(تصاویر) متفاوت‌ترین آسمانخراش دبی چه شکل و شمایلی خواهد داشت؟

(تصاویر) متفاوت‌ترین آسمانخراش دبی چه شکل و شمایلی خواهد داشت؟

استودیوی آرسی‌آر (RCR) برنده جایزه معماری پریتزکر، از طرح خود برای آسمان‌خراشی به نام حجاب مربع (Muraba Veil) با ارتفاع ۳۸۰ متر در مرکز شهر دبی پرده‌برداری کرده است.

کد خبر : ۲۱۰۸۴۵
بازدید : ۹۶

فرادید| استودیوی آرسی‌آر (RCR) برنده جایزه معماری پریتزکر، از طرح خود برای آسمان‌خراشی به نام حجاب مورابا (Muraba Veil) با ارتفاع ۳۸۰ متر در مرکز شهر دبی پرده‌برداری کرده است. 

به گزارش فرادید، این آسمان‌خراش که قرار است کنار بزرگراه اصلی دبی و کانال دبی ساخته شود، فرمی منحصر به فرد با نمای اصلی عریض و تنها ۲۲.۵ متر عرض خواهد داشت. هدف از شکل این آسمان‌خراش که توسط خود تیم «به شکل غیرمعمولی باریک» توصیف شده، جلب توجه مردم بوده است. 

2

«حجاب مربع الهام‌بخش و در عین حال ساده و جذاب، از تپه‌های شنی بر فراز جهانی‌ترین و آینده‌نگرترین شهر امارات برمی‌خیزد و منظره‌ای جسورانه و میخکوب‌کننده حتی در منظره معمارانه‌ی فوق‌العاده دبی به نمایش می‌گذارد». 

«این سازه که مشخصات و ظاهر باریک آن تنها با جدیدترین طراحی و مهندسی قابل‌دستیابی است، از یک معماری داخلی الهام گرفته که قرن‌ها قدمت دارد و به طور سنتی به دنبال پاسخگویی به نیازهای اولیه انسان برای پناه دادن، امنیت، حریم خصوصی و ارتباط نزدیک با طبیعت است.» 

1

این آسمان‌خراش ۷۳ طبقه که استودیوی اسپانیایی آرسی‌آر آن را برای شرکت ساخت و ساز مربع مستقر در دبی طراحی کرده، ۱۳۱ آپارتمان دارد که همگی در عرض ساختمان هستند و چشم‌اندازی از هر دو جهت دارند. 

به موازات آپارتمان‌ها، این برج شامل یک آبگرم، رستوران، گالری هنری، زمین پادل، اتاق‌های جلسه، سینمای خصوصی و یک فضای جمعی «تپه‌مانند» در پایه خود خواهد بود. 

کل ساختمان در یک شبکه یا حجاب از جنس فولاد ضدزنگ پیچیده می‌شود که نام ساختمان نیز برگرفته از آن است. 

به گفته این تیم، طراحی آپارتمان از خانه‌های محلی معمولی الهام گرفته که هر کدام اطراف یک «حیاط عربی» چیده شده‌اند. 

3

رافائل آراندا، بنیانگذار آرسی‌آر، گفته: «ما مشتاق اطمینان یافتن از این هستیم که ساختمان‌هایمان پاسخگو به مکان و چشم‌انداز بومی که به آن تعلق دارند باشند. آن‌ها باید با طبیعت ارتباط برقرار کنند و سرشار از فضای فرهنگ محلی باشند.» 

4

حجاب مربع به مجموعه آسمان‌خراش‌های منحصر به فرد دبی اضافه خواهد شد. اوایل سال جاری، آسمان‌خراش استودیوی ژاپنی نیکِن سِکِی (Nikken Sekkei) با یک پل هوایی ۲۳۰ متری، آسمان‌خراش مورد علاقه خوانندگان دزین نام گرفت.

مترجم: زهرا ذوالقدر

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید