چرا «من هر کاری را می‌توانم انجام دهم»؟

چرا «من هر کاری را می‌توانم انجام دهم»؟

در این مطلب درباره تعریف این ذهنیت، اثرات آن بر سلامت روان و راهکارهای ایجاد آن میخوانید.
کد خبر: ۱۰۸۰۱۹
بازدید : ۲۴۲۰
۰۱ تير ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۳

فرادید| کسانی که این ذهنیت را دارند به توانایی‌هایشان باور دارند، نگرش خوش‌بینانه‌ای دارند، درباره‌ی خودشان و دنیا مثبت می‌اندیشند و ایمان دارند همه چیز سروسامان خواهد گرفت البته نه به معنایِ نادیده گرفتن واقعیات یا جدی نگرفتن مشکلات.

به گزارش فرادید؛ این افراد مشتاقانه منتظر خلق آینده‌ای خوب هستند و این طرز تفکر بر سطحِ شادی و سلامتِ کلی آن‌ها اثر مثبتی می‌گذارد.

مزایای ذهنیتِ «من هر کاری را می‌توانم انجام دهم»

  • افزایش عزت‌نفس: عزت‌نفس چگونگیِ نگاه شما به خودتان، حسِ خودارزشی و راهِ شناسایی حسِ شما نسبت به خودتان است. هرقدر نگرشِ «من هر کاری را می‌توانم انجام دهم» در شما قوی‌تر باشد، به همان نسبت از عزت‌نفس بالایی هم برخوردار خواهید بود. کار‌هایی که افراد از سرِ خیرخواهی و محبت انجام می‌دهند عزت‌نفس آن‌ها را بالا می‌برد. محققان با هدفِ کشفِ ارتباط عزت‌نفس با کار‌های خیرخواهانه در قبال خانواده، دوستان و غریبه‌ها پرسشنامه‌هایی را در اختیار ۶۸۱ نوجوان قرار دادند. نتایج نشان داد تمام کار‌های خیرخواهانه صرف‌نظر از اینکه برای چه کسی باشد، عزت‌نفس را بالا می‌برد. برای مثال اثر مثبتِ کمک داوطلبانه به غریبه‌ها در قیاس با خانواده و دوستان بیشتر است، چون نوجوانان با کمک به غریبه‌ها حس رضایت از خود و از خودگذشتگی می‌کنند.
    - افزایش اعتماد به نفس: کسانی که اعتماد به نفس بالایی دارند در برابر استرس مقاومت بیشتری دارند چون خودشان را با دیگران مقایسه نمی‌کنند، عملکردشان بهتر از دیگران است و برای حفظ سلامت خودشان تعیین مرز می‌کنند.
    - افزایش انگیزه: شاید تعریفی مثلِ «تو عالی هستی!» به نظر مفید بیاید، اما در واقع این‌طور نیست. والدین بهتر است به جایِ گفتنِ «تو خیلی باهوشی» به فرزندشان بگویند «تو برای این هدف سخت تلاش کردی». با این تعریف هم بر توانایی‌های ذاتی فرزندتان برای سخت‌کوشی تاکید می‌کنید و هم او برای بهتر شدن انگیزه پیدا می‌کند.
    - افزایش عمر: خوش‌بینی با طول عمرِ استثنایی ارتباط دارد. سطوح بالای خوش‌بینی طول عمر افراد را به طور متوسط ۱۱ تا ۱۵ درصد بیشتر می‌کند. طبق تعریف، طول عمرِ استثنایی رسیدن به سنِ ۸۵ سالگی به بالاست.
    - چشم‌انداز مثبت به آینده: وقتی باور داشته باشید از پس هر کاری برمی‌آیید، نگاهتان به آینده مثبت می‌شود. وقتی تفکر شما نسبت به آینده مثبت باشد و تجسم کنید روزی به تمام آرزوهایتان می‌رسید انگیزه‌تان برای رسیدن به اهداف بلندمدت بیشتر خواهد شد.

اگر ذاتاً بدبین باشیم چطور؟

بدبین‌ها خودشان یا دیگران را سرزنش می‌کنند. به طور کلی، آن‌ها در جستجوی اتفاقات بد هستند و بدون اینکه بدانند آن‌ها را جذب خود می‌کنند. آن‌ها آنقدر روی یک اتفاق بد تمرکز می‌کنند که اتفاقات بدِ بعدی را هم رقم می‌زنند. خوشبختانه می‌توان خوش‌بینی را آموخت. هرچند گرایش طبیعی این افراد به سمت نیمه‌ی خالی لیوان است، اما با کمک منطق می‌توان ذهنیت منفی‌باف را تغییر داد.

روش‌های کاهش بدبینی

۱. افکار منفیِ پشت رفتارهایتان را شناسایی کنید. شاید دچار خودگویی منفی باشید.
۲. آن باورِ اشتباهی را که زیربنایِ خودگویی منفی‌تان است به چالش بکشید.
۳. به عواقب منفی‌نگریِ خودتان نگاه کنید. برای مثال، گفتنِ اینکه هرگز ترفیع نخواهید گرفت نه حسِ خوبی به شما می‌دهد و نه انگیزه‌ای برای تلاش و بهتر شدن به شما می‌دهد.
۴. با این درک که مثبت‌اندیشی حالِ شما را بهتر می‌کند به خودتان انرژی بدهید.
۵. موفقیت‌های گذشته‌تان را به یاد آورید و روی آن‌ها تمرکز کنید.
۶. تمرین کنید. تبدیلِ دیدگاه منفی به مثبت به زمان احتیاج دارد، اما اگر صبور باشید موفق می‌شوید.

خوش‌بینیِ آموخته خوب است، اما شما نخواهید احساسات واقعیتان را انکار کنید یا از خودتان مثبت‌اندیشی کاذب نشان دهید. این استراتژی سالمی نیست. اینجاست که جملات تاکیدی مثبت به کار می‌آیند البته به شرطی که واقعی باشند. برای مثال یک جمله‌ی تاکیدی مثبت که در یک موقعیت بد می‌توانید آن را تکرار کنید اینست: «بله این موقعیت خوب نیست، اما من قوی هستم و از پسش برمیام» یا «قبول دارم شکست خوردم، اما مثل گذشته دوباره تلاش میکنم و موفق میشم».

نحوه‌ی ایجاد نگرش «من هر کاری را می‌توانم انجام دهم»

هرچند همه باور ندارند «غیرممکن وجود ندارد»، حتی فکر کردن به آن هم خالی از فایده نیست. برای مثال، به جای این فکر که «امکان نداره من بتونم چهار بار در هفته باشگاه برم» فکر کنید چطور می‌شود به یک روش اصلاح‌شده ورزش را به برنامه‌ی هفتگی اضافه کرد. شاید با فکر کردن به این نتیجه برسید که می‌توانید یک روز به باشگاه بروید و سه روز پیاده‌روی کنید.
نگاهی به اطرافیان خود بیندازید: اگر با کسانی سروکار دارید که شبانه‌روز بدبین هستند حفظ ذهنیت مثبت به چالش تبدیل می‌شود. نگرش خانواده، دوستان و همکارانتان را بسنجید و سعی کنید بیشتر با کسانی معاشرت کنید که ذهنیت مثبت دارند.
اهدافتان را به یاد بیاورید: هنگام رویارویی با چالش‌ها، با تمرکزِ دوباره روی اهداف به خودتان قدرت بدهید. شاید در یک پروژه‌ی کاری شکست خورده باشید، اما به یاد آورید که نزدیک ِخط پایان هستید و این پروژه به سرانجام مطلوب خواهد رسید.

استراتژی‌های تقویت انگیزه‌

مراحلی را که تاکنون برای رسیدن به هدفتان کامل کردید مرور کنید. این مرور سبب تقویت اعتماد به نفس و عزت نفس شما خواهد شد. برای نمونه، اگر هدف شما کم کردن ۴ کیلوگرم وزن است و الان ۳ کیلوگرم وزن کم کردید این موفقیت را به خودتان یادآوری کنید.
تصور کنید لحظه‌ی رسیدن به هدف چه حسی دارد. برخی افراد به قانون جذب باور دارند و اعتقاد دارند با بیان متفاوت کلمات به شکل مثبت می‌توان زمینه‌سازِ ظهور یک اتفاق خوب شد. پس غرقه‌گی در احساساتِ مثبت را تجربه کنید.
از فکر کردن به آینده برای انگیزه گرفتن استفاده کنید. لذتِ متصور زمانیست که شما از رویدادی در آینده که در واقع هنوز اتفاق نیفتاده لذت می‌برید.
تجسم را تمرین کنید. نتیجه‌ی نهایی را درست مثل یک فیلم تجسم کنید. این تجسم طوریست که انگار نتیجه‌ی نهایی را همین حالا تجربه می‌کنید.
رها کنید. برای مثال، اگر با شریک عاطفی‌تان بر سر موضوعی مخالفت دارید، بحث را رها کنید. شوخی و خنده یا موکول کردن بحث به روز بعد حال هر دوی شما را خوب می‌کند.

به طور خلاصه استراتژی‌های ایجاد ذهنیت مثبت یا ذهنیت «من هر کاری را می‌توانم انجام دهم» شامل موارد زیر می‌شود:
- معاشرت با انسان‌های مثبت‌اندیش
- یادآوری موفقیت‌های گذشته به خودتان
- بازسازی مثبت کلمات و افکار
- فکر کردن به آینده
- تمرین تجسم
- رها کردن بار‌های منفی
- استفاده از جملات تاکیدی مثبت
- تمرین ذهن‌آگاهی
- یادگیری مدیتیشن
- رژیم غذایی مغذی
- تمرینِ بیشترِ ورزش
- خواب منظم
- محدود کردن رسانه‌های اجتماعی
- مهربانی با خود
- خودمراقبتی منظم

منبع: verywellmind

مترجم: زهرا ذوالقدر

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
پیشنهاد ویژه