باورهای غلط درباره خوردن برنج برای شام

باورهای غلط درباره خوردن برنج برای شام

در این مقاله، قصد داریم تا درباره باورهای غلط در مورد برنج سفید و تاثیر آن بر وزن بگوییم.

کد خبر : ۱۸۰۱۲۶
بازدید : ۱۸۵

آیا می‌دانستید برنج سفید یکی از مغذی‌ترین غذاهایی است که می‌توانید بخورید؟ این دانه غلات حاوی فیبر، ویتامین و مواد معدنی بیشتری نسبت به سایر انواع غلات است و برای افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند، انتخابی عالی است.

با توجه به همین موارد می‌توان گفت که باورهای غلطی در مورد برنج و حتی خوردن آن در شب وجود دارد که بسیاری از آنها به این اشاره می‌کنند که این ماده‌ی غذایی بسیار چاق‌کننده است. در این مقاله، قصد داریم تا درباره باورهای غلط در مورد برنج سفید و تاثیر آن بر وزن بگوییم.

برنج سفید چیست؟

برنج سفید یکی از دانه‌ها از خانواده غلات است که پوسته‌ی آن در فرآیند تصفیه گرفته می‌شود که به آن اصطلاحا سبوس می‌گوییم. در کل می‌توان گفت که برنج سفید نسبت به سایر انواع برنج، مراحل بیشتری را برای تصفیه پشت سر می‌گذارد و خب این می‌تواند باعث شود که میزان نشاسته و قند این نوع برنج بیشتر شود.

به همین دلیل است که بسیاری برنج قهوه‌ای را بهترین گزینه برای مصرف روزانه و برای وعده‌های غذایی می‌دانند. چرا که پس از تحقیقات بسیاری که در سراسر جهان انجام شده، مشخص شد که ارتباط مستقیمی بین مصرف برنج قهوه‌ای و مدیریت وزن وجود دارد.

بارها و بارها عنوان شده، افرادی که در رژیم غذایی خود از غلات کامل مانند برنج قهوه‌ای استفاده می‌کنند وزن کمتری نسبت به افرادی که این کار را نمی‌کنند، دارند و این افراد با خطر افزایش وزن کمتری روبه‌رو هستند.

همین موضوع باعث شده که برنج سفید یک غذای پر کربوهیدرات باشد که در صورت مصرف زیاد می‌تواند به مرور زمان منجر به افزایش وزن شود. اما خوب است بدانید که برنج سفید سرشار از ویتامین B6 است که خود عاملی برای افزایش سطح انرژی در افراد می‌شود، اما خطر ابتلا به کمبود مواد مغذی در بدن را نیز افزایش می‌دهد.

برنج سفید چه فوایدی دارد؟

طی فرآیند تصفیه، سبوس و جوانه از برنج سفید حذف می‌شوند. این نوع برنج معمولا گران‌تر از سایر انواع برنج است، اما می‌تواند انتخاب سالم‌تری باشد زیرا چربی و کالری کمی دارد.

برخی افراد بر این باورند که برنج سفید به اندازه سایر انواع برنج سیرکننده نیست و همین موضوع باعث می‌شود که پرخوری شما بیشتر شود. اما با این حال، مطالعات نشان داده‌اند که برنج سفید به اندازه سایر انواع غلات سیرکننده است و در برخی موارد، به دلیل داشتن مواد مغذی بیشتر، حالت سیرکنندگی بیشتری نیز دارد.

3

باورهای غلط در مورد برنج سفید

افسانه‌های زیادی در مورد برنج سفید و اثر آن بر کاهش وزن وجود دارد. در اینجا، ما پنج مورد از رایج‌ترین آنها را نام خواهیم برد.

1. برنج سفید برای رژیم غذایی شما مضر است زیرا سرشار از کربوهیدرات است

برنج سفید منبع بسیار خوبی از کربوهیدرات است. در واقع، یک فنجان برنج سفید تنها حدود ۳۰ گرم کربوهیدرات دارد که تقریبا به اندازه یک تکه میوه یا یک کاسه کوچک جو دوسر است. بنابراین اگر به دنبال کاهش مصرف کربوهیدرات خود هستید، برنج سفید ممکن است بهترین انتخاب نباشد، اما مضر هم نیست. به همین خاطر می‌توانید از آن برای وعده ناهار و شام استفاده کنید و هیچ محدودیتی برای شما وجود ندارد. تنها باید مانند دیگر مواد غذایی در خوردن آن زیاده‌روی نکنید و غذا را چند ساعت قبل از خواب بخورید تا هضم شود.

2. برنج سفید برای سلامتی مضر است زیرا سرشار از قند است

باز هم این افسانه کاملا نادرست است! برنج سفید نسبت به سایر انواع غلات، مانند گندم یا جو، قند بیشتری ندارد. در واقع، برنج سفید قند کمتری نسبت به برنج قهوه‌ای دارد، زیرا برنج قهوه‌ای حاوی فیبر و مواد مغذی بیشتری است. بنابراین اگر به دنبال کاهش مصرف قند هستید، برنج سفید ممکن است بهترین انتخاب نباشد، اما قطعا و به‌هیچ‌وجه به سلامت شما آسیب نمی‌رساند!

3. برنج سفید می‌تواند به مرور زمان باعث افزایش وزن شما شود زیرا کالری و کربوهیدرات بالایی دارد

باز هم این اصلا درست نیست! در حالی که برنج سفید چند کالری بیشتر از سایر انواع غلات دارد، اما این کالری اضافی قرار نیست به سایز دور کمر و شکم شما اضافه کند. در واقع این میزان کالری و کربوهیدراتی که از برنج سفید دریافت می‌کنید را می‌توانید در طول بسوزانید.

نحوه خوردن برنج سفید برای کاهش وزن

برنج سفید یک غلات کامل است و به همین دلیل دارای فیبر و سایر مواد مغذی است که می‌تواند به شما در کاهش وزن کمک کند.

یک فنجان برنج سفید پخته‌شده حاوی ۱۱۰ کالری، ۲ گرم چربی، ۱ گرم چربی اشباع شده، ۰ میلی‌گرم کلسترول، ۷ گرم پروتئین و ۵ گرم کربوهیدرات است.

نکته دیگری که باید به آن توجه کنید این است که برنج سفید منبع عالی منیزیم است که به حفظ سلامت قلب شما کمک می‌کند. علاوه بر این، منبع خوبی از فسفر است که مصرف آن، به سلامت استخوان‌ها کمک می‌کند. بنابراین، خود را از این ماده‌ی مقوی محروم نکنید و سعی کنید هر کاری را به بهترین شکل ممکن انجام دهید. یعنی شام خود را زودتر از موعد خواب بخورید تا غذا هضم شود و بعد اینکه، مقدار غذای خود را کمتر در نظر بگیرید و پرخوری نکنید. پرخوری حتی در غذاهای بدون برنج نیز باعث چاقی خواهد شد.

4

نتیجه‌گیری

افسانه‌های زیادی در مورد برنج سفید وجود دارد که بیشتر آنها در مورد اثر چاق‌کنندگی این ماده است. در این مقاله، سه مورد از رایج‌ترین آنها را بیان کردیم تا بتوانید تصمیمی آگاهانه در مورد گنجاندن یا عدم استفاده از برنج سفید در رژیم غذایی خود و خصوصا برای شام بگیرید.

برنج منبع عالی کربوهیدرات است که به شما کمک می‌کند برای مدت طولانی‌تری احساس سیری کنید و کالری مورد نیاز خود را به‌صورت منظم دریافت کنید، اما باید به میزان کالری دیگر مواد غذایی در طول روز نیز دقت کنید. اگر به دنبال کاهش وزن هستید، کاهش مصرف غذاهای فرآوری‌شده و خوردن بیشتر غلات کامل مانند برنج قهوه‌ای را در برنامه‌ی خود قرار دهید.

منبع: مجله اسنپ اکسپرس

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید