مه مغزی را چطور از بین ببریم و انرژی زمستانی را افزایش دهیم؟

مه مغزی را چطور از بین ببریم و انرژی زمستانی را افزایش دهیم؟

کافئین می‌تواند با افزایش دادنِ جریان خون به کلیه‌های شما، باعث افزایش ادرار شود و کلیه‌ها را تشویق کند که آب بیشتری دفع کنند. اما بر طبق برخی تحقیقات، مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار، مانند قهوه و چای، به مقدار متعادل، می‌تواند بی‌آبی بدن را رفع کند.
کد خبر: ۱۰۰۷۸۹
بازدید : ۸۶۹۱
۲۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۷

فرادید| ازدست‌دادنِ ۲ درصد از آب بدن (کم‌آبی خفیف) باعث می‌شود که عملکردِ شناختی و حافظه کوتاه‌مدت‌تان مختل شود، جذابیت‌تان کاهش پیدا کند و توانایی تصمیم‌گیری‌تان تحتِ تأثیر قرار بگیرد.


به گزارش فرادید، این نشانه‌ها، که بر توانایی فکر کردنِ شما اثر می‌گذارد، در مجموع با عنوانِ «مه مغزی» توصیف می‌شود که یک اصطلاح غیرپزشکیِ و محاوره‌ای است. «مه مغزی» دلایلِ زیادی دارد که یکی از آن‌ها کم‌آبی است. شما می‌توانید، کم‌آبی بدن‌تان را کنترل کنید.


درکل نزدیک به ۶۰ درصد از بدنِ یک انسان بالغ را آب تشکیل می‌دهد. اما مغز انسان بالغ ۷۳ درصد از آب تشکیل شده است.


سوفی مِدلین، متخصص تغذیه، می‌گوید: «آب بدنِ ما نیاز دارد که به طور مرتب تعویض شود، زیرا ما از این آب برای شستن و دور ریختنِ مواد سمی و حمایت از فرایند‌های درون‌سلولی استفاده می‌کنیم. اگر بدنِ ما دچار کم‌آبی و خشکی شود، هیچ‌کدام از سلول‌های بدنِ ما نمی‌تواند کارش را به نحوِ مطلوب انجام دهد.»


بدن از طریق تنفس، تعریق و ادرار کردن آب خود را از دست می‌دهد، اما اگر این آب به همان نسبتی که از دست می‌رود، جایگزین نشود، شما دچار خشکی و کم‌آبی می‌شوید.


از کجا بفهمیم که بدن دچار خشکی شده است؟
رنگ ادرار می‌تواند نشان‌دهنده بی‌آبی و خشکی بدن باشد. ادرار شما زرد است، زیرا حاویِ اوروبیلین است که یکی از مواد زائدی است که توسط کلیه‌ها دفع می‌شود.


مقدار آبی که شما می‌نوشید اوروبیلین را رقیق می‌کند و باعث می‌شود رنگِ ادرار شما شاخص خوبی برای تعیین کم‌آبی بدن‌تان باشد. رنگ ادرار شما روزانه و حتی ساعتی می‌تواند تغییر کند. شما باید در طول روز مقدار کافی آب بنوشید تا رنگ ادرارتان سفیدِ بی‌رنگ باشد.


اگر دیابت، اسهال یا تهوع داشته باشید یا مدت طولانی در آفتاب سپری کرده باشید، بعد از ورزش عرق کرده باشید، دمای بدن‌تان بالای ۳۸ درجه سانتی‌گراد باشید یا دارو‌هایی مصرف کرده باشید که باعث شود، بیشتر ادرار کنید، کم‌آبی‌تان تشدید می‌شود.


بزرگسالانِ مسن‌تر بیشتر در معرضِ کم‌آبی هستند، زیرا واکنش آن‌ها به تشنگی کم‌تر می‌شود که یعنی کمتر احساس تشنگی می‌کنند. به این دلیل و به دلیلِ افزایش خطراتی که مرتبط با وضعیتِ سلامتی و دارویی افراد است، «افراد مسن باید یاد بگیرند که حتی در صورتی که احساس تشنگی نمی‌کنند، به طور منظم آب بنوشند.»

مه مغزی را چطور از بین ببریم و انرژی زمستانی را افزایش دهیم؟

چه مقدار آب نیاز دارید؟

گفته می‌شود که افراد روزانه به ۶ تا ۸ لیوان مایعات، شامل هر نوع مایعاتی که فاقد شکر باشد، نیاز دارند. مدلین می‌گوید: «مردان زیر ۶۰ سال، «به ازای هر ۱‌کیلوگرم وزن بدن، به ۳۵‌میلی‌لیتر آب در روز نیاز دارند. برای اغلب افراد سالم این مقدار بین ۲ تا ۳ لیتر در روز است.»


مجموع آبی که بدن شما نیاز دارد شامل سهم آبی که از غذا به دست می‌آید نیز می‌شود، بنابراین بسته به نوع غذا‌هایی که مصرف می‌کنید ممکن است به نوشیدنِ مایعات نیازی نداشته باشید. چای و قهوه که در حد متعادل مصرف شود نیز می‌تواند مصرف روزانه مایعات بدنِ شما را تأمین کند.


درست است، کافئین می‌تواند با افزایش دادنِ جریان خون به کلیه‌های شما، باعث افزایش ادرار شود و کلیه‌ها را تشویق کند که آب بیشتری دفع کنند. اما بر طبق برخی تحقیقات، مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار، مانند قهوه و چای، به مقدار متعادل، می‌تواند بی‌آبی بدن را رفع کند.


مدلین پیشنهاد می‌کند که در کنار نوشیدنی‌های کافئین‌دار یک لیوان آب بنوشید تا اثر دیورتیک (پرتکراریِ ادرار) را کم کنید.


مایکل موزلی، روزنامه‌نگار سلامت از بی‌بی‌سی ورلد، توصیه می‌کند افراد به همراه هر وعده غذایی یک لیوان آب بنوشند تا با کم‌آب شدنِ بدن مبارزه کنند.


جرعه‌جرعه نوشیدنِ آب ممکن است از یکباره نوشیدنِ آن بهتر باشد. مدلین می‌گوید: «ایدئال‌تر است که ما در طول روز جرعه‌جرعه آب بنوشیم تا بدن‌مان دچار کم‌آبی نشود.»


«جابه‌جایی الکترولیت‌هایی که رخ می‌دهد، به این معنی است که یکباره نوشیدنِ آب در مقایسه با آهسته و جرعه‌جرعه نوشیدنِ آن (در طی یک روز) باعث می‌شود که ما آب بیشتری را از طریق ادرار از دست بدهیم.» همیشه یک فلاسک آب در کنار‌تان داشته باشید و در طی روز جرعه‌جرعه از آن آب بنوشید. شما می‌توانید آب را خنک یا گرم بنوشید.


در کل، نوشیدن آب برای افرادی که دچار کم‌آبی هستند، فواید بی‌شماری دارد، اما «تحقیقات اندکی» از این عقیده که می‌گوید آب اضافی برای افرادی که دچار بی‌آبی نیستند هم مفید است، حمایت می‌کنند. بنابراین، فراتر رفتن از مقداری که توصیه‌شده است، ضرورتی ندارد.

مه مغزی را چطور از بین ببریم و انرژی زمستانی را افزایش دهیم؟

حداقل ۵ بار در روز آب بنوشید

بسیاری از غذاها، به‌خصوص میوه‌ها و سبزیجات، حاوی آب هستند و به تأمین آب کلی بدن در روز کمک می‌کنند. انواع مِلون، کاهو و اِسکوآش پخته‌شده در حدود ۹۰ تا ۹۹ درصد آب دارند. ماست، سیب، پرتغال، بروکلی و هویج بین ۸۰ تا ۸۹ درصد آب دارند. درعوض، غذا‌های پرچرب مانند پیتزا، کیک و بیسکوئیت کمک کمی به رفع کم‌آبی بدن می‌کنند و غذا‌های شور مانند سوسیس، پنیر و چیپس بدن را بی‌آب می‌کنند و شما به آب بیشتری نیاز دارید تا شوری این غذا‌ها را دفع کنید.


غذا‌هایی که اصطلاحاً از رژیم مدیترانه‌ای تبعیت می‌کنند، می‌توانند به تأمین و حفظ آب بدن کمک کنند و برای سلامت کلی بدن بسیار مفید هستند.

برخی نوشیدنی‌ها مه مغزی را بدتر می‌کند

سونال شاه، متخصص تغذیه، می‌گوید: «نوشیدنی‌های حاوی شکر، انرژیِ سریعی ایجاد می‌کنند و می‌توانند مغز را هشیار کنند، اما این وضعیت با کاهشِ میزان قند، باعث کاهشِ سریع انرژی و احساس خستگی می‌شود.»


نوشیدنِ آب‌میوه و نوشیدنی‌های شیرین‌شده باعث می‌شود که شما بیشتر از آنچه که نیاز دارید، کالری مصرف کنید؛ بنابراین قبل از خرید این نوشیدنی‌ها برچسب را مطالعه کنید یا فقط آب بنوشید.


مدلین می‌گوید: «الکل یک ماده سمی است و بدن ما برای آنکه بتواند آن را حذف کند،  ابتدا به کمک آبی که از سایر بافت‌ها می‌گیرد و وارد جریان خون می‌کند، آن را در خون رقیق می‌کند. سپس کبد ما وارد این چرخه می‌شود، و الکل را خنثی و از طریق کلیه‌ها دفع می‌کند. این فرایند به لحاظ مصرف آب بسیار گران تمام می‌شود.»


خستگی مفرط، کاهش هشیاری، ناراحتی جسمانی و آشفتگیِ عاطفی با مصرف الکل مرتبط است و می‌تواند مه مغزی را افزایش دهد.

آب را طعم‌دار کنید

اگر نوشیدنِ آب خالی به مذاق‌تان خوش نمی‌آید، می‌توانید آن را با افزودنِ طعم‌دهنده‌ها خوشمزه کنید. افزودنِ نعنا، زنجبیل، خیار، کمپوت میوه، میوه‌های یخ‌زده و مقدار کمی آب‌میوه به آب می‌تواند طعم آن را بهتر کند.


منبع: The BBC World
ترجمه: سایت فرادید

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
نگاه