نگاهی به زوج‌ سازی‌های محسن تنابنده در آثار کمدی‌؛ تیکی تاکا محسن با رفقا

نگاهی به زوج‌ سازی‌های محسن تنابنده در آثار کمدی‌؛ تیکی تاکا محسن با رفقا

محسن تنابنده ثابت کرده است در ایفای آثار کمدی توانایی زیادی در زوج‌سازی دارد. به‌خوبی می‌تواند در شکل‌گیری یک اثر کمدی، با بازیگری دیگر همراه شود و کاری کند علاوه بر خودش، بازی دیگری هم بسیار درخشان به نظر برسد. یکی از عوامل موفقیت فیلم «زودپز» به کارگردانی رامبد جوان، بازی محسن تنابنده و نوید محمدزاده در کنار هم است. محمدزاده پیش از این تجربه‌ای در ایفای نقش‌های کمدی نداشته و جنس بازی‌اش با محسن تنابنده متفاوت است. با این‌حال با کنار هم قرار گرفتن این دو بازیگر، اتفاق مهمی رقم خورده و «زودپز» به کمدی بامزه‌ای تبدیل شده است.

کد خبر : ۲۱۱۹۶۲
بازدید : ۸۶

در این پرونده دست روی چند اثر کمدی محسن تنابنده گذاشته‌ایم و در هریک زوج‌سازی او را با یکی از بازیگران سینما بررسی کرده‌ایم.

محسن تنابنده و نوید محمدزاده | زودپز | 1403

92

محسن تنابنده و نوید محمدزاده در فیلم «زودپز» زوج موفقی را تشکیل داده‌اند.

نوید محمدزاده در «زودپز» برای اولین‌بار با محسن تنابنده همبازی شد و در همراهی با این بازیگر، اولین تجربه ایفای نقش کمدی‌اش را از سر گذراند. این دو بازیگر در نقش‌ دو باجناق به نام‌های سیروس و شاهین به میدان آمده‌اند و در فضای دهه شصتی این فیلم، امضای قابل‌قبولی از خود برجا گذاشته‌اند. فیلم از ترکیدن یک زودپز شروع می‌شود و این زوج به نحوی زندگی‌شان با ماجرای مرگ پدرزن‌‌شان گره می‌خورد. موشک‌باران و نگرانی مردم از نابودی خانه‌هایشان به بستر مهمی برای روایت این کمدی بدل می‌شود.

این دو شخصیت برای لاپوشانی کارهایشان مدام خرابکاری‌های بیشتری می‌کنند و وضعیت را برای خودشان سخت و سخت‌تر می‌کنند. تنابنده و محمدزاده در اولین تجربه‌ زوج‌سازی‌شان، توانسته‌اند با ویژگی‌های منحصربفردی که دارند یکدیگر را پوشش دهند. گریم‌ها و لباس‌های جالب آنها از مدل موهای قدیمی‌شان گرفته تا شلوارهای پیله‌دار، پیرهن‌های گشاد و … باعث شد مخاطبان خیلی بیشتر بتوانند آنها را در این جایگاه بپذیرند.

محسن تنابنده و رضا عطاران | گینس | 1393

93

رضا عطاران و محسن تنابنده یکبار در فیلم «گینس» با هم همبازی شدند.

اولین تجربه کارگردانی محسن تنابنده با ساخت فیلم «گینس» رقم خورد؛ فیلمی کمدی که در آن با رضا عطاران زوج تشکیل داد. با اینکه انتظار می‌رفت فیلم به کمدی قدرتمندی با حضور این دو بازیگر تبدیل شود اما تنابنده روی جنس متفاوتی از کمدی دست گذاشته بود و چندان به مذاق مخاطبانش خوش نیامد.

فیلم درباره سه برادر بود که در یک مزرعه شترمرغ کار می‌کردند و قصد داشتند نام یکی از شترمرغ‌هایشان را در کتاب گینس ثبت کنند. رضا عطاران در فیلم «گینس» به کارگردانی محسن تنابنده، نقش کارگر یک مزرعه پرورش شترمرغ را داشت و تنابنده هم او را همراهی می‌کرد. فضای چرک این کمدی، شوخی‌های نه چندان دلچسب و …. باعث شد «گینس» علی‌رغم بازی دو بازیگر کمدی محبوب در کنار هم، تجربه ناموفقی در کارنامه تنابنده باشد. او در دومین فیلمش «قسم»، توانست به موفقیت دست پیدا کند.

محسن تنابنده و پیمان قاسم‌خانی| سن‌پطرزبورگ | 1388

94

محسن تنابنده و پیمان قاسمخانی در فیلم «سن پطرزبورگ» در کنار هم توانستند موفق عمل کنند.

در «سن‌پطرزبورگ» به کارگردانی بهروز افخمی، یک زوج دوست‌داشتنی متولد شد که ادامه نیافت: محسن تنابنده و پیمان قاسمخانی. این دو نقش دو رقیب را بازی می‌کردند که برای به دست آوردن عتیقه‌ای گرانبها دائم باهم دوئل داشتند. شوخی‌ها، کل‌کل‌ها و تمام رفتار این دو عامل خنده‌دار بود و دو کاراکتر به یادماندنی جذاب را رقم زد. «سن‌پطرزبورگ» جزو بهترین کمدی‌های دهه هشتاد است که هم در اکران عمومی موفق بود و هم منتقدان آن را تحسین کردند.

تنابنده نقشی درست نقطه مقابل قاسم‌خانی را داشت؛ پسری از طبقه فرودست به اسم کریم که سنتی فکر می‌کرد و برخلاف فرشاد که تظاهر به تحصیل‌کرده و روشنفکر بودن می‌کرد، در مراودات اجتماعی چندان موفق نبود و مدام خرابکاری می‌کرد. آنها سرنوشتشان به خاطر یک گنج بهم گره می‌خورد؛ گنجی که به خاندان سلطنتی روس تعلق داشت.

جذابیت ماجرا جایی بود که در نقطه پایان اعلام کردند همین کریم نواده خاندان روس است و این موقعیت جدید کاملا با ویژگی‌هایش در تضاد بود. قاسم‌خانی در این فیلم با آدم‌ها و شرایط روز جامعه شوخی کرد. آنطور که اعلام شده قرار است «سن‌پطرزبورگ2» به کارگردانی رامبد جوان کلید بخورد و این زوج بار دیگر کنار هم قرار بگیرند.

محسن تنابنده و احمد مهرانفر | پایتخت| 1389 تا کنون

95

زوج «نقی» و «ارسطو» از زوج‌های ماندگار تلویزیون هستند که در سریال «پایتخت» خلق شدند.

زوج محسن تنابنده و احمد مهرانفر، حاصل اعتماد سیروس مقدم به پیشنهاد محسن تنابنده بود. بر پایه این اعتماد در اولین سری سریال »پایتخت» شخصیت نقی و ارسطو  به مخاطب معرفی شدند. خلق موقعیت‌های بامزه و ایجاد روابط جالبی که میان‌شان وجود داشت، زمینه مناسبی را برای موفقیت این زوج فراهم کرد.

جذابیت این زوج و موفقیت فصل یک باعث شد مقدم با تمرکز روی این زوج، «پایتخت» را تا شش فصل پیش ببرد. نقی معمولی شخصیتی ساده است که در هر فصل خودش را عقل کل می‌بیند اما مدام با تصمیم‌های اشتباه و رفتارهای عجیبش باعث ایجاد موقعیت‌های جالبی می‌شود. نقی در همان فصل اول «پایتخت» به عنوان شخصیت اصلی شکل گرفت اما رفته‌رفته در فصل‌های بعدی تکامل پیدا کرد و مدام بر بار جذابیتش اضافه شد.

احمد مهران‌فر تا قبل از سال 1390 که با نقش ارسطو در سریال «پایتخت» شناخته شود، در تئاتر و سینما و تلویزیون آثار زیادی از خود به جا گذاشته بود. در این سریال نقش ارسطو پسرخاله نقی را دارد که از همان فصل اول روی کامیون کار می‌کند و به عنوان شخصیتی عاشق‌پیشه و علاقه‌مند به ازدواج معرفی می‌شود. 

روی هر دختری دست می‌گذارد ناکام می‌ماند و وضعیت طوری پیش می‌رود که دست آخر بازهم تنها بماند. با این حال اما نقش ارسطو در «پایتخت»، نقطه عطف کار تصویری او به حساب می‌آید. زوج نقی و ارسطو با بازی محسن تنابنده و احمد مهرانفر در این سریال به قدری مورد توجه قرار گرفته‌اند که حتی نمی‌توانیم تصور کنیم «پایتخت» را بدون حضور یکی‌شان تصور کنیم.

محسن تنابنده و جواد رضویان | مامور بدرقه | 1387

تنابنده اولین بار سال 1387 با بازی در سریال کمدی «مامور بدرقه» به کارگردانی سعید سلطانی، به مخاطبان تلویزیونی معرفی شد. او پیش از بازی در این سریال، به عنوان نویسنده دو سریال کمدی «زندگی به شرط خنده» و «پیامک از دیار باقی» با تلویزیون همکاری کرده بود. او درحالی بازی در سریال «مامور بدرقه» را پذیرفت که در سینما به واسطه بازی در «چند کیلو خرما برای مراسم تدفین» و «استشهادی برای خدا» به عنوان بازیگری جدی شناخته می‌شد و حتی برای «استشهادی برای خدا» از جشنواره سی‌وششم فجر برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد شده بود.

همراهی او با جواد رضویان اتفاق جالبی را رقم زد. این دو بازیگر هم سبک متفاوتی در کمدی داشتند و هم جنس بازی‌شان باهم متفاوت بود اما در این اثر سعید سلطانی توانستند به تعریف جدیدی از همکاری برسند. درست است که «مامور بدرقه» جزو سریال‌های کمدی موفق تلویزیون نیست اما در زمان خودش اثر پرمخاطبی به حساب می‌آمد.

منبع: فیلم نیوز

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید