربان، خانواده‌دوست، دلسوز و در عین حال سختگیر و پرصلابت است. به باور او همهٔ پسرانش پس از ازدواج می‌بایست در خانهٔ بسیار بزرگ او زندگی کنند. او چنین سیاستی را در مورد دو دخترش «مهری» و «زری» در پیش نگرفته و به همین جهت آن‌ها دارای زندگی مستقلی هستند.

ماجرای اصلی سریال از ازدواج آخرین فرزند او «ناصر» آغاز می‌شود. ناصر که با دخترعموی خود «آذر» وصلت کرده به ناچار باید همانند دو برادر بزرگ‌تر خود در خانهٔ پدری زندگی کند. اما همسرش آذر که شاغل است و استقلال‌طلب، زندگی در خانهٔ پدرشوهر را منطقی نمی‌داند و شروع یک زندگی کاملاً مستقل و به‌دور از دخالت‌های دیگران را طلب می‌کند.

آذر به شدت پای این خواسته‌اش می‌ایستد و تحت هیچ عنوان از موضعش عقب‌نشینی نمی‌کند. از طرف دیگر اسدالله‌خان نیز موافقت با آذر را نوعی شکست و ضعف تعبیر نموده و از سوءاستفادهٔ احتمالی فرزندان دیگرش در آینده نگران است.

اختلاف‌نظرها به تدریج بالا می‌گیرد تا جایی که «مولود» (خواهرزن اسدالله خان) که دشمنی دیرینه‌ای با او دارد فرصت را غنیمت می‌شمرد و برای انتقام از اسدالله‌خان دست‌به‌کار می‌شود. مولود برای اجرای نقشه‌های خود از وجود دخترش «زهره» (که عروس اسدالله‌خان است) استفاده می‌کند. و باعث به وجود آمدن مشکلات در خانواده میشود.

منبع: چشمک

۴
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید