۵ عادتی که زندگی‌تان را برای همیشه تغییر می‌دهد

۵ عادتی که زندگی‌تان را برای همیشه تغییر می‌دهد

عادت‌های کوچک تاثیر شگرفی بر زندگی همه می‌گذارند، فقط نباید فراموش کنید تغییر مستلزم گذر زمان و تلاش فردی است، پس انتظار اثربخشی آنی نداشته باشید. با تمرین مداوم عادات کوچک، متوجه تغییر مثبت در ذهنیت و سلامت کلی‌تان خواهید شد.

کد خبر : ۱۲۵۷۹۵
بازدید : ۹۳۴

فرادید | باید به خاطر بسپارید اشتباه کردن و تنزل یافتن ایرادی ندارد. نکته‌ی مهم این است که به راهتان ادامه دهید و نسبت به اهدافتان متعهد بمانید. به مرور زمان، عادات کوچک بخشی از زندگی روزانه‌تان خواهند شد و شما از مزایای یک زندگی هدفمندتر و رضایت‌بخش‌تر بهره می‌برید.

به گزارش فرادید؛ نه گفتن به تعهدات اضافه یا چند دقیقه تمرین روزانه‌ی خودآگاهی؛ تغییر هر چه که باشد اگر شادی و سلامت شما را بهبود ببخشد ارزشش را دارد! در این مطلب ۵ مورد از قدرتمندترین عاداتی را معرفی می‌کنیم که زندگی را تغییر می‌دهند.

۱. نوشتن اهداف

۵ عادتی که زندگی‌تان را برای همیشه تغییر می‌دهد

اگر بپرسید تنها نکته‌ای که زندگیتان را تغییر می‌دهد چیست؟ می‌گویم نوشتن اهدافی که دارید! آیا تا به حال این حس را تجربه کرده‌اید که در گذار زندگی هیچ جهتی ندارید؟ این حس آشنایی‌ است که بسیاری از ما آن را تجربه کرده‌ایم و راه رفع آن، تعیین اهداف و نوشتن آنها است.

نوشتن اهداف، عادت کوچک اما بسیار اثرگذاری است. وقتی در ذهن‌تان اهداف روشنی داشته باشید، احتمال اینکه برای دستیابی به آن‌ها دست به کار شوید، زیاد است، چون حس هدفمندی و جهت داشتن می‌کنید و حواس‌پرتی‌ها یا موانع، شما را از مسیر اصلی‌تان منحرف نمی‌کنند.

اما موضوع فقط نوشتن اهداف نیست، بلکه نوشتن اهدافی است که مشخص، قابل‌اندازه‌گیری و دست‌یافتنی باشند. به جای اینکه بگویید: «می‌خواهم ثروتمند شوم!» سعی کنید هر ماه مقدار مشخصی پول پس‌انداز کنید و یک سیستم سرمایه‌گذاری یا تجارت را آغاز کنید یا برای کسب و کاری که توان راه‌اندازی آن را دارید، برنامه‌ریزی کنید.

مکتوب کردن اهداف به شما مسئولیت می‌دهد. وقتی از اهداف خودتان سابقه‌ی مکتوب داشته باشید، می‌دانید به چه چیز‌هایی دست یافته‌اید و هنوز چه کار‌هایی هست که باید انجام دهید. با انجام این کار نسبت به خودتان مسئولیت ایجاد می‌کنید و باانگیزه می‌مانید، حتی در شرایط سخت!

- اهداف مکتوب تمایلات شما را در تمام حوزه‌های زندگیتان روشن می‌کنند.
- اهدافِ کمیت‌سنجی‌شده به ناخودآگاه شما اهدافی می‌دهد که به سمت آن‌ها سوق پیدا کنید.
- اگر اهداف‌تان را بشناسید، در لحظات حساس بهتر تصمیم‌گیری می‌کنید.
- اهداف، زمینه و فحوای تمام آن چه هستند که قرار است در تمام حوزه‌های زندگیتان انجام دهید.

پس، برای مکتوب کردن اهداف‌تان باید وقت صرف کنید و به این بیندیشید که دوست دارید در زندگی به چه اهدافی برسید. اگر برای این کار وقت صرف کنید خودتان تعجب می‌کنید از اینکه با داشتن یک مسیر روشن و حس هدف‌مندی به چه چیز‌هایی می‌توانید برسید.

۲. «نه» گفتن، تقریباً به همه چیز

۵ عادتی که زندگی‌تان را برای همیشه تغییر می‌دهد

آیا تا به حال از پذیرفتن تعهدات زیاد احساس درماندگی و استیصال کرده‌اید؟ در دنیای پرسرعت امروزی، تجربه‌ی این حس عادی است و یکی از دلایلش این است که مردم نمی‌توانند «نه» بگویند. طبیعی است دوست داشته باشیم مفید واقع شویم، نخواهیم دیگران را ناامید کنیم و حتی برای کمک نکردنِ بیشتر احساس گناه کنیم. با این حال، «بله» گفتن به همه چیز هم تاثیر خوبی بر سلامت روان، بهره‌روی فردی، وضعیت مالی و شادی نمی‌گذارد.

یادگیری «نه» گفتن عادت به ظاهر کوچکی است، اما تاثیر شگرفی بر زندگی شما می‌گذارد. با نه گفتن به چیز‌هایی که با اهداف، اولویت‌ها یا ارزش‌های شما همخوانی ندارند، برای چیز‌هایی که برایتان اهمیت دارند فضا ایجاد می‌کنید. شما می‌توانید زمان و انرژی‌تان را به چیز‌هایی اختصاص بدهید که برای شما خوشبختی، شادی و احساس رضایت می‌آورند.

البته، گاهی‌اوقات «بله» گفتن ضروری و مفید است، اما بله گفتن باید آگاهانه باشد. وقتی با یک فرصت جدید روبه‌رو می‌شوید، از خودتان بپرسید آیا این فرصت چیزی است که من واقعاً آن را بخواهم یا به آن نیاز داشته باشم. «نه» گفتن شاید در آغاز سخت باشد، اما هرقدر بیشتر تمرین کنید، آسان‌تر می‌شود.

۳. دنبال کردن انرژی خودتان

۵ عادتی که زندگی‌تان را برای همیشه تغییر می‌دهد

آیا در طول روز احساس خستگی، بی‌حالی و بی‌ثمر بودن می‌کنید؟ یکی از دلایلش شاید این باشد که انرژی خودتان را دنبال نمی‌کنید. وقتی کار‌هایی که انجام می‌دهید با علایق‌تان همخوانی داشته باشند، انرژی، تمرکز و انگیزه‌تان هم بیشتر می‌شود. نحوه‌ی زمان‌بندی کار و فعالیت‌های ما سیستم بهتری برای ریتم و انرژی ما ایجاد می‌کند.

دنبال کردن انرژی خودتان به این معناست که کاری را انجام دهید که حس خودتان از انجام آن خوب است، نه کاری که احساس می‌کنید باید آن را انجام دهید. به عبارت دیگر، دنبال کردن انرژی یعنی به صدای درون و شهود خودتان گوش دهید و برای گرفتن بهترین تصمیم به خودتان اعتماد کنید.

انرژی کاری را می‌توان در دو سطح بزرگ و کوچک دید. انجام کاری که به آن علاقه دارید برای شما انرژی ایجاد می‌کند. پس باید برای روسا یا شرکت‌هایی کار کنید که الهام‌بخش شما هستند و برای حقوق و مزایایی که در اختیارتان می‌گذارند به شما انرژی می‌دهند. برای انتخاب کار و کسانی که قرار است با آن‌ها کار کنید، انرژی خودتان را دنبال کنید.

انسان‌های مختلف، ریتم‌های مختلفی برای کار دارند، بنابراین یافتن کاری که بازتاب چرخه‌ی انرژی خود شما باشد، ثمربخش‌تر است. ریتم کاری بیشتر افراد روزانه است، اما عده‌ای دیگر ترجیح می‌دهند دیر از خواب بیدار شوند و دیرتر حتی شب شروع به کار کنند.

یک راه دنبال کردن انرژی خودتان، شناسایی فعالیت‌هایی است که به زندگی شما حس هدفمندی و رضایت بدهند: خواندن کتاب، پیاده‌روی در طبیعت یا گذراندن وقت با عزیزان‌تان. برای این فعالیت‌ها وقت صرف کنید و دقت کنید احساس شما از انجام آن‌ها چیست. اگر از انجام این فعالیت‌ها، انرژی شما بیشتر می‌شود، میزان ثمربخشی، خلاقیت و شادی‌تان هم بیشتر خواهد شد.

بیشتر کارآفرینان می‌توانند برای کل روزشان طوری برنامه‌ریزی کنند که انرژی‌شان به حداکثر برسد. موفق‌ترین افراد انرژی خودشان را دنبال می‌کنند.

۴. مثبت‌اندیشی

۵ عادتی که زندگی‌تان را برای همیشه تغییر می‌دهد

افکار ما تاثیر قدرتمندی بر زندگی ما می‌گذارند. تفکر مثبت همانطور که از نامش پیداست اندیشیدن به چیز‌های مثبت است. مثبت‌اندیشی مزایای زیادی دارد، از جمله کاهش استرس، بهبود سلامت روان و افزایش انعطاف‌پذیری. وقتی تفکر ما مثبت باشد، چشم ما بجای موانع بیشتر به روی فرصت‌ها باز می‌شود و چالش‌ها را بهتر مدیریت می‌کنیم.

یک راه تمرین مثبت‌اندیشی، شکل‌دهی مجدد به افکار منفی و تبدیل آنها به افکار مثبت است. برای مثال، این جمله را «من از پس از این کار برنمی‌آیم» با این جمله جایگزین کنید: «من نهایت تلاشم را می‌کنم تا ببینم چه پیش می‌آید.» این تغییر کوچکی در ذهنیت شماست، اما تاثیر شگرفی بر نحوه‌ی رویایی شما با چالش‌ها می‌گذارد.

تمام کار‌های بزرگ با این باور به سرانجام رسیدند که موفقیت شدن در آنها دور از انتظار نیست. ذهنیت مثبت ضامن موفقیت نیست، اما ذهنیت منفی ضامن شکست و واقع‌گرایی معمولاً ضامن رکود و ماندن در جایگاه همیشگیتان در زندگی است.

۵. حفظ ذهن‌آگاهی

۵ عادتی که زندگی‌تان را برای همیشه تغییر می‌دهد

ذهن‌آگاهی به معنای حضور و مشارکت کامل در لحظه‌ی حال بدون قضاوت یا حواس‌پرتی است. ذهن‌آگاهی یعنی آگاه بودن از افکار، احساسات و محیط پیرامون و توجه کردن به اتفاقات بدون واکنش نشان دادن. حفظ ذهن‌آگاهی با ایجاد هوش احساسی از طریق آگاهی، شما را از چگونگی اثرگذاری‌تان بر دیگران آگاه می‌کند.

ذهن‌آگاهی مزایای زیادی دارد: کاهش استرس و اضطراب، بهبود تمرکز و دقت و افزایش خودآگاهی. با حفظ ذهن‌آگاهی، بهتر می‌توانید احساسات‌تان را مدیریت کنید و تصمیمات آگاهانه‌تری بگیرید. یک راه حفظ ذهن‌آگاهی، حفظ آگاهی از لحظه‌ی حال، تمرین روزانه‌ی مدیتیشن یا تمرین تنفس عمیق است. روزانه چند دقیقه از وقت‌تان را صرف این کنید که در سکوت بنشینید و روی تنفس‌تان تمرکز کنید. به هر گونه فکر و احساسی که دارید دقت کنید و بدون قضاوت نظاره‌گرشان باشید. راه دیگر تمرین، حس حضور در فعالیت‌های روزمره است، خواه شستن ظرف‌ها باشد، خواه گفتگو با یک دوست! با مشارکت و حضور کامل در لحظه حس اتصال و تعادل بیشتری را تجربه خواهید کرد.

ذهن‌آگاهی تمام انرژی و تمرکز شما را به لحظه‌ی حال می‌آورد تا به اهداف‌تان برسید. ذهن‌آگاهی پرسه‌زنیِ ذهنی و احساسی به گذشته و آینده را متوقف می‌کند.

مترجم: زهرا ذوالقدر

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید