عادت‌های جدید را نقطه قوت کنید

عادت‌های جدید را نقطه قوت کنید

عادت‌های ما نقش مهمی در میزان سلامت و تندرستی ما دارند، اما خلق عادت‌های جدید مستلزم صرف تلاش و زمان است.
کد خبر: ۱۰۷۳۹۹
بازدید : ۲۷۷
۱۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۸

فرادید| براساس تحقیقات انجام شده در این حیطه، شکل‌گیری یک عادت جدید بین ۱۸ تا ۲۵۴ روز زمان می‌برد. خودکار شدن واقعیِ یک عادت به طور متوسط ۶۶ روز زمان می‌برد. خبر خوب اینست که خلق یک عادت جدید حتی اگر بیش از حدِ متوسط زمان ببرد، تا زمانی که بتوانید باثبات و متعهد به آن باقی بمانید و از موانع و شکست‌های ابتدای راه دلسرد نشوید، موفقیت شما تضمین‌شده است.

به گزارش فرادید؛ مدت زمان شکل‌گیری یک عادت جدید به عوامل متعددی بستگی دارد که برخی از آن‌ها عبارتند از:

شخصیت: خلق عادت‌های جدید برای برخی افراد راحت‌تر از دیگران است، چون این افراد ویژگی‌ها یا گرایش‌های شخصیتی خاصی دارند که در یادگیری و اتخاذِ آسان‌ترِ رفتار‌های جدید به آن‌ها کمک می‌کند. برای نمونه اگر شما فرد منضبط و وظیفه‌شناسی باشید خلق عادت‌هایی نظیر تمرین خودآگاهی یا پیروی از یک رژیم غذایی متعادل برای شما آسان‌تر است.

رفتار خاص: تمام عادت‌ها یکسان شکل نمی‌گیرند. برخی از عادت‌ها را بسته به رفتار مورد نظر می‌توان سریع‌تر از عادت‌های دیگر شکل داد. هر قدر رفتارِ مرتبط با عادت پیچیده‌تر باشد، تبدیل شدنِ آن به عادت به زمان بیشتری احتیاج دارد. برای نمونه تبدیلِ «بیشتر آب خوردن» به یک عادت، آسان‌تر از تبدیلِ «منظم ورزش کردن» به یک عادت است. آب خوردن زحمتی ندارد، اما ورزش کردن به طور منظم و تبدیل آن به یک عادت به زمان، برنامه‌ریزی، انگیزه و تلاش فیزیکی نیاز دارد.

سبک زندگی و شرایط: جنبه‌هایی از سبک زندگی و شرایط کنونی شما می‌تواند بر مدت‌زمانِ شکل‌گیری یک عادت اثرگذار باشد. فرض کنید شاغل و بچه‌دار هستید. طبعاً زمان آزاد کمی در اختیار دارید بنابراین شکل‌گیری عادتِ «سالم غذا خوردن» و «ورزش کردن» برای شما بیش از حدِ معمول زمان‌بر است.

مزایای شکل‌گیری عادت‌ها

کاهش تلاش ذهنی: رفتار‌های خودکار مغز را برای تمرکز روی موضوعات دیگر آزاد می‌کنند. عادت‌ها به مرور به جای الزامِ افکار آگاهانه برای ادامه‌ی انجام فعالیت، خودکار می‌شوند. عادت‌ها انجام فعالیت‌ها را آسان‌تر کرده و به ساده کردن روال روزانه‌ی زندگی کمک می‌کنند. مثلاً اگر این عادت را در خودتان شکل دهید که هر شب قبل از خواب لباس و وسایل روز کاری فردایتان را آماده کنید جلوی شتاب و بی‌نظمیِ صبح روز بعد را می‌گیرید.
حفاظت از تندرستی: عادت‌های خوب ضامن سلامت و تندرستی ما هستند. عادت‌هایی از قبیل ورزش منظم، داشتن یک رژیم غذایی مغذی و به کار بردن استراتژی‌های مدیریت استرس همگی به حفظ سلامت جسمی و روانی ما کمک می‌کنند. شکل‌گیری این عادت‌ها مقاومت ما را در رویارویی با چالش‌های زندگی بیشتر می‌کند.
کمک به دستیابی به اهداف: عادت‌های خوب راه رسیدن به اهداف ما را هموار می‌کنند. برای مثال، عادتِ دویدنِ صبحگاهی قبل از کار مسیر رسیدن به اهداف مرتبط با سلامت جسمی و تناسب اندام را هموار می‌کند یا عادت خواندن تعداد معینی از صفحات یک کتاب در پایان هر روز ما را به هدف ارتقاء دانش و بالا بردن میزان مطالعه نزدیک‌تر می‌کند.

مهم نیست شکل‌گیری یک عادت جدید چقدر طول بکشد، چند هفته یا چند ماه، پاداشی که از این سرمایه‌گذاری نصیب شما می‌شود ارزش زمان و تلاش شما را دارد.

نمونه‌هایی از عادات موفقیت‌آمیز

رژیم غذایی متعادل
ورزش منظم
تمرین خودآگاهی
ایجاد پشتیبان‌های اجتماعی
تمرین قدردانی

نکته‌های مهم در شکل‌گیری عادت‌های جدید

هدف‌گذاری دقیق و واقع‌گرایانه: به جای انتخاب هدفی که در رفتار عادی شما تغییری بنیادی ایجاد می‌کند، روی هدفی تمرکز کنید که کوچک‌تر و واقع‌گرایانه‌تر است. مثلاً اگر هدف روزانه‌ی شما نیم ساعت دویدن است، به جای نیم ساعت با یک ربع شروع کنید و به تدریج به میزان آن اضافه کنید. هرقدر هدف شما کنترل‌پذیرتر باشد، احتمالِ پایبندیِ درازمدت به آن بیشتر خواهد شد.
حفظ انگیزه و تمرکز: گاهی‌اوقات حفظ انگیزه در شکل‌گیری عادت‌های جدید چالش‌برانگیز می‌شود، به ویژه زمانی که پیشرفت به ظاهر کند و اندک است یا با موانع مواجه می‌شویم. برای حفظ انگیزه راه‌های مختلف را کشف کنید. می‌توانید از استراتژی‌هایی از قبیل پاداش یا تجسم موفقیت استفاده کنید.
داشتن سیستم پشتیبان: از دوستان، خانواده یا جامعه کمک بگیرید. گاهی‌اوقات داشتن یک سیستم پشتیبان شکل‌گیری عادت‌های جدید را به مرور زمان راحت‌تر می‌کند. تحقیقات ثابت کرده است حمایت اجتماعی می‌تواند بر رفتار‌های مرتبط با سلامت اثر مثبت بگذارد. پیوستن به یک گروه اجتماعی یا کمک گرفتن از دوستان به پایبند ماندن شما به اهدافی نظیر ورزش یا ترک سیگار کمک می‌کند.

منبع: verywellmind

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
پیشنهاد ویژه