جنجالی‌ترین ترور‌های تاریخ

جنجالی‌ترین ترور‌های تاریخ

قاتلان انور سادات، در لباس سربازان مصری، وی را هنگام تماشای مراسم روز پیروزی در قاهره ترور کردند. ا

کد خبر : ۱۰۸۶۹۷
بازدید : ۱۸۹۴

شینزو آبه، نخست وزیر سابق ژاپن، در حین سخنرانی در یک کارزار انتخاباتی در شهر نارا هدف شلیک گلوله قرار گرفت و پس از انتقال با هلی کوپتر به بیمارستان جان باخت.

بنابر گزارش‌ها مظنون به ترور نخست وزیر سابق ژاپن افسر ۴۱ ساله نیروی دریایی به نام تتسویا یاماگامی است که برای شلیک از تفنگ ساچمه‌ای بهینه سازی شده استفاده کرده است. طبق قوانین ژاپن این تنها سلاحی است که یک غیرنظامی می‌تواند داشته باشد.



این دست اتفاقات همواره خبرسازترین جنجال زمان خوب بوده. به همین بهانه نگاهی می‌اندازیم به برخی ترور‌های جنجالی که جهان را به شوک فرو برد.

پارک چون هی

قتل پارک، چون هی، رییس جمهور کره جنوبی، در سال ۱۹۷۹

رییس جمهور پارک، چون هی، در سال ۱۹۷۹ در رستورانی توسط دوستش، کیم جائه کیو، رئیس بخش اطلاعات مرکزی کره جنوبی، به قتل رسید. از زمانی که پارک در سال ۱۹۶۱ و با یک کودتای نظامی به قدرت رسیده بود با سیاست مشت آهنین بر کشور حکومت می‌کرد.

کیم ادعا کرد که برای بازگرداندن دموکراسی به کشور، رییس جمهور و دوست نزدیک خود به را قتل رسانده است. بسیاری از کره ای‌ها از مرگ رییس جمهورشان ناراحت بودند، زیرا وی نقش مهمی در تقویت اقتصاد کشور داشته و موفق شده بود وابستگی و روابط با ایالات متحده را کاهش دهد.

از زمان مرگ پارک، چون هی، بیشتر در مورد موفقیت‌های دوران زمامداری اش صحبت می‌شود تا رژیم نظامی و سختگیری که رهبری می‌کرد.

انور سادات

ترور انور سادات، رییس جمهور مصر، در سال ۱۹۸۱

قاتلان انور سادات، در لباس سربازان مصری، وی را هنگام تماشای مراسم روز پیروزی در قاهره ترور کردند. اگر چه کشور از ترور رییس جمهور خود شوکه شده بود، اما دیدگاه‌های دوقطبی نسبت به سیاست‌های وی به عنوان رییس جمهور وجود داشت و این به برخی از تصمیمات و اقدامات او در دوران زمامداری اش باز می‌گشت. دوران حکومت انور سادات در مصر باعث شد که این کشور مسیری متفاوت را در پیش گرفته و برای همیشه تغییر کند.

او از روسیه فاصله گرفته و بیشتر به ایالات متحده نزدیک شد. همچنین او جنگی را با اسرائیل آغاز کرده، پس از چند سال به آن پایان داد و بعد‌ها به صلح روی آورد. یکی از مردانی که در تامین سلاح‌های به کار رفته در ترور انور سادات شرکت داشت در مصاحبه‌ای گفته بود که از ترور سادات پشیمان نیست، اما به باور او جانشین سادات، حسنی مبارک، هزاران برابر بدتر از انور سادات بود.

ایندرا گاندی

ترور ایندرا گاندی، نخست وزیر هند، در سال ۱۹۸۴

ایندرا گاندی، که نزدیک به ۱۵ سال رهبری هند را بر عهده داشت در سال ۱۹۸۴ توسط دو تن از محافظان سیک خود ترور شد. ترور او پاسخی به دستور گاندی به ارتش برای حمله به معبد طلایی، مقدس‌ترین معبد سیک ها، برای بیرون راندن سیک‌های جدایی طلبی بود که در داخل معبد مخفی شده بودند.

قتل ایندرا گاندی باعث وقوع خشونت گسترده در هند شد. در عرض چند روز، بسیاری از طرفداران متعصب ایندرا گاندی و سیاست هایش هزاران سیک را به قتل رسانده و بسیاری از افسران پلیس و مقامات رسمی نیز به جای تلاش برای توقف این کشتار‌ها بر آتش معرکه می‌افزودند.

بی نظیر بوتو

ترور بی‌نظیر بوتو، نخست وزیر پاکستان، در سال ۲۰۰۷

بی‌نظیر بوتو، اولین نخست وزیر زن پاکستان، توسط یک بمبگذار انتحاری ۱۵ ساله در یک گردهمایی انتخاباتی ترور شد. شایعات زیادی در مورد علت ترور بوتو وجود دارد، زیرا برخی از اعضای حزب متبوع وی گفته اند که بوتو دقایقی قبل از انفجار بمب، هدف گلوله قرار گرفته بود. بوتو تنها چند ماه قبل از این ترور و پس از هشت سال زندگی در خارج از کشور، برای رسیدن دوباره به مقام نخست وزیری به پاکستان بازگشته بود.

بدنبال ترور او، اعتراضات گسترده‌ای در کشور شکل گرفته و قطار‌ها به آتش کشیده شدند. سال‌ها بعد از مرگ، بی‌نظیر بوتو هنوز هم در کشور خود به عنوان یک چهره محبوب شناخته شده و تصاویر و پیام‌های او در آگهی‌های تبلیغاتی و صحبت‌های دیگر سیاستمداران به کار می‌روند.

مرگ بی‌نظیر بوتو باعث شد که بسیاری از او با عنوان «شهید راه دموکراسی» یاد کرده و بسیاری از اقدامات نادرست و اشتباهاتش نادیده گرفته شوند.

اسامه بنلادن

قتل اسامه بن لادن، رهبر القاعده، در سال ۲۰۱

اسامه بن لادن، رهبر القاعده، که مسئول اصلی حملات ۱۱ سپتامبر شناخته می‌شد، در جریان عملیاتی در سال ۲۰۱۱ توسط نیرو‌های ویژه ایالات متحده و به دستور باراک اوباما در اقامتگاهش در ابوت آباد، پاکستان، کشته شد. قتل اسامه بن لادن یکی از موفق‌ترین عملیات‌های قتلی بود که توسط ایالات متحده انجام شد، زیرا هدف این عملیات رهبر یک گروه تروریستی و نه بخشی از یک دولت به رسمت شناخته شده بود.

بیل کلینتون، رییس جمهور سابق ایالات متحده، گفته بود که قبل از عملیات یازده سپتامبر، وی نیز شانس کشتن بن لادن را داشته، اما با اینکار مجبور به تخریب یک شهر و کشتن ۳۰۰ نفر انسان بیگناه بوده و به همین دلیل دستور چنین اقدامی را نداده است.سردار سلیمانی

ترور سردار قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس، در سال ۲۰۱۹

مورد آخر این فهرست شاید جنجالی‌ترین و تاثیرگذارترین ترور در یک دهه اخیر باشد که به دستور دونالد ترامپ و با استفاده از پهپاد در نزدیکی فرودگاه بغداد صورت گرفته و بلافاصله باعث دومینویی از اتفاقات شد. سردار قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس بود.

بعد از ترور سردار سلیمانی، تنش بین ایران و ایالات متحده به بالاترین حد خود رسید و مقامات قول «انتقام سخت» دادند.

بدنبال آن، نیرو‌های هوافضای سپاه پاسداران عملیاتی را علیه پایگاه‌های نظامی آمریکا در عراق انجام دادند که در جریان آن چندین موشک کروز به پایگاه نظامی عین الاسد شلیک شد. اگر چه ایالات متحده به این حملات واکنش نظامی نشان نداد، اما ساقط شدن یک هواپیمای مسافربری اوکراینی در صبح روز این عملیات، بر بحران منطقه افزود.

منبع: برترین‌ها

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید