۵ نکته مهم برای درست کردن حلوای رولی

۵ نکته مهم برای درست کردن حلوای رولی

حلوا رولی یکی از روش‌های تهیه حلواست که طی آن حلوا را داخل نان مخصوص میکادو رول می‌کنند و بسیار زیبا و مجلسی است.

کد خبر : ۱۲۹۶۹۷
بازدید : ۱۷۸۱

فرادید| حلوا یکی از خوراکی‌هایی شیرین و سنتی ایران است و در نقاط مختلف دنیا به روش‌های گوناگون پخته می‌شود. ایرانیان معمولاً حلوا را برای مراسم ختم و مناسبت‌های مذهبی مثل عزاداری‌های ماه محرم و شب‌های قدر و سفره افطار تهیه می‌کنند.

به گزارش فرادید، حلوا علاوه‌بر اینکه به صورت یک دسر شیرین سرو می‌شود، یک غذای کامل و مقوی نیز محسوب می‌شود. حلوای رولی همان حلوای سنتی است که بعد از پخت با نان میکادو رول می‌شود و علاوه بر طعم دلچسب، ظاهر بسیار مجلسی و زیبایی دارد که برای پذیرایی مناسب است.

در ادامه این مطلب طرز تهیه حلوای رولی همراه با ارائه ۵ نکته مهم برای تهیه این حلوا تقدیم به شما کاربران گرامی خواهد شد.

مواد لازم

آرد گندم: ۳ پیمانه
روغن جامد: ۲۰۰ گرم
کره: ۵۰ گرم
شکر: دو و نیم پیمانه
آب: سه پیمانه
زعفران دم کرده: نصف پیمانه
گلاب: نصف پیمانه
هل کوبیده: نصف قاشق چای‌خوری
نان میکادو: دو ورق

طرز تهیه حلوا رولی

۵ نکته مهم برای درست کردن حلوای رولی

مرحله اول: برای شروع کار ابتدا آب، شکر و زعفران دم کرده را با هم داخل یک قابلمه بریزید و آن را روی حرارت ملایم اجاق گاز بگذارید تا شکر حل شود. وقتی شربت یک دقیقه جوشید، اجاق گاز را خاموش کنید و صبر کنید از حرارت بیفتد؛ سپس گلاب را اضافه کنید.

مرحله دوم: آرد را داخل یک ماهی تابه تفلون بریزید و روی حرارت ملایم اجاق گاز بگذارید. سعی کنید به صورت مرتب آرد را هم بزنید تا بوی خامی آن از بین برود و کم کم تغییر رنگ بدهد.

مرحله سوم: وقتی آرد به رنگ دلخواه‌تان رسید، آن را الک کنید و دوباره داخل ماهی تابه برگردانید؛ سپس روغن و کره را اضافه کنید و هم بزنید تا آرد با روغن کاملا مخلوط شود. سعی کنید حدود بیست دقیقه مخلوط آرد و روغن را با حرارت کم تفت بدهید.

مرحله چهارم: پودر هل را به ترکیب آرد و روغن اضافه کنید؛ سپس شربت را کم کم به آن اضافه کنید و خیلی فوری هم بزنید تا آرد جمع شود و به شکل حلوا در بیاید. وقتی حلوا از دیواره‌های ماهی تابه جدا شد؛ یعنی آماده است. کمی حلوا را به حالت گهواره تکان بدهید تا منسجم شود.

مرحله پنجم: در این مرحله اجاق گاز را خاموش کنید. یک کیسه نایلونی را باز کنید و روی کابینت یا میز کار پهن کنید. نان میکادو را روی کیسه نایلونی بگذارید و حلوای داغ را روی نان میکادو بریزید و با پشت قاشق یا لیسک حلوا را کاملا پهن کنید. بهتر است پشت قاشق یا لیسک را با روغن چرب کنید که حلوا به آن نچسبد. از آنجا که حلوا داغ است، نان میکادو را نرم می‌کند. حالا لبه نان را بلند کنید و کل نان رابه آرامی رول کنید. بهتر است رول حلوا را نیم ساعت داخل یخچال بگذارید تا سفت شود؛ سپس با استفاده از یک چاقوی اره‌ای تیز حلوا را به صورت رولی برش بزنید.

۵ نکته مهم و فوت و فن‌های پخت حلوا رولی

۱ ـ برای تهیه حلوای رولی توجه داشته باشید که حتما وقتی حلوا داغ است، آن را روی نان میکادو بریزید؛ در غیر این صورت نان هنگام رول کردن می‌شکند. نان میکادو را می‌توانید از لوازم قنادی‌ها تهیه کنید.

۲ ـ همیشه وقتی شربت حلوا از حرارت افتاد و رو به سردی بود، گلاب را اضافه کنید؛ زیرا داغی شربت عطر گلاب را از بین می‌برد.

۳ ـ برای تهیه حلوا بهتر است از آرد سبوس‌دار استفاده کنید. بهترین آرد برای تهیه حلوا آرد نان سنگک است؛ زیرا میزان سبوس داخل آن از بقیه نوع آرد‌ها بیشتر باشد؛ بنابراین حلوای شما خوشرنگ‌تر و خوشمزه‌تر خواهد بود. تفت دادن آرد زمان دقیقی ندارد. این امر کاملاً سلیقه‌ای است. بعضی‌ها طرفدار حلوی تیره و بعضی دیگر حلوای روشن را دوست دارند؛ بنابراین هر زمان که رنگ آرد شما به رنگ دلخواه‌تان رسید، روغن را اضافه کنید و دست از تفت دادن بردارید.

۴ ـ روغن حلوا باید به اندازه‌ای باشد که بعد از مخلوط شدن با آرد روی آن را بپوشاند. در صورت تمایل می‌توانید مقداری از روغن را کم کنید و به جای آن کره اضافه کنید.

۵ ـ حتماً بعد از اتمام تفت دادن آرد آن را الک کنید و بعد روغن را اضافه کنید. در غیر این صورت ممکن است در حلوای شما گلوله‌های آردی شکل بگیرد که برای هیچکس خوشایند نیست.

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید