پرونده‌ای برای نقش‌های کمدی احمد مهرانفر؛ طنازی‌ آقای طناز از «ارسطو» تا «قنبر»

پرونده‌ای برای نقش‌های کمدی احمد مهرانفر؛ طنازی‌ آقای طناز از «ارسطو» تا «قنبر»

احمد مهرانفر از جمله بازیگرانی است که در کارنامه‌اش هم آثار موفق جدی دیده می‌شود و هم کمدی. درواقع تا پیش از اینکه به واسطه نقش ارسطو در «پایتخت» به شهرت برسد، با ایفای نقش‌های جدی توجه سینماگران را جلب کرده بود. بعد از پایتخت اما حضورش در عرصه کمدی پررنگتر شد و در بسیاری از فیلم‌های کمدی پرفروشی که سال‌های اخیر ساخته شده، حضور داشته است. این روزها درحالی که «پایتخت7» کلید خورده و مهرانفر در نقش ارسطو مجددا مقابل دوربین رفته ، در سینماها هم با نقش کمدی قنبر در «خجالت نکش2: جدایی قنبر از صنم» جایگاهی ویژه به دست آورده است.

کد خبر : ۱۹۵۹۲۱
بازدید : ۹۶۹

«خجالت نکش2» به کارگردانی رضا مقصودی روز 16 خرداد اکران شده و در کمتر از یک ماه، 42 میلیارد فروش کرده است. این فیلم با متوسط فروش هفتگی 12 میلیارد تومانی، درحال حاضر جایگاه دوم را در فروش هفتگی به دست آورده. به بهانه اکران این فیلم نگاهی داریم به نقش‌های کمدی کارنامه این بازیگر در فیلم‌ها و سریال‌های مختلف.

71

احمد مهرانفر با نقش «ارسطو» در سریال «پایتخت» موقعیت خود را در بازیگری تثبیت کرد.

احمد مهران‌فر او تا قبل نقش ارسطو در سریال «پایتخت»، در فیلم‌ها وسریال‌های زیادی از جمله «درباره الی»، «اقلیما»، «یک عاشقانه ساده» و … بازی کرده بود اما شهرت چندانی نداشت. نقش ارسطو در «پایتخت»، نقطه عطف کار تصویری او بود. بخش مهمی از محبوبیت «پایتخت» به واسطه زوج نقی و ارسطو شکل گرفت. ارسطو پسرخاله نقی بود که از همان فصل اول روی کامیون کار می‌کرد و به عنوان شخصیتی عاشق‌پیشه و علاقه‌مند به ازدواج معرفی می‌شد. او روی هر دختری دست می‌گذاشت ناکام می‌ماند و وضعیت طوری پیش می‌رفت که دست آخر بازهم تنها بماند. کل‌کل‌ها و اختلاف‌نظرها و قهرهای ارسطو و نقی، جزو نکات جذاب سریال به حساب می‌آمد.

72

موفقیت کاراکتر «خنجری» در سریال «شاهگوش» منجر به ساخت اسپین‌آفی با اساس این کاراکتر شد.

بعد از موفقیت مهران‌فر در «پایتخت»، در سریال «شاهگوش» داوود میرباقری هم ایفاگر نقش جذاب خجری شد؛ سربازی ساده‌دل که زود عاشق می‌شد، زیاد حرف می‌زد، گیج و دست‌وپاچلفتی بود و… این مشخصات به همراه قیافه خاص و البته نوع حرف زدنش، از او شخصیتی محبوب ساخته بود. تا جایی که تکیه‌کلام‌هایش سر زبان‌ها افتاد و تا مدت‌ها ادامه داشت. نکته مهم اینکه چند سال بعد از موفقیت «شاهگوش»، مجید صالحی اسپین‌آف «سال‌های دور از خانه» را براساس دو شخصیت خنجری و زهره با بابازی احمد مهران‌فر و هادی کاظمی در سریال «شاهگوش» تولید کرد که البته اثر چندان موفقی نبود.

73

«قنبر» در فیلم «خجالت نکش» جز کاراکترهای موفقی است که مهرانفر به درستی از پس ایفای آن برآمده است.

مهران‌فر بعد از تجربه بازی در چند کمدی روستایی از جمله «ایران برگر» و «علی‌البدل» که آثار چندان قدرتمندی در کارنامه این بازیگر به حساب نمی‌آمدند، در کمدی «خجالت نکش» به کارگردانی رضا مقصودی، در نقش مردی روستایی به نام قنبر ظاهر شد. قنبر مردی ساده و میانسال بود که بعد از سروسامان دادن فرزنداندش با داشتن عروس و نوه تصمیم می‌گرفت به حرف رئیس‌جمهور گوش دهد و مجددا بچه‌دار شود. موقعیت‌های کمدی فیلم روی همین ماجرای بچه‌دار شدن دیرهنگام قنبر پیش می‌رفت و مهرانفر به خوبی توانست در نقش فردی چند سال بزرگتر از خودش جا بگیرد. نکته مهم دیگر درباره نقش او در این فیلم، تسلط روی لهجه‌ای ابداعی بود.

74

فیلم «دینامیت» در دوران کرونا توانست به سالن‌های نیمه تعطیل جان بدهد.

احمد مهرانفر، سال 1397 در فیلم «دینامیت»، زوج موفقی را با پژمان جمشیدی تشکیل داد؛ فیلمی که سال 1400 موفقیت زیادی در گیشه به دست آورد. «دینامیت» به کارگردانی مسعود اطیابی، سوژه جدیدی نداشت و قرار گرفتن یک فرد مذهبی در موقعیتی کاملا متضاد پیش‌تر سوژه آثار کمدی زیادی شده بود. بخش مهمی از موفقیت فیلم «دینامیت» به بازی زوج پژمان جمشیدی و احمد مهران‌فر برمی‌گشت. آنها با گریم‌های متفاوت و لحن جدیدی که به عنوان دو فرد مذهبی برای خودشان ساخته بودند در موقعیت‌هایی قرار می‌گرفتند که پیش از این از آنها ندیده بودیم. مهران‌فر شخصیتی متعادل‌تر از جمشیدی را بازی می‌کرد و گهگاه نرمش‌هایی از خودش نشان می‌داد که در مقابل سرسختی‌های او جالب به نظر می‌رسید.

75

«انفرادی» از فیلم‌های پرفروش کارنامه احمد مهرانفر است.

بعد از «دینامیت»، نقش بهرام در کمدی «انفرادی» هم با استقبال خوبی روبه‌رو شد. او اینبار در کنار رضا عطاران و مهدی هاشمی موقعیت‌های کمدی جذابی را پیش می‌برد. داستان درباره سه نفر از سه قشر مختلف جامعه بود که با اندک سرمایه‌شان در یک موسسه مالی اعتباری سرمایه‌گذاری می‌کنند. اما به خاطر کلاه‌برداری این موسسه مجبور می‌شوند جایی برای خواب و خوردن غذا پیدا کنند. برای همین هم تصمیم می‌گیرند دست به کارهایی بزنند که توسط پلیس دستگیر شوند و دست کم بتوانند شش ماه راحت در زندان بمانند و هم سرپناه داشته باشند و هم غذا. هرکاری می‌کنند اما پلیس حاضر به دستگیری آنها نمی‌شود. مهران‌فر در این فیلم با گریمی متفاوت به میدان آمده بود و در مقایسه با دو شخصیت دیگر خرابکاری بیشتری می‌کرد.

76

«آهنگ دو نفره» در اکران سال 1402 فروش نسبتا خوبی داشت.

مهرانفر سال گذشته در فیلم «آهنگ دونفره» با فرزاد فرزین زوج تشکیل داد و به میدان آمد؛ با اینکه همکاری آنها باعث شد در گیشه موفقیت‌آمیز بود اما در مجموع اثر کمدی قابل‌قبولی از آب درنیامد.

او سال گذشته در همراهی با نوید محمدزاده، یکی از موفق‌ترین نقش‌هایش را در سریال «آکتور» به کارگردانی نیما جاویدی به نمایش گذاشت. درست است که «آکتور» را نمی‌توانیم در دسته کمدی‌های رایج قرار دهیم اما مهرانفر و محمدزاده با درک جنس این کمدی، توانستند به بهترین شکل با آن مواجه شوند. اختلاف‌نظرهای او با شخصیت علی، فرو رفتن در قالب شخصیت‌های خیالی و به طور کلی تلاش‌هایی که برای به دست آوردن دل دختر موردعلاقه‌اش انجام می‌داد، باعث شد بسیار مورد توجه قرار بگیرد. این سریال در فستیوال‌های مختلف جهانی هم با استقبال روبه رو شد.

77

احمد مهرانفر در سریال «آکتور» طنز ظریفی در بازی‌اش داشت.

مهرانفر حالا با قسمت دوم «خجالت نکش» تحت عنوان «جدایی قنبر از صنم» روی پرده سینماهاست. اینبار باز هم نقش مردی را بازی کرده که پا به سن گذاشته و مدام تحت‌تاثیر حرف دیگران تصمیم‌های عجیب می‌گیرد. اختلاف‌نظر او با همسرش صنم و لج‌ولجبازی آنها باهم موقعیت‌های کمدی بامزه‌ای را شکل داده است. او اینبار هم روی لهجه‌اش تسلط زیادی دارد و به طور کلی موفق شده کاراکتری دوست‌داشتنی خلق کند.

«خجالت نکش2: جدایی قنبر از صنم» به کارگردانی رضا مقصودی با بازی شبنم مقدمی، احمد مهرانفر، بهاره کیان‌افشار، بهرنگ علوی و … روی پرده سینماهاست.

منبع: فیلم نیوز

۲
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید