سالروز درگذشت حسین قوامی؛ فاخته موسیقی ایران

حشمتالملوک مشیری (همسر استاد حسین قوامی)، درباره قطعه "تو ای پری کجایی" گفته بود: " همان روز که این تصنیف ساخته شد؛ من در منزل نشسته بودم و آقای تجویدی، خانم آفت (خواننده)، مهین بزرگی (دوبلور)، خانم فخری نیکزاد و خانم روشنک (دکلمهگران خوب کشورمان) و اکبر گلپایگانی هم منزل ما بودند که قوامی با دسته گلی زیبا از بیرون آمد و گفت: خانم؛ رادیو را باز کن تا نیم ساعت دیگر، یک تصنیف جدید قرار است پخش شود که برای تو خواندهام! گویندهی رادیو تصنیف «توای پری کجایی» را که با ارکستر بزرگ رادیو ملی ایران درست شده بود را معرفی کرد و بعد پخش شد. بله؛ قوامی این تصنیف را برای من خوانده بود."
فرداید | ۱۷ اسفندماه سالروز درگذشت "حسین قوامی" است. مردی که خودخواسته دور از هیاهو و شهرت، صدایش را از طریق برنامهی "گلها" به گوش مردم میرساند و تا زمان بازنشستگیاش از ارتش، خودش را «فاخته» معرفی میکرد.
به گزارش فرادید، حسین قوامی چون ارتشی بود و محدودیتهایی برایش وجود داشت. روحالله خالقی به او پیشنهاد کرده بود که یک اسم مستعار برای خودش انتخاب کند و در رادیو او را به این نام خطاب کنند. برای همین، اسمش سالها «فاخته» بود؛ فاختهای که با خواندن قطعهی «توای پری کجایی» صدایش ماندگار شد.
در دسته بندیهای مکتبی که برای آواز سنتی ترسیم کرده اند، قوامی در هیچ کدام نمیگنجد. خوانندهای است اصیل که همیشه در هر مقایسهای یک سر و گردن از دیگران بالاتر ایستاده است. توفیق او البته تا حدود زیادی مدیون صدای کمیاب اوست. ارزش جوهری که بدون وجود آن، آواز خوانی به کلیشه تبدیل میشود. این جوهر ذاتی البته بعدها با بهره گیری از استادان، صیقل میخورد و ارزشهای خود را بهتر مینمایاند.
زندگی حسین قوامی
اسماعیل زاده در سن ۱۰ تا ۱۲ سالگی صدای قوامی را شنید و از پدر او اجازه خواست تا او را آموزش دهد، اما پدر او همواره مخالف این موضوع بود، چراکه در آن زمان با دید خوبی به موسیقی نگریسته نمیشد و دلیل مخالفت پدر حسین قوامی نیز همین بود.
اما از آنجا که حسین قوامی به خوانندگی علاقه داشت و حسینخان اسماعیلزاده نیز مشوق او بود دلسرد نشد. وی به آهستگی با گوش دادن به آثار خوانندگان آن زمان نظیر سیدحسین طاهرزاده و تقلید از ایشان به تجربهاندوزی پرداخت. با رسیدن به سنین جوانی بواسطهی برادرش علی قوامی با تعدادی از هنرمندان آن روزگار نظیر احمد عبادی، حسین یاحقی، علی اکبر شهنازی، رضاقلی میرزا ظلی محشور شد و سپس به شکل محرمانه نزد عبدالله حجازی از استادان زبردست و مسلط به ردیف آوازی آموزش دید.

سرانجام وی با همکاری مجید وفادار، حمید وفادار و نیز علی تجویدی آغاز به کار نمود. پس از مدت شش ماه روحالله خالقی نام مستعار فاخته را برای وی برگزید. این نام تا زمان بازنشستگی از ارتش با او بود و پس از آن توانست با نام اصلی خویش برنامه اجرا کند. او مجموعاً ۲۹ سال از سال ۱۳۲۵ تا سال ۱۳۵۴ در رادیو مشغول به کار بودهاست. قوامی از معدود خوانندگانی بود که صدایش بطور دقیق با ساز (از نظر ارتفاع صوت Pitch) مطابقت داشت و کلمات را در آواز با وضوح ادا میکرد.
حشمتالملوک مشیری (همسر استاد حسین قوامی)، درباره قطعه "تو ای پری کجایی" گفته بود: " همان روز که این تصنیف ساخته شد؛ من در منزل نشسته بودم و آقای تجویدی، خانم آفت (خواننده)، مهین بزرگی (دوبلور)، خانم فخری نیکزاد و خانم روشنک (دکلمهگران خوب کشورمان) و اکبر گلپایگانی هم منزل ما بودند که قوامی با دسته گلی زیبا از بیرون آمد و گفت: خانم؛ رادیو را باز کن تا نیم ساعت دیگر، یک تصنیف جدید قرار است پخش شود که برای تو خواندهام! گویندهی رادیو تصنیف «توای پری کجایی» را که با ارکستر بزرگ رادیو ملی ایران درست شده بود را معرفی کرد و بعد پخش شد. بله؛ قوامی این تصنیف را برای من خوانده بود."

زندهیاد قوامی ۱۷ اسفندماه سال ۱۳۶۸ در بیمارستان «ایرانمهر» از دنیا رفت و در امامزاده طاهر کرج در کنار زندهیاد غلامحسین بنان به خاک سپرده شد.