نگاهی به بازی پانتهآ پناهیها در نقش هما در سریال «تاسیان»؛ ستون باش بانو…

پانتهآ پناهیها از بازیگران بیحاشیهای است که حتی در مقاطع پرکاری خود نیز همواره حداقل استانداردهای لازم در مقام یک بازیگر حرفهای را در پذیرش و ایفای نقشهای خود مدنظر داشته است. به همین دلیل هم شخصیتهای مختلفی با هنرنمایی او در فیلمها و سریالها جان گرفته و در حافظهمان ماندگار شدهاند؛ هما نجات بهعنوان یکی از شخصیتهای محوری سریال «تاسیان» چقدر واجد این ویژگیهاست و در کارنامه پانتهآ پناهیها چه جایگاهی پیدا خواهد کرد؟
سریال «تاسیان» بهعنوان یکی از پرحاشیهترین و پرواکنشترین تولیدات شبکه نمایش خانگی در سال 1404 حالا به فرازهای پایانی روایت خود رسیده و چیزی به تعیین سرنوشت نهایی شخصیتهای روایت آن باقی نمانده است. تینا پاکروان بعد از «خاتون» حالا دومین مجموعه از سهگانه خود با نام «روزی روزگاری ایران» را به سرانجام رسانده و آنچه در تجربه جدید بیشتر در معرض نقد و واکاوی قرار گرفت جنس مواجهه او با تاریخ معاصر و بهطور خاص سبک زندگی در دهه 50 بود.
خانواده «نجات» در کانون روایت «تاسیان» قرار داشت. پانتهآ پناهیها که پس از سالها درخشش بر صحنه تئاتر و پرده سینما، از ابتدای ورود به میدان سریالهای خانگی تا به امروز شاهد نقشآفرینیهای جذاب او در سریالهایی همچون «شهرزاد»، «خاتون» و «مرداب» بودهایم در دومین همکاری خود با تینا پاکروان در «تاسیان» ایفاگر نقش هما بهعنوان یکی از ستونهای همین خانواده نجات، بوده است.همزمان با پخش قسمت بیست و یکم از «تاسیان» و نزدیکتر شدن شخصیتهای آن به سرانجام خود در داستان، نگاهی به کیفیت نقشآفرینی این بازیگر در نقش «هما نجات» داشتهایم.
پانتهآ پناهیها در سریال «تاسیان» نقش هما نجات را بازی میکند.
ویژگی ظاهری | پاکروان در خلق دنیایی که برای روایت «تاسیان» مدنظر داشته، نه فقط در زمینه دکور و انتخاب آکسسوار که در طراحی چهره و لباس بازیگران هم وسواس ویژهای بهخرج داده تا همه 1چیز رنگولعابی ویژه داشته باشد. این ویژگی که در مواردی فضای بصری سریال را به مرزهای فانتزی نزدیک کرده است، بیش از هر جای دیگر در خانه و خانواده نجات انعکاس داشته و هما هم از این ویژگی مستثنی نبوده است. هما زنی میانسال اما سردوگرم چشیده در داستان است و این ویژگی در چین و چروک چهره و سپیدی موهایش نمود پیدا کرده است.
او همزمان زنی خوشپوش و امروزی در مختصات زندگی دهه 60 است و هرچند بهقاعده یک زن میانسال برخلاف دختران جوان خانواده نجات، از روسری بهعنوان پوشش سر استفاده میکند اما هم در فضای خانه و هم در فضاهای بیرونی غالبا او را با پوششی شیک و جذاب دیدهایم. چهره او هم بینصیب از آرایشی ملایم نیست اما حجم بالای نگرانیها و سوالات بیپاسخی که مدام با آنها درگیر است، در میان اجزای صورتش، برق چشمها و دودوی مردمکش بیشتر جلب توجه میکند.
پانتهآ پناهیها آنالیز درستی از کاراکتر هما نجات داشته و توانسته به همین واسطه از پس نقش به خوبی بربیاید.
اهمیت نقش | اشاره کردیم که خانواده نجات یکی از ستونهای اصلی داستان «تاسیان» بهحساب میآید و طبیعتا هما نجات هم از همین منظر حضوری تعیینکننده در داستان سریال دارد. سهم او از روایت این سریال در چند سطح قابل بررسی است. در قسمتهای ابتدایی سریال، بیشترین تمرکز بر نقش او بهعنوان مادر و عمه و کیفیت ارتباط او با مریم و شیرین بود. آرامآرام نقش خواهرانه او در مواجهه با شخصیت جمشید نجات هم پررنگ شد و تراژیکترین موقعیت او را هم در نسبت با منوچهر شاهد بودیم.
هما که سالها پیش به دلیل فعالیتهای سیاسی همسرش منوچهر با آسیبهایی مواجه شده بود، حالا نسبت به فعالیت مجدد او نگران شده و در تلاش برای ممانعت از فعالیتهای سیاسی او در موقعیتی تراژیک قرار میگیرد که با خودکشی منوچهر، این تراژدی به اوج خود میرسد. هما اما باید محکم باشد و همچون یک ستون در میان خانواده نجات، تکیهگاه همه اعضای خانواده باقی بماند. شیرین و جمشید که در مقوله ورود خسرو به خانواده نجات، دچار بحران در روابط دختر و پدری شدهاند، هر دو روی هما حساب باز کردهاند و به همین دلیل او نقشی کلیدی در ادامه روند داستان و تعیین سرنوشت شخصیتهای اصلی خواهد داشت.
جنس بازی پانتها پناهیها کاملا حس همراهی مخاطب را درگیر میکند.
جنس بازی| بعد از نقشآفرینی پیدرپی پانتهآ پناهیها در نقش زنان مسن شهرستانی و آسیبدیده در چند فیلم سینمایی، برخی منتقدان نسبت به تکرار پناهیها در شمایلی کلیشهشده هشدار دادند اما این بازیگر توانمند ثابت کرد که بهخوبی میتواند در موقعیتهای داستانی بهظاهر مشابه هم همچنان امضای خود را پای نقشها درج کند. کارنامه پناهیها در شبکه خانگی هم تا به امروز بسیار موفق بوده و آنچه نقشآفرینی او در «تاسیان» را واجد ارزش مضاعف میکند، فاصله معنادار هما نجات با کاراکتر آفاق در سریال «مرداب» است که همین سال گذشته با هنرنمایی این بازیگر جان گرفته بود.
پناهیها بهخوبی برای بروز احساسات درونی خود از اجزای مختلف چهرهاش بازی میگیرد و به همین دلیل از معدود بازیگرانی است که در قابهای بسته هم میتواند بهخوبی احساسات متناقض و متفاوتی را به مخاطب منتقل کند. بازی با چشمها و فرازوفرود ضرباهنگ بیان کلمات در موقعیتهای مختلف هم از دیگر تمهیداتی است که این بازیگر برای ارائه باورپذیرتر نقش «هما» از آن بهره میگیرد. در مجموع پانتهآ پناهیها عملکرد بهشدت موفقی در ایفای نقش هما نجات در سریال «تاسیان» داشته است و باید دید این کاراکتر چه سرانجامی در داستان تینا پاکروان پیدا خواهد کرد.
سریال «تاسیان» به کارگردانی تینا پاکروان، با بازی هوتن شکیبا، مهسا حجازی، بابک حمیدیان، صابر ابر، نازنین بیاتی و پانتهآ پناهیها جمعهها ساعت 8 صبح در پلتفرم فیلیمو منتشر میشود.
منبع: فیلم نیوز